Infrastructuur

Mazda sluit zich aan bij de eFuel Alliance

Foto: Shutterstock

Mazda is de eerste autofabrikant is die zich aansluit bij de eFuel Alliance.

Deze alliantie brengt organisaties en geïnteresseerde partijen samen die de realisatie en promotie van e-brandstoffen en waterstof ondersteunen. Onder meer Liqui Moly, Gulf, Avia en DKV zijn partner van het initiatief. Mazda is de eerste autofabrikant die zich aansluit. 

E-brandstoffen zijn synthetisch geproduceerde CO2-neutrale vloeibare brandstoffen op basis van waterstof en CO2, en biobrandstoffen die voldoen aan de kwaliteitsnormen voor fossiele brandstoffen en kunnen worden bijgemengd als drop-in brandstoffen.

“Als industrie moeten we de emissies zoveel mogelijk verminderen”, vertelt Wojciech Halarewicz, vice president communications & public affairs bij Mazda. “E-fuels zijn een tweede en snellere weg om klimaatneutraliteit in het vervoer te bereiken, in combinatie met voortdurende elektrificatie. Aangezien de EU later dit jaar haar regelgeving inzake CO2-normen voor auto’s en bestelauto’s zal herzien is dit de kans om ervoor te zorgen dat de nieuwe wetgeving zowel elektrische voertuigen als voertuigen die op CO2-neutrale brandstoffen rijden ingezet mogen worden als middelen waarmee autofabrikanten om hun emissies kunnen verminderen”, aldus Halarewicz.

Mazda sluit zich aan bij de eFuel Alliance | Fleet&Mobility

Mazda sluit zich aan bij de eFuel Alliance

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
Foto: Shutterstock

Deze alliantie brengt organisaties en geïnteresseerde partijen samen die de realisatie en promotie van e-brandstoffen en waterstof ondersteunen. Onder meer Liqui Moly, Gulf, Avia en DKV zijn partner van het initiatief. Mazda is de eerste autofabrikant die zich aansluit. 

E-brandstoffen zijn synthetisch geproduceerde CO2-neutrale vloeibare brandstoffen op basis van waterstof en CO2, en biobrandstoffen die voldoen aan de kwaliteitsnormen voor fossiele brandstoffen en kunnen worden bijgemengd als drop-in brandstoffen.

“Als industrie moeten we de emissies zoveel mogelijk verminderen”, vertelt Wojciech Halarewicz, vice president communications & public affairs bij Mazda. “E-fuels zijn een tweede en snellere weg om klimaatneutraliteit in het vervoer te bereiken, in combinatie met voortdurende elektrificatie. Aangezien de EU later dit jaar haar regelgeving inzake CO2-normen voor auto’s en bestelauto’s zal herzien is dit de kans om ervoor te zorgen dat de nieuwe wetgeving zowel elektrische voertuigen als voertuigen die op CO2-neutrale brandstoffen rijden ingezet mogen worden als middelen waarmee autofabrikanten om hun emissies kunnen verminderen”, aldus Halarewicz.