Overig

Laatste update:

ING: Vergroening vertraagt door ‘laagste nieuwverkoop sinds 1967’

Er worden te weinig nieuwe auto's afgeleverd voor een snelle EV-transitie. (Foto: Shutterstock)

Het totaal aantal Nederlandse registraties van nieuwe auto’s zakt door aanhoudende productiebeperkingen in 2022 verder weg en komt naar verwachting uit op 310 duizend stuks (-4%). 

Dit meldt Automotive op basis van ING-marktanalyses. Het verkoopaantal zou het laagste niveau sinds 1967 betekenen. ING schrijft: “De vernieuwing van het Nederlandse wagenpark gaat hierdoor uitzonderlijk traag. Slechts 3,5 procent van de vloot wordt in 2022 vervangen door nieuwe instroom en het aandeel oudere auto’s neemt steeds verder toe. De noodzakelijke vergroening van het wagenpark wordt hiermee geremd.” Ook heeft ING berekend dat het verkoopaandeel van volledig elektrische auto’s gestegen is naar 22 procent.

Mei liet ook een kleine min zien in de leaseregistraties.

Niet alleen in Nederland krimpt de markt, in heel Europa dalen de verkoopaantallen al elf maanden. 

Aandeel EV’s gestegen

De ING berekende dat het voordeel van elektrisch rijden per kilometer tegenvalt omdat de elektriciteitsprijzen het afgelopen jaar ook sterk zijn gestegen. Sectoreconoom Rico Luman: “Snelladen langs de snelweg blijkt naar verhouding goedkoper te zijn geworden ten opzichte van een jaar terug, maar bij thuisladen is dit lang niet altijd het geval. Zonder de accijnsverlaging van 17 cent op benzine per 01/4/22 zou het verschil groter zijn geweest.”

De historisch lage afzet van nieuwe auto’s drukt de omzet van de autobranche, zegt ING, maar daar staat tegenover dat de hogere nieuwprijzen dit in 2022 meer dan goed maken. Ook de lagere tweedehandsverkoop – door opdrogend aanbod – wordt gecompenseerd door hogere handelsprijzen.

Gestimuleerd door de groeiende onderhoudsvraag stijgt de omzet van de autobranche in 2022 per saldo naar verwachting met zo’n 8 procent.

ING: Vergroening vertraagt door ‘laagste nieuwverkoop sinds 1967’ | Fleet&Mobility

ING: Vergroening vertraagt door ‘laagste nieuwverkoop sinds 1967’

Gandor Bronkhorst Gandor Bronkhorst
• Laatste update:
Er worden te weinig nieuwe auto's afgeleverd voor een snelle EV-transitie. (Foto: Shutterstock)

Dit meldt Automotive op basis van ING-marktanalyses. Het verkoopaantal zou het laagste niveau sinds 1967 betekenen. ING schrijft: “De vernieuwing van het Nederlandse wagenpark gaat hierdoor uitzonderlijk traag. Slechts 3,5 procent van de vloot wordt in 2022 vervangen door nieuwe instroom en het aandeel oudere auto’s neemt steeds verder toe. De noodzakelijke vergroening van het wagenpark wordt hiermee geremd.” Ook heeft ING berekend dat het verkoopaandeel van volledig elektrische auto’s gestegen is naar 22 procent.

Mei liet ook een kleine min zien in de leaseregistraties.

Niet alleen in Nederland krimpt de markt, in heel Europa dalen de verkoopaantallen al elf maanden. 

Aandeel EV’s gestegen

De ING berekende dat het voordeel van elektrisch rijden per kilometer tegenvalt omdat de elektriciteitsprijzen het afgelopen jaar ook sterk zijn gestegen. Sectoreconoom Rico Luman: “Snelladen langs de snelweg blijkt naar verhouding goedkoper te zijn geworden ten opzichte van een jaar terug, maar bij thuisladen is dit lang niet altijd het geval. Zonder de accijnsverlaging van 17 cent op benzine per 01/4/22 zou het verschil groter zijn geweest.”

De historisch lage afzet van nieuwe auto’s drukt de omzet van de autobranche, zegt ING, maar daar staat tegenover dat de hogere nieuwprijzen dit in 2022 meer dan goed maken. Ook de lagere tweedehandsverkoop – door opdrogend aanbod – wordt gecompenseerd door hogere handelsprijzen.

Gestimuleerd door de groeiende onderhoudsvraag stijgt de omzet van de autobranche in 2022 per saldo naar verwachting met zo’n 8 procent.