Auto en fiscus Overig

Laatste update:

Bovag/RAI: Nieuwe bpm-tabel levert schatkist 200 miljoen extra op

In de overgangsperiode wordt tussen de 600 en 650 miljoen euro extra bpm opgehaald. (Foto: Shutterstock)

De brancheorganisaties doen een dringend beroep op de Tweede Kamer om in te grijpen.

De overheid haalt vanaf juli volgend jaar – als de WLTP van kracht wordt – structureel 200 miljoen euro meer aan bpm binnen. Dat stellen brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging op basis van een doorrekening van de nieuwe bpm-tabellen door KPMG. De nieuwe test is realistischer dan de oude NEDC-test en de gemeten CO2-uitstoot daardoor hoger. Die CO2-uitstoot is bepalend voor de bpm-berekening. De bpm-tabel; zou worden aangepast zodat de nieuwe testmethodiek lasten-neutraal zou worden ingevoerd, maar uit de berekening van KPMG blijkt echter dat vooral kleinere modellen fors duurder worden. Deze conclusie trok dataleverancier Jato eerder ook al. De brancheorganisaties willen dat de Tweede Kamer direct ingrijpt.

KPMG heeft ook onderzoek gedaan naar de overgangsperiode, die op 1 september 2017 inging en tot 1 juli 2020 duurt. In deze periode haalt de overheid tussen de 600 en 650 miljoen euro extra bpm op.

Direct gevolg

Staatssecretaris Snel concludeerdeeerder op basis van TNO-onderzoekdat de WLTP-emissietest  in de overgangsperiode weinig effect heeft op de bpm van een nieuwe auto, omdat er vooral grotere en zwaardere auto’s zouden zijn verkocht. Het onderzoek van KPMG weerlegt dit, stellen Bovag en RAI Vereniging. KPMG gebruikt een soortgelijke methodiek als in het rapport van TNO. Omdat het KPMG-onderzoek later plaatsvond dan dat van TNO, beschikt KPMG echter over veel meer praktijkdata van nieuwe auto’s. De bpm-stijgingen zijn direct te relateren aan de overgang naar de WLTP, stelt KPMG.

Lees verder op Automotive Management.

Bovag/RAI: Nieuwe bpm-tabel levert schatkist 200 miljoen extra op | Fleet&Mobility

Bovag/RAI: Nieuwe bpm-tabel levert schatkist 200 miljoen extra op

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
In de overgangsperiode wordt tussen de 600 en 650 miljoen euro extra bpm opgehaald. (Foto: Shutterstock)

De overheid haalt vanaf juli volgend jaar – als de WLTP van kracht wordt – structureel 200 miljoen euro meer aan bpm binnen. Dat stellen brancheverenigingen Bovag en RAI Vereniging op basis van een doorrekening van de nieuwe bpm-tabellen door KPMG. De nieuwe test is realistischer dan de oude NEDC-test en de gemeten CO2-uitstoot daardoor hoger. Die CO2-uitstoot is bepalend voor de bpm-berekening. De bpm-tabel; zou worden aangepast zodat de nieuwe testmethodiek lasten-neutraal zou worden ingevoerd, maar uit de berekening van KPMG blijkt echter dat vooral kleinere modellen fors duurder worden. Deze conclusie trok dataleverancier Jato eerder ook al. De brancheorganisaties willen dat de Tweede Kamer direct ingrijpt.

KPMG heeft ook onderzoek gedaan naar de overgangsperiode, die op 1 september 2017 inging en tot 1 juli 2020 duurt. In deze periode haalt de overheid tussen de 600 en 650 miljoen euro extra bpm op.

Direct gevolg

Staatssecretaris Snel concludeerdeeerder op basis van TNO-onderzoekdat de WLTP-emissietest  in de overgangsperiode weinig effect heeft op de bpm van een nieuwe auto, omdat er vooral grotere en zwaardere auto’s zouden zijn verkocht. Het onderzoek van KPMG weerlegt dit, stellen Bovag en RAI Vereniging. KPMG gebruikt een soortgelijke methodiek als in het rapport van TNO. Omdat het KPMG-onderzoek later plaatsvond dan dat van TNO, beschikt KPMG echter over veel meer praktijkdata van nieuwe auto’s. De bpm-stijgingen zijn direct te relateren aan de overgang naar de WLTP, stelt KPMG.

Lees verder op Automotive Management.