Ruim 300 miljoen euro voor meer treinen Den Haag-Rotterdam

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Elke 5 minuten een trein tussen Den Haag en Rotterdam. (Foto: Beeldbank NS)

Dat meldt het ministerie vandaag.

Van dat geld wordt het spoor op het traject tussen Den Haag en Rotterdam geschikt gemaakt voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Het is de bedoeling dat reizigers op dit traject straks elke vijf minuten een trein kunnen pakken.

Volgens het ministerie is de uitbreiding van het aantal treinen nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Vanaf 2025 moeten de extra treinen gaan rijden.

Randstad groeit

“Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit”, stelt staatssecretaris Van Veldhoven. “Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten.”

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. De aanpak van het spoortraject is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt worden gemaakt voor treinen die vaker per uur gaan rijden. Afgelopen december is het eerste traject met de zogenoemde ‘tienminutentrein’ gestart: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting.

Ruim 300 miljoen euro voor meer treinen Den Haag-Rotterdam | Fleet&Mobility

Ruim 300 miljoen euro voor meer treinen Den Haag-Rotterdam

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Elke 5 minuten een trein tussen Den Haag en Rotterdam. (Foto: Beeldbank NS)

Dat meldt het ministerie vandaag.

Van dat geld wordt het spoor op het traject tussen Den Haag en Rotterdam geschikt gemaakt voor het rijden met acht intercity’s en zes sprinters per uur per richting. Het is de bedoeling dat reizigers op dit traject straks elke vijf minuten een trein kunnen pakken.

Volgens het ministerie is de uitbreiding van het aantal treinen nodig om de groeiende groep reizigers ook in de toekomst te kunnen bedienen. Vanaf 2025 moeten de extra treinen gaan rijden.

Randstad groeit

“Het aantal treinreizigers neemt snel toe. Zeker in de Randstad, waar de bevolking de komende tien jaar met een half miljoen mensen groeit”, stelt staatssecretaris Van Veldhoven. “Door nú te investeren in uitbreiding van het spoor, zorgen we ervoor dat reizigers tussen Den Haag en Rotterdam ook in de toekomst comfortabel de trein kunnen pakken. En met het grote aantal treinen dat hier straks gaat rijden, hoeven reizigers ook nooit langer dan een paar minuten te wachten.”

De belangrijkste verandering is de uitbreiding van twee naar vier sporen tussen Rijswijk en Delft-Zuid. De aanpak van het spoortraject is onderdeel van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS), waarmee stapsgewijs de drukste spoortrajecten in Nederland geschikt worden gemaakt voor treinen die vaker per uur gaan rijden. Afgelopen december is het eerste traject met de zogenoemde ‘tienminutentrein’ gestart: tussen Amsterdam-Utrecht-Eindhoven rijden nu zes in plaats van vier intercity’s per uur per richting.