Uitspraak: milieuzone Utrecht mag blijven

Redactie Redactie
• Laatste update:

De zone blijft voorlopig intact en Knac en SSLU beraden zich op een hoger beroep.

Dat meldt belangenvereniging van automobilisten Knac vandaag. De SSLU is tegen de milieuzone omdat het effect in zijn ogen te klein is op de luchtkwaliteit.

In Utrecht worden sinds 1 januari 2015 dieselauto’s met een registratiedatum van vóór 1 januari 2001 de toegang tot Utrecht-centrum geweigerd.

In december 2015 heeft de Tweede Kamer nog een motie aangenomen dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor of en hoe ze milieuzones inrichten.

Knac-directeur Peter Staal spreekt van een bijzondere uitspraak. “De rechtbank deelde veel van onze bezwaren, maar zag uiteindelijk toch geen reden om dit Utrechtse fenomeen terug te draaien. Jammer natuurlijk. Toch ben ik positief, want feitelijk meldt de rechtbank dat de milieuzone inderdaad slechts een marginaal effect heeft op de luchtkwaliteit in de binnenstad en dat de totstandkoming ervan nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdiende. Dat strookt met onze mening dat er ook in die fase onzorgvuldig te werk is gegaan, met inmiddels vele duizenden onterechte boetes tot gevolg.”

Uitspraak: milieuzone Utrecht mag blijven | Fleet&Mobility

Uitspraak: milieuzone Utrecht mag blijven

Redactie Redactie
• Laatste update:

De zone blijft voorlopig intact en Knac en SSLU beraden zich op een hoger beroep.

Dat meldt belangenvereniging van automobilisten Knac vandaag. De SSLU is tegen de milieuzone omdat het effect in zijn ogen te klein is op de luchtkwaliteit.

In Utrecht worden sinds 1 januari 2015 dieselauto’s met een registratiedatum van vóór 1 januari 2001 de toegang tot Utrecht-centrum geweigerd.

In december 2015 heeft de Tweede Kamer nog een motie aangenomen dat gemeenten zelf verantwoordelijk zijn voor of en hoe ze milieuzones inrichten.

Knac-directeur Peter Staal spreekt van een bijzondere uitspraak. “De rechtbank deelde veel van onze bezwaren, maar zag uiteindelijk toch geen reden om dit Utrechtse fenomeen terug te draaien. Jammer natuurlijk. Toch ben ik positief, want feitelijk meldt de rechtbank dat de milieuzone inderdaad slechts een marginaal effect heeft op de luchtkwaliteit in de binnenstad en dat de totstandkoming ervan nou niet bepaald een schoonheidsprijs verdiende. Dat strookt met onze mening dat er ook in die fase onzorgvuldig te werk is gegaan, met inmiddels vele duizenden onterechte boetes tot gevolg.”