‘Terrorismedreiging remt zakelijk luchtreiziger’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het internationale chemieconcern DSM neemt de veiligheid van zijn medewerkers erg serieus, zegt global mobility manager Daan Bieleveld. “We zijn zeer alert op calamiteiten. Bij terreurdreiging krijgen we bericht, meestal via onze reisagent, en worden onze medewerkers direct geïnformeerd. We volgen vrijwel altijd het advies van onze reisagenten op en ondernemen direct actie om medewerkers te bereiken die in het risicogebied zitten.”

DSM is in twintig landen actief, er wordt dan ook veel zakelijk gevlogen door medewerkers. Bieleveld gaf na het winnen van de award Mobiliteitsmanager van het Jaar 2015 al aan miljoenen te willen besparen op airtravel.

Aanslagen in Brussel
Na de aanslagen in Brussel heeft DSM de luchthaven Zaventem twee weken lang gemeden. “We hebben redelijk wat vluchten geannuleerd. Hoewel de boycot is opgeheven, wijken we nog steeds veel uit naar Amsterdam en Dusseldorf. Brussel wordt nog steeds gemonitord door een crisis managementteam. Er mag nu wel via Brussel gevlogen worden, maar alleen als het business essential is, zoals wij dat noemen. Bovendien moet er goedkeuring zijn van de line manager en er moet een compleet Journey Management gemaakt zijn.” Pas nadat de acute dreiging weg is, wordt een luchthaven-boycot opgeheven. “Het is dan aan een medewerker zelf om de luchthavenlocatie te kiezen.”

Ook treft DSM extra maatregelen als een hele afdeling naar dezelfde bestemming vliegt. “We spreiden dan het risico door verschillende vluchten te boeken.”

Calamiteiten melden
Mayke Steeman, woordvoerder van travel management company VCK Travel, vertelt dat zij hun klanten via een zelfgebouwde applicatie op de hoogte houden van terreurdreiging op vliegvelden. “Wij cancellen overigens nooit vluchten, dat doen de luchtvaartmaatschappijen. In het geval van Brussel bijvoorbeeld houden wij zakenreizigers op de hoogte van de situatie en hielpen we waar nodig bij nieuwe boekingen en omboekingen. Onlangs hebben we de applicatie Timalert ontwikkeld, zodat we via e-mail, social media, onze website en later ook sms en mogelijk Whatsapp zakenreizigers kunnen informeren over calamiteiten en updates daarvan. Klanten maken vervolgens zelf de keuze vanaf welke luchthaven ze dan vliegen of naar welke dag ze de vlucht dan willen omboeken. Het exacte protocol daarvoor verschilt per klant.”

‘Terrorismedreiging remt zakelijk luchtreiziger’ | Fleet&Mobility

‘Terrorismedreiging remt zakelijk luchtreiziger’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Het internationale chemieconcern DSM neemt de veiligheid van zijn medewerkers erg serieus, zegt global mobility manager Daan Bieleveld. “We zijn zeer alert op calamiteiten. Bij terreurdreiging krijgen we bericht, meestal via onze reisagent, en worden onze medewerkers direct geïnformeerd. We volgen vrijwel altijd het advies van onze reisagenten op en ondernemen direct actie om medewerkers te bereiken die in het risicogebied zitten.”

DSM is in twintig landen actief, er wordt dan ook veel zakelijk gevlogen door medewerkers. Bieleveld gaf na het winnen van de award Mobiliteitsmanager van het Jaar 2015 al aan miljoenen te willen besparen op airtravel.

Aanslagen in Brussel
Na de aanslagen in Brussel heeft DSM de luchthaven Zaventem twee weken lang gemeden. “We hebben redelijk wat vluchten geannuleerd. Hoewel de boycot is opgeheven, wijken we nog steeds veel uit naar Amsterdam en Dusseldorf. Brussel wordt nog steeds gemonitord door een crisis managementteam. Er mag nu wel via Brussel gevlogen worden, maar alleen als het business essential is, zoals wij dat noemen. Bovendien moet er goedkeuring zijn van de line manager en er moet een compleet Journey Management gemaakt zijn.” Pas nadat de acute dreiging weg is, wordt een luchthaven-boycot opgeheven. “Het is dan aan een medewerker zelf om de luchthavenlocatie te kiezen.”

Ook treft DSM extra maatregelen als een hele afdeling naar dezelfde bestemming vliegt. “We spreiden dan het risico door verschillende vluchten te boeken.”

Calamiteiten melden
Mayke Steeman, woordvoerder van travel management company VCK Travel, vertelt dat zij hun klanten via een zelfgebouwde applicatie op de hoogte houden van terreurdreiging op vliegvelden. “Wij cancellen overigens nooit vluchten, dat doen de luchtvaartmaatschappijen. In het geval van Brussel bijvoorbeeld houden wij zakenreizigers op de hoogte van de situatie en hielpen we waar nodig bij nieuwe boekingen en omboekingen. Onlangs hebben we de applicatie Timalert ontwikkeld, zodat we via e-mail, social media, onze website en later ook sms en mogelijk Whatsapp zakenreizigers kunnen informeren over calamiteiten en updates daarvan. Klanten maken vervolgens zelf de keuze vanaf welke luchthaven ze dan vliegen of naar welke dag ze de vlucht dan willen omboeken. Het exacte protocol daarvoor verschilt per klant.”