Overzicht belastingwijzigingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

BPM
Met ingang van 1 januari 2009 is de BPM verder omlaag gegaan van 42,3% naar 40,0%. Deze verlaging heeft uitsluitend effect op de prijs van nieuwe personenauto’s. Op bestaande personenauto’s met een Nederlands kenteken is al BPM betaald en deze blijft ongewijzigd. Onderdeel van de BPM wetgeving is ook de CO2-heffing, ook wel slurptaks genoemd. Wanneer een auto een CO2-uitstoot heeft die een bepaalde waarde overschrijdt, moet bij de aanschaf van de auto per extra gram slurptaks worden betaald. Niet alleen het bedrag per gram is per 2009 gewijzigd, ook de grenswaarden worden scherper gesteld zodat nu voor meer nieuwe auto’s een CO2-heffing moet worden betaald.

2008:
BPM 42,3%
Brandstofkorting benzine € 1.442
Brandstoftoeslag diesel € 307

2009:
BPM 40,0%
Brandstofkorting benzine € 1.364
Brandstoftoeslag diesel € 290

CO2 heffing in 2008
Benzinemotoren € 110 per gram per km boven de grenswaarde van 232 gram/km
Dieselmotoren € 110 per gram per km boven de grenswaarde van 192 gram/km

CO2 heffing in 2009

Benzinemotoren € 125 per gram per km boven een grenswaarde van 212 gram
Dieselmotoren € 125 per gram per km boven een grenswaarde van 176 gram 

Zeer zuinige auto’s met een CO2-uitstoot tot 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel), zoals de Citroën C1, Daihatsu Cuore, Peugeot 107, Toyota Aygo, Smart Fortwo 0.8 CDI en de hybride auto’s Toyota Prius en Honda Civic Hybrid zijn met ingang van 1 januari 2009 vrijgesteld van BPM.

De fijnstofheffing (onderdeel van de BPM) voor zeer schone diesels blijft ongewijzigd.

Bijtelling
De bijtelling is in grote lijnen gelijk gebleven aan het systeem van 2008. Het 14% tarief (zeer zuinige auto’s) en 25% tarief blijven bestaan. Voor zuinige auto’s die niet aan de eisen van het 14% tarief voldoen is nu een 20% bijtellingstarief in het leven geroepen.
14% bijtelling  Benzinemotor tot en met 110 gram CO2-uitstoot per kilometer
                        Dieselmotor tot en met 95 gram
20% bijtelling  Benzinemotor 111 gram tot en met 140 gram
                        Dieselmotor 96 tot en met 116 gram
25% bijtelling  Benzinemotor 141 gram en hoger
                        Dieselmotor 117 gram en hoger

Motorrijtuigenbelasting
De motorrijtuigenbelasting is met ingang van 1 januari 2009 voor alle auto’s met 7,8% omhoog gegaan. Deze verhoging komt boven op de verhoging van de MRB met 7,2%, die al in 2008 was doorgevoerd. De motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s wordt verlaagd van het halftarief naar het kwarttarief.

2010 en daarna
De hervormingen op het gebied van de autobelastingen gaan ook na het jaar 2009 door. Zo wil het kabinet in 2010 een vervangende BPM heffing invoeren genaamd CO2 heffing. Deze heffing zal plaatsvinden op basis van absolute CO2-uitstoot middels een drie schijven stelsel. Als gevolg van de invoer van dit stelsel zal het energielabel zoals we dit nu kennen, worden vervangen door een CO2 heffing. Voor bestelauto’s en kampeerauto’s gaat de omzetting naar CO2-heffing niet gelden. Voor deze auto’s blijft de BPM (die overigens wel verlaagd wordt) gebaseerd op de netto catalogusprijs.

Overzicht belastingwijzigingen | Fleet&Mobility

Overzicht belastingwijzigingen

Redactie Redactie
• Laatste update:

BPM
Met ingang van 1 januari 2009 is de BPM verder omlaag gegaan van 42,3% naar 40,0%. Deze verlaging heeft uitsluitend effect op de prijs van nieuwe personenauto’s. Op bestaande personenauto’s met een Nederlands kenteken is al BPM betaald en deze blijft ongewijzigd. Onderdeel van de BPM wetgeving is ook de CO2-heffing, ook wel slurptaks genoemd. Wanneer een auto een CO2-uitstoot heeft die een bepaalde waarde overschrijdt, moet bij de aanschaf van de auto per extra gram slurptaks worden betaald. Niet alleen het bedrag per gram is per 2009 gewijzigd, ook de grenswaarden worden scherper gesteld zodat nu voor meer nieuwe auto’s een CO2-heffing moet worden betaald.

2008:
BPM 42,3%
Brandstofkorting benzine € 1.442
Brandstoftoeslag diesel € 307

2009:
BPM 40,0%
Brandstofkorting benzine € 1.364
Brandstoftoeslag diesel € 290

CO2 heffing in 2008
Benzinemotoren € 110 per gram per km boven de grenswaarde van 232 gram/km
Dieselmotoren € 110 per gram per km boven de grenswaarde van 192 gram/km

CO2 heffing in 2009

Benzinemotoren € 125 per gram per km boven een grenswaarde van 212 gram
Dieselmotoren € 125 per gram per km boven een grenswaarde van 176 gram 

Zeer zuinige auto’s met een CO2-uitstoot tot 110 gram (benzine) of 95 gram (diesel), zoals de Citroën C1, Daihatsu Cuore, Peugeot 107, Toyota Aygo, Smart Fortwo 0.8 CDI en de hybride auto’s Toyota Prius en Honda Civic Hybrid zijn met ingang van 1 januari 2009 vrijgesteld van BPM.

De fijnstofheffing (onderdeel van de BPM) voor zeer schone diesels blijft ongewijzigd.

Bijtelling
De bijtelling is in grote lijnen gelijk gebleven aan het systeem van 2008. Het 14% tarief (zeer zuinige auto’s) en 25% tarief blijven bestaan. Voor zuinige auto’s die niet aan de eisen van het 14% tarief voldoen is nu een 20% bijtellingstarief in het leven geroepen.
14% bijtelling  Benzinemotor tot en met 110 gram CO2-uitstoot per kilometer
                        Dieselmotor tot en met 95 gram
20% bijtelling  Benzinemotor 111 gram tot en met 140 gram
                        Dieselmotor 96 tot en met 116 gram
25% bijtelling  Benzinemotor 141 gram en hoger
                        Dieselmotor 117 gram en hoger

Motorrijtuigenbelasting
De motorrijtuigenbelasting is met ingang van 1 januari 2009 voor alle auto’s met 7,8% omhoog gegaan. Deze verhoging komt boven op de verhoging van de MRB met 7,2%, die al in 2008 was doorgevoerd. De motorrijtuigenbelasting voor zeer zuinige auto’s wordt verlaagd van het halftarief naar het kwarttarief.

2010 en daarna
De hervormingen op het gebied van de autobelastingen gaan ook na het jaar 2009 door. Zo wil het kabinet in 2010 een vervangende BPM heffing invoeren genaamd CO2 heffing. Deze heffing zal plaatsvinden op basis van absolute CO2-uitstoot middels een drie schijven stelsel. Als gevolg van de invoer van dit stelsel zal het energielabel zoals we dit nu kennen, worden vervangen door een CO2 heffing. Voor bestelauto’s en kampeerauto’s gaat de omzetting naar CO2-heffing niet gelden. Voor deze auto’s blijft de BPM (die overigens wel verlaagd wordt) gebaseerd op de netto catalogusprijs.