Sneeuwfiles kosten Nederland 4,2 miljoen euro

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Veel mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep om thuis te werken. (Foto: Shutterstock)

Het gaat om schade als gevolg van verloren uren van vracht- en personenverkeer, zonder mogelijke vervolgschade verder in de keten. Zestig procent van de schade komt voor rekening van het personenautoverkeer, veertig procent voor rekening van het vrachtverkeer. Direct na het begin van de sneeuw liepen de vertragingen op en daardoor ook de kosten.

Thuiswerken

TNO kwam tot deze uitkomst door verkeersstromen van gisteren op snelwegen en een deel van de N-wegen te vergelijken met die van maandagen eerder deze herfst en met een sneeuwdag in 2013. Er waren minder mensen de weg opgegaan dan normaal, waardoor de conclusie getrokken kan worden dat mensen gehoor hebben gegeven aan de oproep om bijvoorbeeld thuis te werken.

Maandag was er veel verlies tussen de ochtend- en avondspits in. Direct na het begin van de sneeuw in de Randstad rond 12.00 uur liepen de vertragingen en daardoor de kosten snel op. Om 18:30 uur waren er al 250 duizend verliesuren en om 21.00 uur 275 duizend, waar dat op eerdere gewone maandagen deze herfst zo rond de 180 duizend lag voor de hele dag.

Vorige maand meldde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) al dat de aantrekkende economie ook voor meer verliesuren op de weg gaat zorgen.

Sneeuwfiles kosten Nederland 4,2 miljoen euro | Fleet&Mobility

Sneeuwfiles kosten Nederland 4,2 miljoen euro

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Veel mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep om thuis te werken. (Foto: Shutterstock)

Het gaat om schade als gevolg van verloren uren van vracht- en personenverkeer, zonder mogelijke vervolgschade verder in de keten. Zestig procent van de schade komt voor rekening van het personenautoverkeer, veertig procent voor rekening van het vrachtverkeer. Direct na het begin van de sneeuw liepen de vertragingen op en daardoor ook de kosten.

Thuiswerken

TNO kwam tot deze uitkomst door verkeersstromen van gisteren op snelwegen en een deel van de N-wegen te vergelijken met die van maandagen eerder deze herfst en met een sneeuwdag in 2013. Er waren minder mensen de weg opgegaan dan normaal, waardoor de conclusie getrokken kan worden dat mensen gehoor hebben gegeven aan de oproep om bijvoorbeeld thuis te werken.

Maandag was er veel verlies tussen de ochtend- en avondspits in. Direct na het begin van de sneeuw in de Randstad rond 12.00 uur liepen de vertragingen en daardoor de kosten snel op. Om 18:30 uur waren er al 250 duizend verliesuren en om 21.00 uur 275 duizend, waar dat op eerdere gewone maandagen deze herfst zo rond de 180 duizend lag voor de hele dag.

Vorige maand meldde het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KIM) al dat de aantrekkende economie ook voor meer verliesuren op de weg gaat zorgen.