Amsterdam wil meer elektrische deelauto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorige week werd deelautoconcept Fetch gelanceerd. (Foto: Renault)

De gemeente Amsterdam gaat de inzet van deelauto’s structureel ondersteunen. Dat heeft de gemeente bekend gemaakt.  Op 8 januari heeft het college ingestemd met de Agenda Autodelen. In de nieuwe plannen zijn meerdere maatregelen opgenomen. Er kunnen meer aanbieders van deelauto’s en elektrische deelauto’s in de stad een vergunning krijgen. Amsterdam onderzoekt daarbij om het mogelijk is een parkeervergunning af te geven die in alle vijf grote steden (A’dam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven). 

De gemeente werkt toe naar een volledig uitstootvrije vloot van standplaatsgebonden deelauto’s, zoals Greenwheels. Vanaf 2020 wil de gemeente in totaal 2.500 elektrische deelauto’s in de stad hebben. In Amsterdam staan nu in totaal ruim 7.000 deelauto’s, vorig jaar kwamen er 1.700 auto’s bij. Vorige week werd een nieuw deelautobedrijf gelanceerd: Fetch Car Sharing, een dochterbedrijf van Viscaal Groep. Dat start met 200 elektrische Renaults Zoe.

Om te kijken of het gebruik van deelauto’s daadwerkelijk leidt tot minder auto’s in de stad en tot betere luchtkwaliteit, moeten deelnemers verplicht data aan de gemeente afstaan over het gebruik van de voertuigen, schrijft De Volkskrant. De gemeente hoopt zo duidelijk te krijgen waar het omslagpunt ligt waarbij het aantal privévoertuigen gaat dalen als er voldoende deelauto’s in de straten staan, zegt een woordvoerder. Er komen geen extra auto’s bij in de stad; voor elke parkeervergunning voor een elektrische deelauto, verdwijnt een reguliere vergunning aldus de krant.

Amsterdam wil meer elektrische deelauto’s | Fleet&Mobility

Amsterdam wil meer elektrische deelauto’s

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
Vorige week werd deelautoconcept Fetch gelanceerd. (Foto: Renault)

De gemeente Amsterdam gaat de inzet van deelauto’s structureel ondersteunen. Dat heeft de gemeente bekend gemaakt.  Op 8 januari heeft het college ingestemd met de Agenda Autodelen. In de nieuwe plannen zijn meerdere maatregelen opgenomen. Er kunnen meer aanbieders van deelauto’s en elektrische deelauto’s in de stad een vergunning krijgen. Amsterdam onderzoekt daarbij om het mogelijk is een parkeervergunning af te geven die in alle vijf grote steden (A’dam, Utrecht, Den Haag, Rotterdam en Eindhoven). 

De gemeente werkt toe naar een volledig uitstootvrije vloot van standplaatsgebonden deelauto’s, zoals Greenwheels. Vanaf 2020 wil de gemeente in totaal 2.500 elektrische deelauto’s in de stad hebben. In Amsterdam staan nu in totaal ruim 7.000 deelauto’s, vorig jaar kwamen er 1.700 auto’s bij. Vorige week werd een nieuw deelautobedrijf gelanceerd: Fetch Car Sharing, een dochterbedrijf van Viscaal Groep. Dat start met 200 elektrische Renaults Zoe.

Om te kijken of het gebruik van deelauto’s daadwerkelijk leidt tot minder auto’s in de stad en tot betere luchtkwaliteit, moeten deelnemers verplicht data aan de gemeente afstaan over het gebruik van de voertuigen, schrijft De Volkskrant. De gemeente hoopt zo duidelijk te krijgen waar het omslagpunt ligt waarbij het aantal privévoertuigen gaat dalen als er voldoende deelauto’s in de straten staan, zegt een woordvoerder. Er komen geen extra auto’s bij in de stad; voor elke parkeervergunning voor een elektrische deelauto, verdwijnt een reguliere vergunning aldus de krant.