Fastned tekent voor aanleg snellaadpunten in Londen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:
City design-station van Fastned

Dat meldt Fastned. In april meldde het bedrijf ook uit te breiden naar Duitsland. Fastned heeft de ambitie om een pan-Europees netwerk van snellaadsatations te realiseren.

Transport for London (TfL) is een orgaan van de Britse overheid dat verantwoordelijk is voor infrastructuur en openbaar vervoer in de stedelijke ruimte van de Britse hoofdstad. De organisatie heeft grootse plannen: tot 2020 moeten minstens 300 snellaadpunten zijn gerealiseerd in de Londense agglomeratie; aan het eind van dit jaar moeten de eerste 75 daarvan gereed zijn. TfL investeert 18 miljoen pond in het ontsluiten van potentiële locaties, inclusief upgrades van bestaande laadpunten en het versterken van de stroomvoorziening.

Taxi’s

De voorgenomen bouw van snellaadstations gaat hand in hand met de eis dat Londense taxi’s die op of na 1 januari 2018 worden geregistreerd emissievrij kunnen rijden. De London Taxi Company (LTC) werkt al enkele jaren aan emissievrije taxi’s, die het bedrijf ook in andere Europese landen wil gaan inzetten. Volgens Ben Plowden, directeur bovengrondse strategie en planning van TfL, moet er “dringend actie worden ondernomen om de giftige Londense lucht te zuiveren en de hoofdstad te verlossen van de meest vervuilende voertuigen. Een uitgebreid netwerk voor snelladen is essentieel om bestuurders te helpen om over te stappen van fossiele brandstoffen naar elektrisch[e aandrijving]”. Naast LTC kondigde ook Uber vorig jaar al aan elektrische taxi’s in te zetten in Londen.

De bulk van de laadstations die tot eind 2018 worden aangelegd zijn dan ook primair bedoeld voor deze taxi’s. Een deel van deze stations zal op niet-publieke locaties worden gerealiseerd. In de tender is nog een aantal partijen geselecteerd die ook publieke laadstations gaan bouwen: het Britse Centrica Consortium met daarin Chargepoint Services, Chargemaster Plc en Bluepointlondon.

City design

De eerste locaties zullen in de zomer van dit jaar worden verdeeld onder de concessiehouders. Woordvoerder Kyra Hartlief van Fastned zegt dat op dit moment niet bekend is hoeveel stations Fastned gaat realiseren. Het bedrijf is daarin afhankelijk van de toewijzing van locaties door TfL. Fastned zegt stations te gaan bouwen van het zogenoemde city design (zie foto). Onlangs opende het bedrijf het eerste station van dit design in Den Haag. Volgens Hartlief zal Fastned de Londense stations gaan uitrusten met de snelste laders die op dat moment voorhanden zijn.

Fastned tekent voor aanleg snellaadpunten in Londen | Fleet&Mobility

Fastned tekent voor aanleg snellaadpunten in Londen

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:
City design-station van Fastned

Dat meldt Fastned. In april meldde het bedrijf ook uit te breiden naar Duitsland. Fastned heeft de ambitie om een pan-Europees netwerk van snellaadsatations te realiseren.

Transport for London (TfL) is een orgaan van de Britse overheid dat verantwoordelijk is voor infrastructuur en openbaar vervoer in de stedelijke ruimte van de Britse hoofdstad. De organisatie heeft grootse plannen: tot 2020 moeten minstens 300 snellaadpunten zijn gerealiseerd in de Londense agglomeratie; aan het eind van dit jaar moeten de eerste 75 daarvan gereed zijn. TfL investeert 18 miljoen pond in het ontsluiten van potentiële locaties, inclusief upgrades van bestaande laadpunten en het versterken van de stroomvoorziening.

Taxi’s

De voorgenomen bouw van snellaadstations gaat hand in hand met de eis dat Londense taxi’s die op of na 1 januari 2018 worden geregistreerd emissievrij kunnen rijden. De London Taxi Company (LTC) werkt al enkele jaren aan emissievrije taxi’s, die het bedrijf ook in andere Europese landen wil gaan inzetten. Volgens Ben Plowden, directeur bovengrondse strategie en planning van TfL, moet er “dringend actie worden ondernomen om de giftige Londense lucht te zuiveren en de hoofdstad te verlossen van de meest vervuilende voertuigen. Een uitgebreid netwerk voor snelladen is essentieel om bestuurders te helpen om over te stappen van fossiele brandstoffen naar elektrisch[e aandrijving]”. Naast LTC kondigde ook Uber vorig jaar al aan elektrische taxi’s in te zetten in Londen.

De bulk van de laadstations die tot eind 2018 worden aangelegd zijn dan ook primair bedoeld voor deze taxi’s. Een deel van deze stations zal op niet-publieke locaties worden gerealiseerd. In de tender is nog een aantal partijen geselecteerd die ook publieke laadstations gaan bouwen: het Britse Centrica Consortium met daarin Chargepoint Services, Chargemaster Plc en Bluepointlondon.

City design

De eerste locaties zullen in de zomer van dit jaar worden verdeeld onder de concessiehouders. Woordvoerder Kyra Hartlief van Fastned zegt dat op dit moment niet bekend is hoeveel stations Fastned gaat realiseren. Het bedrijf is daarin afhankelijk van de toewijzing van locaties door TfL. Fastned zegt stations te gaan bouwen van het zogenoemde city design (zie foto). Onlangs opende het bedrijf het eerste station van dit design in Den Haag. Volgens Hartlief zal Fastned de Londense stations gaan uitrusten met de snelste laders die op dat moment voorhanden zijn.