Niet piekeren, maar plannen

Elektrisch rijden | EV-training maakt van laadstressers blije rijders

Diederik Diederik
• Laatste update:
Steeds meer automerken bieden speciale cursussen aan de kopers van hun elektrische producten. (Foto's: Shutterstock)

Hoewel de elektrische auto zo langzamerhand wel als ingeburgerd kan worden beschouwd, heersen er nog tal van vooroordelen. Zeker nu steeds meer mensen – al dan niet gedreven door fiscaal voordeel – de overstap maken naar elektrisch rijden, en daarvoor kunnen aankloppen bij steeds meer automerken, is het zaak die vooroordelen weg te nemen. En – nog belangrijker – de EV-rijder te leren het optimale uit zijn auto te halen. Mark Maaskant, directeur van Prodrive Academy in Lelystad, aanbieder van rijtrainingen en -cursussen, weet er alles van.

One pedal driving

Van oudsher zijn de punten waarop veel nieuwbakken EV-rijders blijven haken dezelfde, stelt Maaskant. “De actieradius van elektrische auto’s is een heikel punt. Daarbij komt dat veel mensen te weinig weten van de werking van het opladen van een EV. We horen altijd weer: het laden duurt zo lang, de range van mijn auto is zo slecht. Wij leren de mensen dat het rijden in een elektrische auto een nieuwe manier van denken vergt. Het gaat om zowel een ander rijgedrag als een ander reisgedrag.”  

Wat de nieuwe manier van rijden betreft gaat het vaak om de technologie onder de linker- én rechtervoet. “Iets waar veel mensen enorm aan moeten wennen, is bijvoorbeeld one pedal driving. Wij leren ze daarmee omgaan en dat scheelt enorm in je actieradius.” Moderne elektrische auto’s regenereren energie tijdens het afremmen. Daardoor remt de auto (soms behoorlijk sterk) af als je het gaspedaal loslaat. Bij sommige modellen is dat effect sterk genoeg om in feite het rempedaal nooit te hoeven gebruiken; de auto kan bij ‘gas los’ tot stilstand komen en blijft zelfs heuvelop keurig stilstaan. Maar met zo’n systeem omgaan vraagt de nodige gewenning. “Bovendien gebruiken verschillende merken verschillende technieken. Bij de een is het een kwestie van gaspedaal loslaten en de auto remt volledig af, bij de ander zal de auto niet helemaal tot stilstand komen. Bovendien kun je soms de mate van energieregeneratie instellen, bijvoorbeeld met een flipper achter het stuur. Dat zijn allemaal zaken die de berijder in de vingers moet krijgen.”

Actieradiusangst

En dan die actieradiusangst. “Ook daar is erg veel onwetendheid over”, zegt Maaskant. “Ik vind dat opmerkelijk, want een benzine- of dieselrijder zal zich nooit druk maken over het bereik van zijn auto en waar hij kan tanken. Wij leren de mensen dus niet alleen dat ze anders moeten rijden, maar ook welk effect dat heeft op de range, want natuurlijk is actieradius essentieel als je in een EV rijdt. Op de snelweg 100 rijden in plaats van 130 kan zo 15 procent in je stroomverbruik schelen. Bij kou moet je er rekening mee houden dat je actieradius lager wordt en ook hevige warmte heeft een nadelig effect op je bereik. Bovendien moet je met een EV je reis wel degelijk zorgvuldiger plannen. Het is handig om te weten of er laadpalen in de buurt van je bestemming zijn en welke, bij je klant bijvoorbeeld.

Maar de clou daarbij is dat veel mensen geloven dat hun batterij altijd helemaal vol moet zijn. Je laadt je auto echter niet op om je hele reis te kunnen volbrengen, je laadt hem op om op je volgende bestemming te komen. En wie zegt: maar dan sta ik uren te wachten tot hij weer vol is, moet weten dat dit helemaal niet nodig is. Een snellader zorgt in een paar minuten voor voldoende lading om naar je volgende adres te rijden.” Mensen beschikken ook vaak niet over kennis over de verschillende mogelijkheden, van de verschillen tussen verschillende oplaadmethoden en welke stekkers je daarvoor nodig hebt, zegt Maaskant. “Ook die kennis is essentieel om geen laadstress te hoeven hebben. We leren mensen ook hun verbruik zelf te berekenen in kWh per 100 kilometer, dan word je je ook bewuster van je verbruik.”

Je laadt een EV op om bij je volgende bestemming te komen, niet voor de hele reis.

Prodrive telt onder zijn klanten veel bedrijven die hun EV-rijders bijspijkeren. Ook veel leasebedrijven en auto-importeurs kloppen bij het bedrijf aan om nieuwe EV-klanten wegwijs te maken in hun producten. Pon is zo’n klant (Prodrive gaat de introductie van VW’s nieuwe ID.3 begeleiden en werkt ook voor onder meer Audi met diens E-trons), Volvo, Mercedes-Benz (ook berijders van de nieuwe eVito krijgen met Prodrive te maken) en Tesla, waarvoor al duizenden trainingen zijn afgewerkt. Prodrive leert dus duizenden mensen elektrisch te rijden, maar wat heeft Maaskant zelf geleerd van zijn werk voor de zakelijke markt? “Verschillende dingen. Ik vind het bijvoorbeeld opvallend hoeveel wagenparkbeheerders ik tegenkom die niet geloven in elektrische auto’s. Kijk, je kunt als zakelijke klant ook zonder ons, maar als je een EV echt leert kennen en er alles uit kunt halen, is dat niet alleen positief voor de berijder, maar ook voor de werkgever. Je hebt sowieso blije werknemers, want ik heb gemerkt dat ook de meest sceptische berijder tevreden naar huis gaat na een training.”

electric charging shutterstock 573049882“Wat ik ook heb geleerd is dat zeker 70 procent van onze deelnemers zijn rijhulpsystemen niet op de juiste manier gebruikt. De een gebruikt ze helemaal niet, de ander vertrouwt er juist te veel op. Daar is nog veel winst te halen.” Hoe? “Ik raad bijvoorbeeld iedereen aan altijd op zijn navigatiesysteem te rijden. Dat rekent zelf uit hoe je een optimaal bereik kunt halen. Ook adviseer ik om de snelheidsafhankelijke cruisecontrol altijd te gebruiken als je die hebt. Zeker in het donker is een radar altijd beter dan jouw ogen.” En het laatste leerpuntje van Maaskant? “Ik heb ook geleerd dat sommige mensen nooit zullen leren om in een EV te rijden. Echte petrolheads, die weigeren hun rijgedrag aan te passen. Die zijn gewoon niet geschikt voor dit soort auto’s.”

Elektrisch rijden | EV-training maakt van laadstressers blije rijders | Fleet&Mobility
Niet piekeren, maar plannen

Elektrisch rijden | EV-training maakt van laadstressers blije rijders

Diederik Diederik
• Laatste update:
Steeds meer automerken bieden speciale cursussen aan de kopers van hun elektrische producten. (Foto's: Shutterstock)

Hoewel de elektrische auto zo langzamerhand wel als ingeburgerd kan worden beschouwd, heersen er nog tal van vooroordelen. Zeker nu steeds meer mensen – al dan niet gedreven door fiscaal voordeel – de overstap maken naar elektrisch rijden, en daarvoor kunnen aankloppen bij steeds meer automerken, is het zaak die vooroordelen weg te nemen. En – nog belangrijker – de EV-rijder te leren het optimale uit zijn auto te halen. Mark Maaskant, directeur van Prodrive Academy in Lelystad, aanbieder van rijtrainingen en -cursussen, weet er alles van.

One pedal driving

Van oudsher zijn de punten waarop veel nieuwbakken EV-rijders blijven haken dezelfde, stelt Maaskant. “De actieradius van elektrische auto’s is een heikel punt. Daarbij komt dat veel mensen te weinig weten van de werking van het opladen van een EV. We horen altijd weer: het laden duurt zo lang, de range van mijn auto is zo slecht. Wij leren de mensen dat het rijden in een elektrische auto een nieuwe manier van denken vergt. Het gaat om zowel een ander rijgedrag als een ander reisgedrag.”  

Wat de nieuwe manier van rijden betreft gaat het vaak om de technologie onder de linker- én rechtervoet. “Iets waar veel mensen enorm aan moeten wennen, is bijvoorbeeld one pedal driving. Wij leren ze daarmee omgaan en dat scheelt enorm in je actieradius.” Moderne elektrische auto’s regenereren energie tijdens het afremmen. Daardoor remt de auto (soms behoorlijk sterk) af als je het gaspedaal loslaat. Bij sommige modellen is dat effect sterk genoeg om in feite het rempedaal nooit te hoeven gebruiken; de auto kan bij ‘gas los’ tot stilstand komen en blijft zelfs heuvelop keurig stilstaan. Maar met zo’n systeem omgaan vraagt de nodige gewenning. “Bovendien gebruiken verschillende merken verschillende technieken. Bij de een is het een kwestie van gaspedaal loslaten en de auto remt volledig af, bij de ander zal de auto niet helemaal tot stilstand komen. Bovendien kun je soms de mate van energieregeneratie instellen, bijvoorbeeld met een flipper achter het stuur. Dat zijn allemaal zaken die de berijder in de vingers moet krijgen.”

Actieradiusangst

En dan die actieradiusangst. “Ook daar is erg veel onwetendheid over”, zegt Maaskant. “Ik vind dat opmerkelijk, want een benzine- of dieselrijder zal zich nooit druk maken over het bereik van zijn auto en waar hij kan tanken. Wij leren de mensen dus niet alleen dat ze anders moeten rijden, maar ook welk effect dat heeft op de range, want natuurlijk is actieradius essentieel als je in een EV rijdt. Op de snelweg 100 rijden in plaats van 130 kan zo 15 procent in je stroomverbruik schelen. Bij kou moet je er rekening mee houden dat je actieradius lager wordt en ook hevige warmte heeft een nadelig effect op je bereik. Bovendien moet je met een EV je reis wel degelijk zorgvuldiger plannen. Het is handig om te weten of er laadpalen in de buurt van je bestemming zijn en welke, bij je klant bijvoorbeeld.

Maar de clou daarbij is dat veel mensen geloven dat hun batterij altijd helemaal vol moet zijn. Je laadt je auto echter niet op om je hele reis te kunnen volbrengen, je laadt hem op om op je volgende bestemming te komen. En wie zegt: maar dan sta ik uren te wachten tot hij weer vol is, moet weten dat dit helemaal niet nodig is. Een snellader zorgt in een paar minuten voor voldoende lading om naar je volgende adres te rijden.” Mensen beschikken ook vaak niet over kennis over de verschillende mogelijkheden, van de verschillen tussen verschillende oplaadmethoden en welke stekkers je daarvoor nodig hebt, zegt Maaskant. “Ook die kennis is essentieel om geen laadstress te hoeven hebben. We leren mensen ook hun verbruik zelf te berekenen in kWh per 100 kilometer, dan word je je ook bewuster van je verbruik.”

Je laadt een EV op om bij je volgende bestemming te komen, niet voor de hele reis.

Prodrive telt onder zijn klanten veel bedrijven die hun EV-rijders bijspijkeren. Ook veel leasebedrijven en auto-importeurs kloppen bij het bedrijf aan om nieuwe EV-klanten wegwijs te maken in hun producten. Pon is zo’n klant (Prodrive gaat de introductie van VW’s nieuwe ID.3 begeleiden en werkt ook voor onder meer Audi met diens E-trons), Volvo, Mercedes-Benz (ook berijders van de nieuwe eVito krijgen met Prodrive te maken) en Tesla, waarvoor al duizenden trainingen zijn afgewerkt. Prodrive leert dus duizenden mensen elektrisch te rijden, maar wat heeft Maaskant zelf geleerd van zijn werk voor de zakelijke markt? “Verschillende dingen. Ik vind het bijvoorbeeld opvallend hoeveel wagenparkbeheerders ik tegenkom die niet geloven in elektrische auto’s. Kijk, je kunt als zakelijke klant ook zonder ons, maar als je een EV echt leert kennen en er alles uit kunt halen, is dat niet alleen positief voor de berijder, maar ook voor de werkgever. Je hebt sowieso blije werknemers, want ik heb gemerkt dat ook de meest sceptische berijder tevreden naar huis gaat na een training.”

electric charging shutterstock 573049882“Wat ik ook heb geleerd is dat zeker 70 procent van onze deelnemers zijn rijhulpsystemen niet op de juiste manier gebruikt. De een gebruikt ze helemaal niet, de ander vertrouwt er juist te veel op. Daar is nog veel winst te halen.” Hoe? “Ik raad bijvoorbeeld iedereen aan altijd op zijn navigatiesysteem te rijden. Dat rekent zelf uit hoe je een optimaal bereik kunt halen. Ook adviseer ik om de snelheidsafhankelijke cruisecontrol altijd te gebruiken als je die hebt. Zeker in het donker is een radar altijd beter dan jouw ogen.” En het laatste leerpuntje van Maaskant? “Ik heb ook geleerd dat sommige mensen nooit zullen leren om in een EV te rijden. Echte petrolheads, die weigeren hun rijgedrag aan te passen. Die zijn gewoon niet geschikt voor dit soort auto’s.”