NS waarschuwt voor topdrukte in september

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:
Het kan best eens druk worden in september, maar het kan altijd nog erger.

Dat meldt de NS.

Directeur Roger van Boxtel roerde dit voorjaar de trom al: er dreigt een infarct op de weg en het spoor als er niet fors geïnvesteerd wordt in meer capaciteit en betere aansluitingen tussen verschillende vervoersvormen. De waarschuwing die de NS nu afgeven ligt in het verlengde daarvan. Nederlanders reizen steeds meer en steeds verder. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trok eerder dit jaar in zijn Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA), een soort overdracht aan het nieuwe kabinet, de conclusie dat bij het huidige investeringsniveau de totale infrastructuur rond 2030 tekortschiet. Het aantal afgelegde reizigerskilometers groeit jaarlijks; op de weg zorgt de aanleg van extra rijstroken er tot nu toe voor dat de filedruk niet stijgt, maar op het spoor zijn geen noemenswaardige uitbreidingen gepland. De infrastructuur piept en kraakt in haar voegen: de grenzen van de capaciteit in de spits zijn in zicht. 

Tienminutentrein

Vorig jaar september reisden 33,3 miljoen mensen met de trein, en dat leidde ook al tot grote problemen. Dit jaar zet de NS al het beschikbare materieel in. Het bedrijf zegt door aanschaf van 58 nieuwe sprinters en slimmere planning van onderhoud over 2.750 rijtuigen te beschikken, 200 meer dan in september 2016. Tussen Eindhoven en Amsterdam rijdt vanaf 6 september elke woensdag de zogenoemde tienminutentrein: elke tien minuten een intercity. Dat moet zorgen voor 15 procent meer capaciteit.

Van Boxtel zegt dat het bedrijf hard werkt om de overlast van drukte tegen te gaan, maar: “Ondanks vele maatregelen zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden. In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg.” De NS investeert 2,5 miljard euro in nieuwe treinen, hoewel dat maar een deel van het probleem oplost: “We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen.”

Hyperspits

In de ochtendspits, met name tussen 7:30 en 8:30 uur, de zogenoemde hyperspits, zet de NS langere treinen in. Maar bovendien gaan de spoorwegen mensen ontmoedigen om in dat tijdvak te reizen. Zo kunnen reizigers punten sparen door op bepaalde trajecten de hyperspits te mijden. Ook krijgen houders van bepaalde abonnementen korting in de uren rondom de hyperspits, zodat het interessanter wordt om een trein eerder of later te nemen.

Arrien Kruyt, voorzitter van reizigersvereniging Rover, zegt tegen de Telegraaf dat werkgevers en onderwijsintellingen een probleem creëren dat Rijkswaterstaat en de NS mogen oplossen: “Zolang iedereen om 8 uur in de fabriek moet zijn, om 8.30 uur op kantoor en om 9 uur in de schoolbanken, loopt Nederland muurvast. Alleen meer flexibele werk- en studietijden kunnen oplossingen bieden”.

Rover noemt de drukke spits is in Nederland een maatschappelijk probleem, zowel op de weg als op het spoor, en roept de overheid op om te investeren in het OV en slimme mobiliteit. Op het spoor moet de capaciteit op bestaande en verwachte knelpunten worden uitgebreid. Tegelijkertijd moet de trein een grotere rol gaan spelen in de bereikbaarheid van steden, aldus de reizigersorganisatie. Rover zegt overigens dat de meeste klachten over volle treinen die het ontvangt gaan over sprinters.

NS waarschuwt voor topdrukte in september | Fleet&Mobility

NS waarschuwt voor topdrukte in september

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:
Het kan best eens druk worden in september, maar het kan altijd nog erger.

Dat meldt de NS.

Directeur Roger van Boxtel roerde dit voorjaar de trom al: er dreigt een infarct op de weg en het spoor als er niet fors geïnvesteerd wordt in meer capaciteit en betere aansluitingen tussen verschillende vervoersvormen. De waarschuwing die de NS nu afgeven ligt in het verlengde daarvan. Nederlanders reizen steeds meer en steeds verder. Het ministerie van Infrastructuur en Milieu trok eerder dit jaar in zijn Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse (NMCA), een soort overdracht aan het nieuwe kabinet, de conclusie dat bij het huidige investeringsniveau de totale infrastructuur rond 2030 tekortschiet. Het aantal afgelegde reizigerskilometers groeit jaarlijks; op de weg zorgt de aanleg van extra rijstroken er tot nu toe voor dat de filedruk niet stijgt, maar op het spoor zijn geen noemenswaardige uitbreidingen gepland. De infrastructuur piept en kraakt in haar voegen: de grenzen van de capaciteit in de spits zijn in zicht. 

Tienminutentrein

Vorig jaar september reisden 33,3 miljoen mensen met de trein, en dat leidde ook al tot grote problemen. Dit jaar zet de NS al het beschikbare materieel in. Het bedrijf zegt door aanschaf van 58 nieuwe sprinters en slimmere planning van onderhoud over 2.750 rijtuigen te beschikken, 200 meer dan in september 2016. Tussen Eindhoven en Amsterdam rijdt vanaf 6 september elke woensdag de zogenoemde tienminutentrein: elke tien minuten een intercity. Dat moet zorgen voor 15 procent meer capaciteit.

Van Boxtel zegt dat het bedrijf hard werkt om de overlast van drukte tegen te gaan, maar: “Ondanks vele maatregelen zal het voor reizigers na de vakantie weer druk worden. In het drukke Nederland hoort staan in de spits erbij, net zoals de files op de weg.” De NS investeert 2,5 miljard euro in nieuwe treinen, hoewel dat maar een deel van het probleem oplost: “We gaan straks naar een punt dat Nederland niet genoeg spoor heeft voor al deze treinen.”

Hyperspits

In de ochtendspits, met name tussen 7:30 en 8:30 uur, de zogenoemde hyperspits, zet de NS langere treinen in. Maar bovendien gaan de spoorwegen mensen ontmoedigen om in dat tijdvak te reizen. Zo kunnen reizigers punten sparen door op bepaalde trajecten de hyperspits te mijden. Ook krijgen houders van bepaalde abonnementen korting in de uren rondom de hyperspits, zodat het interessanter wordt om een trein eerder of later te nemen.

Arrien Kruyt, voorzitter van reizigersvereniging Rover, zegt tegen de Telegraaf dat werkgevers en onderwijsintellingen een probleem creëren dat Rijkswaterstaat en de NS mogen oplossen: “Zolang iedereen om 8 uur in de fabriek moet zijn, om 8.30 uur op kantoor en om 9 uur in de schoolbanken, loopt Nederland muurvast. Alleen meer flexibele werk- en studietijden kunnen oplossingen bieden”.

Rover noemt de drukke spits is in Nederland een maatschappelijk probleem, zowel op de weg als op het spoor, en roept de overheid op om te investeren in het OV en slimme mobiliteit. Op het spoor moet de capaciteit op bestaande en verwachte knelpunten worden uitgebreid. Tegelijkertijd moet de trein een grotere rol gaan spelen in de bereikbaarheid van steden, aldus de reizigersorganisatie. Rover zegt overigens dat de meeste klachten over volle treinen die het ontvangt gaan over sprinters.