NS besteedt kaartverkoop deels uit aan leasebedrijven

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De NS laat nieuwe aanbieders toe tot de de OV-markt. (Foto: Shutterstock)

De NS stelt de OV-markt open voor nieuwe toetreders zoals leasemaatschappijen, touroperators en hotelexploitanten. Het vervoerbedrijf gaat een deel van de kaartverkoop volledig uitbesteden aan die partijen. Zo meldt de NS. 

De bedrijven mogen zelf de product- en verkoopvoorwaarden bepalen, inclusief de prijs. Wel gelden de gebruikelijke vervoersvoorwaarden van de spoorwegen. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een tankpas ook in te zetten voor een treinreis. Ook kan een hotel, inclusief treinkaartje worden geboekt of krijgt een leaseauto de beschikking over een aantal kilometers met de trein. De NS voert op dit moment nog gesprekken met partijen die geïnteresseerd zijn in de inkoop van een aantal ’treinkilometers’. Een verschil met bestaande diensten, zoals de mobiliteitskaarten van Shuttel, Radiuz en Xximo, is dat dit initiatief zich naast de zakelijke markt nu ook op de particuliere consument richt. Zo meldt Hessel Koster, woordvoerder van de NS, aan Fleet&Mobility.

Door het OV te verbinden met de rest van de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer, komt er volgens de vervoerder meer aanbod voor de reiziger.

Denken vanuit de trein

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in de flexibilisering van de OV-markt: “NS is afgelopen jaren veranderd van een traditioneel treinenbedrijf naar een modern mobiliteitsbedrijf. Denk aan het succes van de OV-fiets en de NS-Business Card. Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als een tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”

De dochteronderneming Hely van de NS lanceerde eerder dit jaar een app om auto, elektrische (bak)fietsen en reguliere fietsen te huren.

NS besteedt kaartverkoop deels uit aan leasebedrijven | Fleet&Mobility

NS besteedt kaartverkoop deels uit aan leasebedrijven

 Foppe Lycklama à Nijeholt Foppe Lycklama à Nijeholt
• Laatste update:
De NS laat nieuwe aanbieders toe tot de de OV-markt. (Foto: Shutterstock)

De NS stelt de OV-markt open voor nieuwe toetreders zoals leasemaatschappijen, touroperators en hotelexploitanten. Het vervoerbedrijf gaat een deel van de kaartverkoop volledig uitbesteden aan die partijen. Zo meldt de NS. 

De bedrijven mogen zelf de product- en verkoopvoorwaarden bepalen, inclusief de prijs. Wel gelden de gebruikelijke vervoersvoorwaarden van de spoorwegen. Zo wordt het bijvoorbeeld mogelijk om een tankpas ook in te zetten voor een treinreis. Ook kan een hotel, inclusief treinkaartje worden geboekt of krijgt een leaseauto de beschikking over een aantal kilometers met de trein. De NS voert op dit moment nog gesprekken met partijen die geïnteresseerd zijn in de inkoop van een aantal ’treinkilometers’. Een verschil met bestaande diensten, zoals de mobiliteitskaarten van Shuttel, Radiuz en Xximo, is dat dit initiatief zich naast de zakelijke markt nu ook op de particuliere consument richt. Zo meldt Hessel Koster, woordvoerder van de NS, aan Fleet&Mobility.

Door het OV te verbinden met de rest van de mobiliteitsmarkt voor deelauto’s, deelfietsen en andere vormen van vervoer, komt er volgens de vervoerder meer aanbod voor de reiziger.

Denken vanuit de trein

Tjalling Smit, lid Raad van Bestuur NS noemt het een belangrijke stap in de flexibilisering van de OV-markt: “NS is afgelopen jaren veranderd van een traditioneel treinenbedrijf naar een modern mobiliteitsbedrijf. Denk aan het succes van de OV-fiets en de NS-Business Card. Van oudsher denken wij vanuit de trein, waarbij andere vormen van vervoer een aanvulling zijn. Maar andere partijen kunnen het OV, bijvoorbeeld in een bundel, juist als aanvulling op hun eigen dienstverlening aanbieden. Als een tankpas toegang geeft tot de trein, deelfiets en deelauto, wordt een tweede auto voor sommige gezinnen wellicht overbodig. Dat bespaart hen geld en is goed voor het milieu.”

De dochteronderneming Hely van de NS lanceerde eerder dit jaar een app om auto, elektrische (bak)fietsen en reguliere fietsen te huren.