‘Veiligheidsexperts pleiten voor verbod op ondergronds laden EV’s’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Experts waarschuwen voor brandgevaar bij opladen EV's. (Foto: Shutterstock)

Ondergrondse parkeergarages zijn een gevaar door het toenemende aantal elektrische wagens die ook tijdens het laden in brand kunnen vliegen. Dat meldde het tv-programma Kassa afgelopen weekend. Als de lithium accu’s vlam vatten, kan de brandontwikkeling razendsnel gaan. Zeker bij parkeergarages die zijn gevestigd bij appartementen, winkelcentra of ziekenhuizen kan dat gevaar opleveren. Volgens Kassa wordt het vuur extreem heet met het risico dat de garage kan instorten. 

Kassa heeft in samenwerking met een veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies een aantal ondergrondse parkeergarages bezocht. Conclusie is dat geen van de garages brandveilig bleek te zijn. Zo werden Parking Centrum Oosterdok, Q-Park Byzantium, Albert Cuypgarage en de parkeergarage van het VUmc bezocht.

Erg overdreven

In een reactie zegt de vereniging Doet, branchevereniging voor EV’s in Nederland, dat de accubranden in de voertuigen die in de uitzending zijn gebruikt, geen Europese Typegoedkeuring hebben doorlopen zoals dat bij personenauto’s wel altijd het geval is. De vereniging noemt de call van technisch deskundige Peter Coppes erg overdreven. Personenauto’s die in Europa een kenteken hebben en op de openbare weg zijn toegelaten, zijn aan strenge eisen onderworpen en worden door keuringsinstanties uitgebreid getest, zo reageert de vereniging. Ook de RAI Vereniging drong vorig jaar al aan op handelingsprotocollen in geval van brand of ongelukken met EV’s. 

Bij de ingang

De brandweer Amsterdam-Amstelland meldt in een reactie dat voor het plaatsen van laadpalen geen vergunning nodig is en de brandweer geen adviesrol heeft. Er gelden volgens de brandweer geen specifieke voorschriften aan elektrische laadpalen, wel is er een veiligheidsbepaling voor elektrische installaties. De gemeente is toezichthouder en de brandweer zorgt voor inspectie of advies. Ook zegt de brandweer dat het beter is om elektrische auto’s en laadpalen zo dicht mogelijk bij de uitgang te plaatsen en niet achterin de parkeergarage. Een brandende EV moet namelijk naar buiten om langdurig geblust of ondergedompeld te worden.

De bezochte parkeergarages in Amsterdam melden dat alle richtlijnen worden gevolgd en er regelmatig contact is met de brandweer. Ook meldt de parkeergarage van het VUmc dat er geregeld ontruimingsoefeningen worden gehouden. 

Onmogelijk

In veel ondergronds garages zijn de laadplekken nu nog achterin te vinden waardoor de brandweer er moeilijk bij kan, meldt Kassa. Er is bijvoorbeeld vaak geen sprinklerinstallatie of rookgasafvoer om giftige dampen af te voeren. “Bij een ouder complex, zoals het Byzantium met appartementen, bestaat een groot risico op ernstige constructieve schade waarbij het plafond kan instorten”, aldus Ronald Koster van Burghgraef van Tiel en Partners in de uitzending van Kassa.

De lithium branden kunnen tijdens het laden ontstaan door het gebruik van verkeerde kabels of doordat het laden wegens een defect doorgaat, terwijl de accu vol is. Ook door een productiefout, interne kortsluiting of mechanische beschadiging kan brand ontstaan, zo meldt Kassa. 

Tesla liet vorig jaar weten een update door te voeren om te voorkomen dat de auto ontbrandt vanwege problemen met de accu.

‘Veiligheidsexperts pleiten voor verbod op ondergronds laden EV’s’ | Fleet&Mobility

‘Veiligheidsexperts pleiten voor verbod op ondergronds laden EV’s’

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Experts waarschuwen voor brandgevaar bij opladen EV's. (Foto: Shutterstock)

Ondergrondse parkeergarages zijn een gevaar door het toenemende aantal elektrische wagens die ook tijdens het laden in brand kunnen vliegen. Dat meldde het tv-programma Kassa afgelopen weekend. Als de lithium accu’s vlam vatten, kan de brandontwikkeling razendsnel gaan. Zeker bij parkeergarages die zijn gevestigd bij appartementen, winkelcentra of ziekenhuizen kan dat gevaar opleveren. Volgens Kassa wordt het vuur extreem heet met het risico dat de garage kan instorten. 

Kassa heeft in samenwerking met een veiligheidsexperts van Burghgraef van Tiel en Partners en Buro C+B Advies een aantal ondergrondse parkeergarages bezocht. Conclusie is dat geen van de garages brandveilig bleek te zijn. Zo werden Parking Centrum Oosterdok, Q-Park Byzantium, Albert Cuypgarage en de parkeergarage van het VUmc bezocht.

Erg overdreven

In een reactie zegt de vereniging Doet, branchevereniging voor EV’s in Nederland, dat de accubranden in de voertuigen die in de uitzending zijn gebruikt, geen Europese Typegoedkeuring hebben doorlopen zoals dat bij personenauto’s wel altijd het geval is. De vereniging noemt de call van technisch deskundige Peter Coppes erg overdreven. Personenauto’s die in Europa een kenteken hebben en op de openbare weg zijn toegelaten, zijn aan strenge eisen onderworpen en worden door keuringsinstanties uitgebreid getest, zo reageert de vereniging. Ook de RAI Vereniging drong vorig jaar al aan op handelingsprotocollen in geval van brand of ongelukken met EV’s. 

Bij de ingang

De brandweer Amsterdam-Amstelland meldt in een reactie dat voor het plaatsen van laadpalen geen vergunning nodig is en de brandweer geen adviesrol heeft. Er gelden volgens de brandweer geen specifieke voorschriften aan elektrische laadpalen, wel is er een veiligheidsbepaling voor elektrische installaties. De gemeente is toezichthouder en de brandweer zorgt voor inspectie of advies. Ook zegt de brandweer dat het beter is om elektrische auto’s en laadpalen zo dicht mogelijk bij de uitgang te plaatsen en niet achterin de parkeergarage. Een brandende EV moet namelijk naar buiten om langdurig geblust of ondergedompeld te worden.

De bezochte parkeergarages in Amsterdam melden dat alle richtlijnen worden gevolgd en er regelmatig contact is met de brandweer. Ook meldt de parkeergarage van het VUmc dat er geregeld ontruimingsoefeningen worden gehouden. 

Onmogelijk

In veel ondergronds garages zijn de laadplekken nu nog achterin te vinden waardoor de brandweer er moeilijk bij kan, meldt Kassa. Er is bijvoorbeeld vaak geen sprinklerinstallatie of rookgasafvoer om giftige dampen af te voeren. “Bij een ouder complex, zoals het Byzantium met appartementen, bestaat een groot risico op ernstige constructieve schade waarbij het plafond kan instorten”, aldus Ronald Koster van Burghgraef van Tiel en Partners in de uitzending van Kassa.

De lithium branden kunnen tijdens het laden ontstaan door het gebruik van verkeerde kabels of doordat het laden wegens een defect doorgaat, terwijl de accu vol is. Ook door een productiefout, interne kortsluiting of mechanische beschadiging kan brand ontstaan, zo meldt Kassa. 

Tesla liet vorig jaar weten een update door te voeren om te voorkomen dat de auto ontbrandt vanwege problemen met de accu.