Helvoirt zet elektrische BMW’s in bij autodeelpilot

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Met het project wil de energiecoöperatie Helvoirt duurzamer maken. Bewoners zouden de i3’s kunnen gebruiken ter vervanging van een tweede auto, voor incidenteel gebruik en als vervoer voor mensen die zelf niet kunnen of willen rijden, zo hoopt DEH.

Initiatiefnemer Marcel Kloprogge van DEH: “Mensen willen graag duurzamer rijden, maar elektrische auto’s zijn nog duur in aanschaf. Door deze auto’s te delen, worden de portemonnee van de gebruikers en het milieu ontzien. Waar mensen vroeger graag een eigen auto bezaten, vinden ze het tegenwoordig steeds vaker voldoende als ze over een auto kunnen beschikken wanneer ze hem nodig hebben.” Natuurlijk denkt de energiecoöperatie ook aan de energievoorziening. Kloprogge: “De laadpalen voor de elektrische auto’s zijn ‘slim’. Ze worden gekoppeld worden aan lokale zonnepanelen, zodat de auto’s duurzaam worden opgeladen. Snel als het moet en langzaam als het kan.”

Versterken contacten

De auto’s zijn te reserveren en te openen via een smartphone-app. De kosten worden achteraf verrekend op basis van de gebruiksduur en het aantal gereden kilometers. Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Energie bij de provincie, looft het initiatief. “Als het succesvol is, betekent dat winst in de energietransitie en in het versterken van contacten tussen mensen in het dorp. En dan verdient het navolging op meerdere plekken in Noord-Brabant.”

BMW laat bij monde van manager Marc Bras weten dat het bedrijf geïnteresseerd is in het gebruik van gedeelde elektrische auto’s in een meer landelijke omgeving en het realiseren van sociaal-maatschappelijke impact hiermee.

Helvoirt zet elektrische BMW’s in bij autodeelpilot | Fleet&Mobility

Helvoirt zet elektrische BMW’s in bij autodeelpilot

Sjoerd van der Linden Sjoerd van der Linden
• Laatste update:

Met het project wil de energiecoöperatie Helvoirt duurzamer maken. Bewoners zouden de i3’s kunnen gebruiken ter vervanging van een tweede auto, voor incidenteel gebruik en als vervoer voor mensen die zelf niet kunnen of willen rijden, zo hoopt DEH.

Initiatiefnemer Marcel Kloprogge van DEH: “Mensen willen graag duurzamer rijden, maar elektrische auto’s zijn nog duur in aanschaf. Door deze auto’s te delen, worden de portemonnee van de gebruikers en het milieu ontzien. Waar mensen vroeger graag een eigen auto bezaten, vinden ze het tegenwoordig steeds vaker voldoende als ze over een auto kunnen beschikken wanneer ze hem nodig hebben.” Natuurlijk denkt de energiecoöperatie ook aan de energievoorziening. Kloprogge: “De laadpalen voor de elektrische auto’s zijn ‘slim’. Ze worden gekoppeld worden aan lokale zonnepanelen, zodat de auto’s duurzaam worden opgeladen. Snel als het moet en langzaam als het kan.”

Versterken contacten

De auto’s zijn te reserveren en te openen via een smartphone-app. De kosten worden achteraf verrekend op basis van de gebruiksduur en het aantal gereden kilometers. Anne-Marie Spierings, gedeputeerde Energie bij de provincie, looft het initiatief. “Als het succesvol is, betekent dat winst in de energietransitie en in het versterken van contacten tussen mensen in het dorp. En dan verdient het navolging op meerdere plekken in Noord-Brabant.”

BMW laat bij monde van manager Marc Bras weten dat het bedrijf geïnteresseerd is in het gebruik van gedeelde elektrische auto’s in een meer landelijke omgeving en het realiseren van sociaal-maatschappelijke impact hiermee.