Personenauto's

Laatste update:

Consumentenclubs lanceren ’testmethode’ Green NCAP

Vijf sterren voor de BMW i3 (foto: BMW)

Het testprogramma Green NCAP, dat vandaag is gelanceerd, meet verbruik en uitstoot van nieuwe auto’s. Het is een samenwerkingsverband van Europese overheden, automobielclubs waaronder de ANWB, consumentenorganisaties en universiteiten, zo blijkt uit de site van Green NCAP.

Geteste auto’s krijgen, net als bij de Euro NCAP veiligheidstests, nul tot vijf sterren. Green NCAP wil daarmee autofabrikanten aansporen om zuiniger auto’s met minder schadelijke uitstoot te ontwikkelen. Tot nog toe zijn twaalf auto’s onderzocht op schadelijke uitstoot, CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Het aantal sterren dat een auto krijgt hangt af van twee scores: de clean air index die aangeeft hoeveel de auto vervuilt en de energy efficiency index die staat voor het brandstofverbruik. Het verschil tussen opgegeven en werkelijk gerealiseerd verbruik neemt af, concludeert TNO.

De resultaten van de eerste tests lopen sterk uiteen. De elektrische Hyundai Ioniq en BMW i3 haalden de maximale vijf sterren in de test. Daartegenover stonden de VW Golf 1.6 TDI, de Fiat Panda 1.0 en de oudere uitvoering van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Deze wisten geen enkele ster te behalen. Dat betekent volgens Green NCAP dat een auto op dit moment nog wel voldoet aan de minimale Europese eisen, maar dat de fabrikant niets extra weet te bereiken waar het gaat om reductie van uitstoot of verbruik.

De autobrancheverenigingen zijn minder te spreken over Green NCAP, zo valt te lezen op de website van Automotive. Bovag en RAI Vereniging vinden het vooral verwarrend.

 

Consumentenclubs lanceren ’testmethode’ Green NCAP | Fleet&Mobility

Consumentenclubs lanceren ’testmethode’ Green NCAP

Luberto van Buiten Luberto van Buiten
• Laatste update:
Vijf sterren voor de BMW i3 (foto: BMW)

Geteste auto’s krijgen, net als bij de Euro NCAP veiligheidstests, nul tot vijf sterren. Green NCAP wil daarmee autofabrikanten aansporen om zuiniger auto’s met minder schadelijke uitstoot te ontwikkelen. Tot nog toe zijn twaalf auto’s onderzocht op schadelijke uitstoot, CO2-uitstoot en brandstofverbruik. Het aantal sterren dat een auto krijgt hangt af van twee scores: de clean air index die aangeeft hoeveel de auto vervuilt en de energy efficiency index die staat voor het brandstofverbruik. Het verschil tussen opgegeven en werkelijk gerealiseerd verbruik neemt af, concludeert TNO.

De resultaten van de eerste tests lopen sterk uiteen. De elektrische Hyundai Ioniq en BMW i3 haalden de maximale vijf sterren in de test. Daartegenover stonden de VW Golf 1.6 TDI, de Fiat Panda 1.0 en de oudere uitvoering van de Ford Fiesta 1.0 EcoBoost. Deze wisten geen enkele ster te behalen. Dat betekent volgens Green NCAP dat een auto op dit moment nog wel voldoet aan de minimale Europese eisen, maar dat de fabrikant niets extra weet te bereiken waar het gaat om reductie van uitstoot of verbruik.

De autobrancheverenigingen zijn minder te spreken over Green NCAP, zo valt te lezen op de website van Automotive. Bovag en RAI Vereniging vinden het vooral verwarrend.