Fleet Event: onbekendheid EV-techniek maakt oncomfortabel

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Bart Vanham heeft als missie de drempels om EV te gaan rijden weg te halen. (Foto: Marcel Cazemier)

Dat vertelde Bart Vanham van het Belgische fleetstrategiebedrijf Fleet 360 tijdens zijn presentatie op het Fleet Event gisteren in Hotel Van der Valk Houten. Het thema van de dag was De snelste weg naar een elektrisch wagenpark.

Onbekend maakt onbemind en Vanham probeert drempels weg te nemen die fleetmanagers en leaserijders hebben om een EV te gaan rijden. De twee meest gehoorde woorden in zijn werkgebied zijn dan ook ‘ja maar’. “Iedereen heeft altijd argumenten om binnen zijn of haar comfortzone te blijven.”

Milieudoelstelling

Volgens Vanham moet een op de vijf nieuw verkochte auto’s er een zijn met 0 procent CO2-uitstoot om de milieudoelstellingen van de overheid voor 2021 te halen. “En als alle auto’s die in Nederland rondrijden een EV zou zijn en allemaal tegelijk aan de laadpaal hangen, betekent dat een extra belasting van het elektriciteitsnet van 18 procent”, stelt hij op basis van een onderzoek van Tennet.

Sander van der Veen van laadspecialist New Motion, dat een half jaar geleden werd overgenomen door Shell, deelde tijdens een parallelsessie resultaten van een Europees onderzoek onder zevenduizend (PH)EV-rijders. In Nederland blijkt dat de grootste groep phev- of EV-rijders een Mitsubishi Outlander rijdt (17 procent), gevolgd door een Tesla (13 procent). “Er komen nu geleidelijk aan Outlanders uit de lease en die gaan bijna allemaal naar Duitsland voor een tweede leven. Daar gaat ons milieuvoordeel”, aldus Van der Veen. Van de stekkerrijders heeft 58 procent ook nog een tweede conventioneel aangedreven auto op de stoep staan. “En bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden denkt jaarlijks meer dan 900 euro te besparen door EV te rijden.”

Het Fleet Event trok ruim 200 fleetprofessionals. Vincent Everts sloot de middag af met een presentatie over het rijden met elektrische en autonome voertuigen.

Fleet Event: onbekendheid EV-techniek maakt oncomfortabel | Fleet&Mobility

Fleet Event: onbekendheid EV-techniek maakt oncomfortabel

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Bart Vanham heeft als missie de drempels om EV te gaan rijden weg te halen. (Foto: Marcel Cazemier)

Dat vertelde Bart Vanham van het Belgische fleetstrategiebedrijf Fleet 360 tijdens zijn presentatie op het Fleet Event gisteren in Hotel Van der Valk Houten. Het thema van de dag was De snelste weg naar een elektrisch wagenpark.

Onbekend maakt onbemind en Vanham probeert drempels weg te nemen die fleetmanagers en leaserijders hebben om een EV te gaan rijden. De twee meest gehoorde woorden in zijn werkgebied zijn dan ook ‘ja maar’. “Iedereen heeft altijd argumenten om binnen zijn of haar comfortzone te blijven.”

Milieudoelstelling

Volgens Vanham moet een op de vijf nieuw verkochte auto’s er een zijn met 0 procent CO2-uitstoot om de milieudoelstellingen van de overheid voor 2021 te halen. “En als alle auto’s die in Nederland rondrijden een EV zou zijn en allemaal tegelijk aan de laadpaal hangen, betekent dat een extra belasting van het elektriciteitsnet van 18 procent”, stelt hij op basis van een onderzoek van Tennet.

Sander van der Veen van laadspecialist New Motion, dat een half jaar geleden werd overgenomen door Shell, deelde tijdens een parallelsessie resultaten van een Europees onderzoek onder zevenduizend (PH)EV-rijders. In Nederland blijkt dat de grootste groep phev- of EV-rijders een Mitsubishi Outlander rijdt (17 procent), gevolgd door een Tesla (13 procent). “Er komen nu geleidelijk aan Outlanders uit de lease en die gaan bijna allemaal naar Duitsland voor een tweede leven. Daar gaat ons milieuvoordeel”, aldus Van der Veen. Van de stekkerrijders heeft 58 procent ook nog een tweede conventioneel aangedreven auto op de stoep staan. “En bijna de helft van de Nederlandse ondervraagden denkt jaarlijks meer dan 900 euro te besparen door EV te rijden.”

Het Fleet Event trok ruim 200 fleetprofessionals. Vincent Everts sloot de middag af met een presentatie over het rijden met elektrische en autonome voertuigen.