Mobiliteitsoplossingen Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Groningen start waterstoffiets-pilot

Gemeente Groningen start een pilot met de waterstoffiets van de Franse fabrikant Pragma Mobility. (Foto: Pragma Mobility)

Gemeente Groningen houdt een pilot met de Alpha waterstoffiets van de Franse fabrikant Pragma Mobility. Dat bevestigt Gerrit Griffioen, hoofd materieel van gemeente Groningen, aan Fleet&Mobility. De pilot gaat medio april van start als het vervoermiddel geleverd wordt door de fabrikant.

De samenwerking tussen de fabrikant en gemeente is tot stand gekomen via Dick van Goch, die namens Divago Consulting optreedt als handelsagent van de waterstoffiets in Nederland. Van Goch introduceerde de fiets in juli 2020 en werkt sindsdien aan de promotie van het vervoermiddel. “Eigenlijk ben ik aan een soort kruistocht begonnen, want waterstof wordt in de regel toegepast voor transport. Hoe zwaarder dat transport, zoals met trucks, hoe zinvoller het gebruik van waterstof als brandstof is. Sommigen verklaren mij voor gek, omdat de brandstof te prijzig zou zijn voor het gebruik in een fiets. Toch zie je een verschuiving naar lichtere voertuigen”, aldus Van Goch.

Groningen doet al veel met waterstof, geeft Griffioen aan. “Momenteel hebben we 15 eenheden die op waterstof rijden, waaronder 4 vrachtwagens, 4 personenauto’s en 7 bestelwagens. Dit jaar moet dat aantal toenemen tot 40 eenheden in totaal, waaronder 1 waterstoffiets die vooral als investering voor de toekomst gezien moet worden. De waterstoffiets hebben wij aangeschaft om zowel inwoners als ambtenaren te laten zien wat er mogelijk is met deze krachtbron. In de komende 1 tot 2 jaar willen we aan de hand van hun ervaringen zien wat de waarde van de waterstoffiets zou kunnen zijn. Daarnaast is het ook een statement om aan te geven waar Groningen staat op het gebied van waterstof. En het heeft als voordeel dat we de door onze zelf opgewekte energie kunnen opslaan.”

Praktijk

Sinds 2015 werkt de stad aan de realisatie van een emissievrije binnenstad, waarbij de gemeente diverse opties bekijkt om dit voor elkaar te krijgen. “Dat zou in theorie ook met elektrisch rijden kunnen”, zegt Griffioen. “In de praktijk levert dat echter een te zware belasting op voor het stroomnetwerk. Wij hebben namelijk 100 vrachtwagens en als die allemaal elektrisch zijn, dan onttrek je te veel stroom aan het netwerk als die opgeladen moeten worden. Onze vrachtwagens rijden overdag, waardoor het opladen ’s nachts zou moeten gebeuren.” Met de inzet op waterstof en elektrisch rijden hoopt de stad in de toekomst een volledig emissievrij wagenpark te hebben, stelt Griffioen. “Daarbij kijken wij ook naar mogelijkheden om het wagenpark te verkleinen. Inmiddels hebben wij bijvoorbeeld de beschikking over 30 batterij elektrische fietsen, die zeker in de binnenstad sneller zijn dan een auto.” De elektrische vloot van de gemeente omvat verder 25 elektrische auto’s en 5 elektrische bestelwagens.

Ook de gemeente Amsterdam investeert in duurzaam vervoer, zo blijkt uit het Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030 Laad me, waarin de hoofdstad aangeeft dat investeringen in elektrisch vervoer en waterstof noodzakelijk zijn. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau CE Delft blijkt dat de elektrische auto op dit moment duurzamer is dan een waterstofauto.

Naast de gemeente neemt ook waterstofproducent Holthausen Clean Technology uit Hoogezand deel aan het project. De producent beschikt over een Energy Point in Groningen, waar waterstoftrucks kunnen tanken. Voor het vullen van de transportvoertuigen is een druk van 350 bar benodigd, terwijl de waterstoffiets gevuld kan worden met een druk van 300 bar. Om het tanken van de waterstoffiets mogelijk te maken bij dit tankstation, heeft het bedrijf uit Hoogezand een speciale koppeling ontwikkeld. Volgens Griffioen was dit een belangrijke voorwaarde voor de gemeente om de waterstoffiets aan te schaffen. “De pilot wordt alleen succesvol als mensen op de waterstoffiets kunnen stappen en dus moet er getankt kunnen worden”, verduidelijkt Griffioen. De gemeente wekt de waterstof zelf op. Dat gebeurt met behulp van zonnepanelen, waarna de energie doormiddel van elektrolyse omgezet wordt in waterstof.

Grotere schaal

De waterstoffiets kost nu 7.500 euro, waardoor het als vervoersmiddel momenteel minder interessant is voor consumenten, vindt Van Goch. Tot nog toe heeft hij daarom ook nog maar 1 product verkocht aan de gemeente Groningen. “Pragma Mobility werkt aan een model dat op grotere schaal geproduceerd kan worden, waardoor de kostprijs naar verwachting omlaag gaat naar 5.000 euro. Daarbij gaat de actieradius dan omhoog naar 200 kilometer, waar de actieradius met het huidige model nog 120 tot 150 kilometer is.”

Het duurzame vervoermiddel is echter wel geschikt voor bedrijven en gemeenten, verwacht Van Goch. “Naast de gemeente Groningen heb ik diverse overheden en ondernemingen benaderd of zij interesse hebben in de waterstoffiets. Dit jaar heb ik mijzelf tot doel gesteld dat ik een aantal van 10 tot 20 producten verkoop.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Jeroen Vos
Groningen start waterstoffiets-pilot | Fleet&Mobility

Groningen start waterstoffiets-pilot

Jeroen Vos Jeroen Vos
• Laatste update:
Gemeente Groningen start een pilot met de waterstoffiets van de Franse fabrikant Pragma Mobility. (Foto: Pragma Mobility)

De samenwerking tussen de fabrikant en gemeente is tot stand gekomen via Dick van Goch, die namens Divago Consulting optreedt als handelsagent van de waterstoffiets in Nederland. Van Goch introduceerde de fiets in juli 2020 en werkt sindsdien aan de promotie van het vervoermiddel. “Eigenlijk ben ik aan een soort kruistocht begonnen, want waterstof wordt in de regel toegepast voor transport. Hoe zwaarder dat transport, zoals met trucks, hoe zinvoller het gebruik van waterstof als brandstof is. Sommigen verklaren mij voor gek, omdat de brandstof te prijzig zou zijn voor het gebruik in een fiets. Toch zie je een verschuiving naar lichtere voertuigen”, aldus Van Goch.

Groningen doet al veel met waterstof, geeft Griffioen aan. “Momenteel hebben we 15 eenheden die op waterstof rijden, waaronder 4 vrachtwagens, 4 personenauto’s en 7 bestelwagens. Dit jaar moet dat aantal toenemen tot 40 eenheden in totaal, waaronder 1 waterstoffiets die vooral als investering voor de toekomst gezien moet worden. De waterstoffiets hebben wij aangeschaft om zowel inwoners als ambtenaren te laten zien wat er mogelijk is met deze krachtbron. In de komende 1 tot 2 jaar willen we aan de hand van hun ervaringen zien wat de waarde van de waterstoffiets zou kunnen zijn. Daarnaast is het ook een statement om aan te geven waar Groningen staat op het gebied van waterstof. En het heeft als voordeel dat we de door onze zelf opgewekte energie kunnen opslaan.”

Praktijk

Sinds 2015 werkt de stad aan de realisatie van een emissievrije binnenstad, waarbij de gemeente diverse opties bekijkt om dit voor elkaar te krijgen. “Dat zou in theorie ook met elektrisch rijden kunnen”, zegt Griffioen. “In de praktijk levert dat echter een te zware belasting op voor het stroomnetwerk. Wij hebben namelijk 100 vrachtwagens en als die allemaal elektrisch zijn, dan onttrek je te veel stroom aan het netwerk als die opgeladen moeten worden. Onze vrachtwagens rijden overdag, waardoor het opladen ’s nachts zou moeten gebeuren.” Met de inzet op waterstof en elektrisch rijden hoopt de stad in de toekomst een volledig emissievrij wagenpark te hebben, stelt Griffioen. “Daarbij kijken wij ook naar mogelijkheden om het wagenpark te verkleinen. Inmiddels hebben wij bijvoorbeeld de beschikking over 30 batterij elektrische fietsen, die zeker in de binnenstad sneller zijn dan een auto.” De elektrische vloot van de gemeente omvat verder 25 elektrische auto’s en 5 elektrische bestelwagens.

Ook de gemeente Amsterdam investeert in duurzaam vervoer, zo blijkt uit het Strategisch plan Laadinfrastructuur 2020-2030 Laad me, waarin de hoofdstad aangeeft dat investeringen in elektrisch vervoer en waterstof noodzakelijk zijn. Uit een onderzoek van onderzoeksbureau CE Delft blijkt dat de elektrische auto op dit moment duurzamer is dan een waterstofauto.

Naast de gemeente neemt ook waterstofproducent Holthausen Clean Technology uit Hoogezand deel aan het project. De producent beschikt over een Energy Point in Groningen, waar waterstoftrucks kunnen tanken. Voor het vullen van de transportvoertuigen is een druk van 350 bar benodigd, terwijl de waterstoffiets gevuld kan worden met een druk van 300 bar. Om het tanken van de waterstoffiets mogelijk te maken bij dit tankstation, heeft het bedrijf uit Hoogezand een speciale koppeling ontwikkeld. Volgens Griffioen was dit een belangrijke voorwaarde voor de gemeente om de waterstoffiets aan te schaffen. “De pilot wordt alleen succesvol als mensen op de waterstoffiets kunnen stappen en dus moet er getankt kunnen worden”, verduidelijkt Griffioen. De gemeente wekt de waterstof zelf op. Dat gebeurt met behulp van zonnepanelen, waarna de energie doormiddel van elektrolyse omgezet wordt in waterstof.

Grotere schaal

De waterstoffiets kost nu 7.500 euro, waardoor het als vervoersmiddel momenteel minder interessant is voor consumenten, vindt Van Goch. Tot nog toe heeft hij daarom ook nog maar 1 product verkocht aan de gemeente Groningen. “Pragma Mobility werkt aan een model dat op grotere schaal geproduceerd kan worden, waardoor de kostprijs naar verwachting omlaag gaat naar 5.000 euro. Daarbij gaat de actieradius dan omhoog naar 200 kilometer, waar de actieradius met het huidige model nog 120 tot 150 kilometer is.”

Het duurzame vervoermiddel is echter wel geschikt voor bedrijven en gemeenten, verwacht Van Goch. “Naast de gemeente Groningen heb ik diverse overheden en ondernemingen benaderd of zij interesse hebben in de waterstoffiets. Dit jaar heb ik mijzelf tot doel gesteld dat ik een aantal van 10 tot 20 producten verkoop.”