EV-onderzoek brengt optimale infrastructuur in beeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Aan het zogenoemde Emerge-project van Daimler in Duitsland hebben 146 Smarts Fortwo Electric Drive-rijders meegedaan uit Berlijn, Potsdam en Noordrijn-Westfalen. Samen hebben zij in twee jaar tijd meer dan een miljoen testkilometers afgelegd.

Vervolgstudie van start
Er is direct een vervolgstudie opgezet: Emerge2. Deze wordt met 200 auto’s uitgevoerd in Berlijn, Potsdam, Stuttgart en de Rijn-Roer- en Rijn-Main gebieden. Naast de elektrische B 250 e worden in dit geval ook Mercedes plug-in hybride modellen ingezet. Dit zijn andere voertuigen en is andere technologie, waardoor het onderzoek naar verwachting andere gebruiksmotieven oplevert dan bij de Smarts.

Uit de test blijkt bijvoorbeeld dat een elektrische Smart Fortwo als laagste gecombineerde verbruik over één jaar 10,4 kWh/100 km haalt. En de grootste actieradius 161 km. De auto is gecertificeerd voor een verbruik van 16,3 kWh/100 km en een actieradius van 145 km.

De fabrikant deed kennis op over het dagelijks gebruik en de techniek van de elektrische auto, maar ook voor de mogelijkheden van intelligente laadsystemen. Binnen het project was Daimler verantwoordelijk voor het vergaren van informatie over het rijden en laden van de elektrische auto’s. Data over bijvoorbeeld de laadtijd en laadfrequentie werden – naar eigen zeggen anoniem – opgeslagen en wetenschappelijk beoordeeld. Ook werden er regelmatig interviews met de deelnemers gehouden.

Korting in ruil voor data
“De dalende kosten van accusystemen zullen in de toekomst steeds aantrekkelijker geprijsde elektrische auto’s mogelijk maken. Daarnaast zullen we er ook naar streven dat onze klanten met voordeelregelingen worden gestimuleerd, teneinde de ontwikkeling van elektromobiliteit te versnellen”, stelt Harald Kröger, head of development electrics/eectronics & e-drive bij Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz wil in 2017 tien plug-in hybride modellen in het portfolio hebben. Ook nieuwe volledig elektrisch aangedreven auto’s staan in de planning, met een accupakket of brandstofcel als ‘energiebron’.

Uit het Emerge-project blijkt ook dat mensen die positief zijn over elektrisch rijden doorgaans hoger opgeleid zijn, affiniteit met techniek hebben en een bovengemiddeld inkomen hebben. En: hoe minder de geïnterviewde personen over elektromobiliteit weten, des te negatiever is hun mening erover. De aanschafprijs is een sleutelcriterium bij de keuze voor of tegen elektrisch rijden. Daarbij valt op dat de geïnterviewden vaak niet op de hoogte zijn van de besparingen in brandstofkosten.

Uit een analyse van de laadgewoonten van potentiële kopers binnen het Emerge-project blijkt dat een kwart van de laadpunten nodig is op openbare locaties. En de helft op semipublieke locaties, zoals winkelcentra en vrijetijdslocaties.

De partners van Emerge zijn: Daimler AG, Fraunhofer Instituut, PTV AG, RWE Effizienz Gmbh, RWTH Aachen Universiteit, TU Berlijn en de Universiteit van Siegen.

EV-onderzoek brengt optimale infrastructuur in beeld | Fleet&Mobility

EV-onderzoek brengt optimale infrastructuur in beeld

Redactie Redactie
• Laatste update:

Aan het zogenoemde Emerge-project van Daimler in Duitsland hebben 146 Smarts Fortwo Electric Drive-rijders meegedaan uit Berlijn, Potsdam en Noordrijn-Westfalen. Samen hebben zij in twee jaar tijd meer dan een miljoen testkilometers afgelegd.

Vervolgstudie van start
Er is direct een vervolgstudie opgezet: Emerge2. Deze wordt met 200 auto’s uitgevoerd in Berlijn, Potsdam, Stuttgart en de Rijn-Roer- en Rijn-Main gebieden. Naast de elektrische B 250 e worden in dit geval ook Mercedes plug-in hybride modellen ingezet. Dit zijn andere voertuigen en is andere technologie, waardoor het onderzoek naar verwachting andere gebruiksmotieven oplevert dan bij de Smarts.

Uit de test blijkt bijvoorbeeld dat een elektrische Smart Fortwo als laagste gecombineerde verbruik over één jaar 10,4 kWh/100 km haalt. En de grootste actieradius 161 km. De auto is gecertificeerd voor een verbruik van 16,3 kWh/100 km en een actieradius van 145 km.

De fabrikant deed kennis op over het dagelijks gebruik en de techniek van de elektrische auto, maar ook voor de mogelijkheden van intelligente laadsystemen. Binnen het project was Daimler verantwoordelijk voor het vergaren van informatie over het rijden en laden van de elektrische auto’s. Data over bijvoorbeeld de laadtijd en laadfrequentie werden – naar eigen zeggen anoniem – opgeslagen en wetenschappelijk beoordeeld. Ook werden er regelmatig interviews met de deelnemers gehouden.

Korting in ruil voor data
“De dalende kosten van accusystemen zullen in de toekomst steeds aantrekkelijker geprijsde elektrische auto’s mogelijk maken. Daarnaast zullen we er ook naar streven dat onze klanten met voordeelregelingen worden gestimuleerd, teneinde de ontwikkeling van elektromobiliteit te versnellen”, stelt Harald Kröger, head of development electrics/eectronics & e-drive bij Mercedes-Benz Cars.

Mercedes-Benz wil in 2017 tien plug-in hybride modellen in het portfolio hebben. Ook nieuwe volledig elektrisch aangedreven auto’s staan in de planning, met een accupakket of brandstofcel als ‘energiebron’.

Uit het Emerge-project blijkt ook dat mensen die positief zijn over elektrisch rijden doorgaans hoger opgeleid zijn, affiniteit met techniek hebben en een bovengemiddeld inkomen hebben. En: hoe minder de geïnterviewde personen over elektromobiliteit weten, des te negatiever is hun mening erover. De aanschafprijs is een sleutelcriterium bij de keuze voor of tegen elektrisch rijden. Daarbij valt op dat de geïnterviewden vaak niet op de hoogte zijn van de besparingen in brandstofkosten.

Uit een analyse van de laadgewoonten van potentiële kopers binnen het Emerge-project blijkt dat een kwart van de laadpunten nodig is op openbare locaties. En de helft op semipublieke locaties, zoals winkelcentra en vrijetijdslocaties.

De partners van Emerge zijn: Daimler AG, Fraunhofer Instituut, PTV AG, RWE Effizienz Gmbh, RWTH Aachen Universiteit, TU Berlijn en de Universiteit van Siegen.