Urgenda verwacht gewijzigd autobeleid na uitspraak Rechtbank

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Een overwinning voor het milieu”, volgens aanklager en burgercollectief Urgenda, dat verwacht dat de uitspraak ook grote gevolgen heeft voor het mobiliteitsbeleid. Dat vertelt projectleider duurzame mobiliteit Geert Kloppenburg van Urgenda aan Fleet&Mobility.

Overheid doet te weinig
Urgenda klaagde de staat aan met het verwijt dat ze te weinig doet aan het verbeteren van de leefomgeving in Nederland. Volgens de organisatie moet het mogelijk zijn om de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 40 procent te reduceren ten opzichte van 1990. De Rechtbank Den Haag stelde Urgenda gisteren deels in het gelijk: die oordeelde dat de Nederlandse staat in 2020 de uitstoot van het broeikasgas CO2 met ten minste 25 procent hebben teruggebracht ten opzichte van het niveau in 1990. De rechtbank was het met Urgenda eens dat de overheid een zorgplicht heeft waar het gaat om de bescherming en verbetering van het leefmilieu. “De kosten voor de te nemen maatregelen acht de rechtbank niet onaanvaardbaar hoog”, zo staat in de uitspraak. “Een belangrijk detail”, vindt Kloppenburg, “want het belangrijkste argument om het beleid niet aan te scherpen is dat dit ten koste zou gaan van werkgelegenheid en heel veel geld zou kosten. Dat wordt door de rechter dus tegengesproken.”

`Autobrief is een gedrocht`
Als het huidige overheidsbeleid wordt vervolgt, wordt de 25 procent reductie echter niet gehaald. Volgens Kloppenburg betekent dit dan ook dat het mobiliteitsbeleid – de auto is goed voor naar schatting 20 tot 30 procent van de totale CO2-uitstoot – op de schop moet. “Dat kan door de Autobrief 2 verder aan te scherpen, maar die kans acht ik niet zo groot”, zegt Kloppenburg. “Ik roep al jaren dat die autobrief een gedrocht is, een uitvloeisel van allemaal compromissen tussen partijen. Ongetwijfeld zal de brief hier en daar worden bijgesteld, maar alleen met het subsidiëren van enkele categorieën ben je er niet. Die leidt uiteindelijk alleen maar tot een hausse op de Outlander waarmee alsnog op benzine wordt gereden, in plaats van tot echte verandering.”

Kloppenburg verwacht dat de grootste veranderingen in het bedrijfsleven zullen plaatsvinden. “Daar strijden wij ook al jaren voor. Voor elektrisch rijden, het invoeren van mobiliteitsbudgetten, voor elektrisch en efficiënter openbaar vervoer. Hier kan de overheid ook op sturen. Ik denk dat dit soort mobiliteitsoplossingen bij bedrijven nu in een stroomversnelling raken.”

Autobranche: blijf van de Autobrief af
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft in een reactie op de uitspraak van de Rechtbank gezegd hetzelfde doel voor ogen te hebben als Urgenda, “alleen over de manier waarop we dit willen bereiken, verschillen we van mening.” De staat beraadt zich op een mogelijk hoger beroep.

RAI Vereniging zegt eventuele juridische vervolgstappen af te wachten voordat de vereniging zich uitlaat over de mogelijke gevolgen voor de autobranche. “Laten we vooral niet te paniekerig reageren en eerst kijken wat de staat doet”, zegt RAI Vereniging-woordvoerder Harald Bresser. Volgens hem kan er nu het beste worden gekeken naar andere sectoren om een bijdrage te leveren. “De autobranche en -industrie heeft de afgelopen jaren al bijzonder veel gedaan aan CO2-reductie. Wij vinden dat het nu aan andere partijen is om hun steentje bij te dragen, bijvoorbeeld de energiebranche.”

RAI Vereniging verwacht niet dat de Autobrief door deze uitspraak van tafel wordt geveegd. “De Autobrief is een goed opgebouwd plan aan maatregelen waar veel partijen aan hebben gewerkt. Als dat aangepast moet worden, zijn we weer terug bij af en zo weer jaren verder.”

Urgenda verwacht gewijzigd autobeleid na uitspraak Rechtbank | Fleet&Mobility

Urgenda verwacht gewijzigd autobeleid na uitspraak Rechtbank

Redactie Redactie
• Laatste update:

“Een overwinning voor het milieu”, volgens aanklager en burgercollectief Urgenda, dat verwacht dat de uitspraak ook grote gevolgen heeft voor het mobiliteitsbeleid. Dat vertelt projectleider duurzame mobiliteit Geert Kloppenburg van Urgenda aan Fleet&Mobility.

Overheid doet te weinig
Urgenda klaagde de staat aan met het verwijt dat ze te weinig doet aan het verbeteren van de leefomgeving in Nederland. Volgens de organisatie moet het mogelijk zijn om de uitstoot van broeikasgassen in 2020 met 40 procent te reduceren ten opzichte van 1990. De Rechtbank Den Haag stelde Urgenda gisteren deels in het gelijk: die oordeelde dat de Nederlandse staat in 2020 de uitstoot van het broeikasgas CO2 met ten minste 25 procent hebben teruggebracht ten opzichte van het niveau in 1990. De rechtbank was het met Urgenda eens dat de overheid een zorgplicht heeft waar het gaat om de bescherming en verbetering van het leefmilieu. “De kosten voor de te nemen maatregelen acht de rechtbank niet onaanvaardbaar hoog”, zo staat in de uitspraak. “Een belangrijk detail”, vindt Kloppenburg, “want het belangrijkste argument om het beleid niet aan te scherpen is dat dit ten koste zou gaan van werkgelegenheid en heel veel geld zou kosten. Dat wordt door de rechter dus tegengesproken.”

`Autobrief is een gedrocht`
Als het huidige overheidsbeleid wordt vervolgt, wordt de 25 procent reductie echter niet gehaald. Volgens Kloppenburg betekent dit dan ook dat het mobiliteitsbeleid – de auto is goed voor naar schatting 20 tot 30 procent van de totale CO2-uitstoot – op de schop moet. “Dat kan door de Autobrief 2 verder aan te scherpen, maar die kans acht ik niet zo groot”, zegt Kloppenburg. “Ik roep al jaren dat die autobrief een gedrocht is, een uitvloeisel van allemaal compromissen tussen partijen. Ongetwijfeld zal de brief hier en daar worden bijgesteld, maar alleen met het subsidiëren van enkele categorieën ben je er niet. Die leidt uiteindelijk alleen maar tot een hausse op de Outlander waarmee alsnog op benzine wordt gereden, in plaats van tot echte verandering.”

Kloppenburg verwacht dat de grootste veranderingen in het bedrijfsleven zullen plaatsvinden. “Daar strijden wij ook al jaren voor. Voor elektrisch rijden, het invoeren van mobiliteitsbudgetten, voor elektrisch en efficiënter openbaar vervoer. Hier kan de overheid ook op sturen. Ik denk dat dit soort mobiliteitsoplossingen bij bedrijven nu in een stroomversnelling raken.”

Autobranche: blijf van de Autobrief af
Staatssecretaris Mansveld van Infrastructuur en Milieu heeft in een reactie op de uitspraak van de Rechtbank gezegd hetzelfde doel voor ogen te hebben als Urgenda, “alleen over de manier waarop we dit willen bereiken, verschillen we van mening.” De staat beraadt zich op een mogelijk hoger beroep.

RAI Vereniging zegt eventuele juridische vervolgstappen af te wachten voordat de vereniging zich uitlaat over de mogelijke gevolgen voor de autobranche. “Laten we vooral niet te paniekerig reageren en eerst kijken wat de staat doet”, zegt RAI Vereniging-woordvoerder Harald Bresser. Volgens hem kan er nu het beste worden gekeken naar andere sectoren om een bijdrage te leveren. “De autobranche en -industrie heeft de afgelopen jaren al bijzonder veel gedaan aan CO2-reductie. Wij vinden dat het nu aan andere partijen is om hun steentje bij te dragen, bijvoorbeeld de energiebranche.”

RAI Vereniging verwacht niet dat de Autobrief door deze uitspraak van tafel wordt geveegd. “De Autobrief is een goed opgebouwd plan aan maatregelen waar veel partijen aan hebben gewerkt. Als dat aangepast moet worden, zijn we weer terug bij af en zo weer jaren verder.”