‘Zelfrijdende auto’s gevaar voor fietsers en voetgangers’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Wereldwijd zijn voetgangers en fietsers verantwoordelijk voor iets meer dan 25 procent van alle verkeersdoden, in Nederland voor bijna 40 procent. Vaak wordt gesteld dat het aantal verkeersdoden kan afnemen als er meer zelfrijdende voertuigen op de weg verschijnen, maar volgens de Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid is dat beslist niet zeker.

Want terwijl autonoom rijdende auto’s zich keurig houden aan de verkeersregels en maximumsnelheden, maken voetgangers en fietsers wél menselijke fouten. Ze begaan soms overtredingen en kunnen zich gedragen op een manier die een geautomatiseerd rijdend voertuig niet kan detecteren of herkennen. Non-verbale communicatie met bestuurders speelt voor voetgangers en fietsers een belangrijke rol, constateert Swov. Het is een onzekere factor hoe zij zich gaan gedragen in situaties zonder bestuurder.

Praktijkervaring

Gaandeweg komt er steeds meer praktijkervaring met autonoom rijdende voertuigen. Vorige maand stemde het kabinet in met een ‘Experimenteerwet’, die het voor fabrikanten makkelijker maakt om tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg uit te voeren.

Lees meer op Automotive Management.

‘Zelfrijdende auto’s gevaar voor fietsers en voetgangers’ | Fleet&Mobility

‘Zelfrijdende auto’s gevaar voor fietsers en voetgangers’

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:

Wereldwijd zijn voetgangers en fietsers verantwoordelijk voor iets meer dan 25 procent van alle verkeersdoden, in Nederland voor bijna 40 procent. Vaak wordt gesteld dat het aantal verkeersdoden kan afnemen als er meer zelfrijdende voertuigen op de weg verschijnen, maar volgens de Stichting wetenschappelijk onderzoek verkeersveiligheid is dat beslist niet zeker.

Want terwijl autonoom rijdende auto’s zich keurig houden aan de verkeersregels en maximumsnelheden, maken voetgangers en fietsers wél menselijke fouten. Ze begaan soms overtredingen en kunnen zich gedragen op een manier die een geautomatiseerd rijdend voertuig niet kan detecteren of herkennen. Non-verbale communicatie met bestuurders speelt voor voetgangers en fietsers een belangrijke rol, constateert Swov. Het is een onzekere factor hoe zij zich gaan gedragen in situaties zonder bestuurder.

Praktijkervaring

Gaandeweg komt er steeds meer praktijkervaring met autonoom rijdende voertuigen. Vorige maand stemde het kabinet in met een ‘Experimenteerwet’, die het voor fabrikanten makkelijker maakt om tests met zelfrijdende voertuigen op de openbare weg uit te voeren.

Lees meer op Automotive Management.