Auto en fiscus

Laatste update:

Auto vooral te duur voor jongeren

Jongvolwassenen in Nederland gebruiken steeds minder vaak de auto en stappen meer op het ov en de fiets, vooral voor hun opleiding. Maar het autogebruik neemt toe naarmate ze ouder worden en in een andere levensfase belanden. Dat is de conclusie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (Kim), dat onderzoek heeft gedaan naar het mobiliteitsgedrag van jongvolwassenen (18-30 jaar, generatie y). Van een fundamenteel andere attitude is volgens het instituut geen sprake, autobezit is vaak te duur voor jongeren.

Zowel het aantal verplaatsingen als het aantal afgelegde kilometers is afgenomen bij deze doelgroep. Die trend is ook duidelijk te zien in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Japan, de Verenigde Staten en Australië. Na hun 24ste neemt het autogebruik weer toe. Het Kim legt uit dat jongeren later starten met hun eerste baan en langer doorstuderen als gevolg van schaarste op de arbeidsmarkt. En het bezit van een auto is voor jongeren in deze economische zware tijden lastiger dan vroeger.

Andere factoren zijn volgens het Kim dat het arbeidsplafond voor vrouwen voorlopig is bereikt, jongeren steeds vaker in steden wonen en daardoor minder behoefte aan een auto hebben en dat er minder jongeren met een rijbewijs zijn.

De behoefte aan een eigen auto is er wel onder jongeren, is te lezen in het rapport. Autobezit heeft ook in die doelgroep een hoge status en dat is nog steeds belangrijk, concludeert het Kim. Een ruime meerderheid van de jongeren zegt in de toekomst een eigen auto te willen bezitten. Ze staan wel iets meer open voor het delen van auto’s dan ouderen, maar het slaat slechts aan bij een kleine groep.

De generatie y kiest dus niet voor autoloos, maar voor auto later. 

Lees het volledige onderzoek van het Kim hier. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Auto vooral te duur voor jongeren | Fleet&Mobility

Auto vooral te duur voor jongeren

Redactie Redactie
• Laatste update:

Zowel het aantal verplaatsingen als het aantal afgelegde kilometers is afgenomen bij deze doelgroep. Die trend is ook duidelijk te zien in Duitsland, Engeland, Frankrijk, Japan, de Verenigde Staten en Australië. Na hun 24ste neemt het autogebruik weer toe. Het Kim legt uit dat jongeren later starten met hun eerste baan en langer doorstuderen als gevolg van schaarste op de arbeidsmarkt. En het bezit van een auto is voor jongeren in deze economische zware tijden lastiger dan vroeger.

Andere factoren zijn volgens het Kim dat het arbeidsplafond voor vrouwen voorlopig is bereikt, jongeren steeds vaker in steden wonen en daardoor minder behoefte aan een auto hebben en dat er minder jongeren met een rijbewijs zijn.

De behoefte aan een eigen auto is er wel onder jongeren, is te lezen in het rapport. Autobezit heeft ook in die doelgroep een hoge status en dat is nog steeds belangrijk, concludeert het Kim. Een ruime meerderheid van de jongeren zegt in de toekomst een eigen auto te willen bezitten. Ze staan wel iets meer open voor het delen van auto’s dan ouderen, maar het slaat slechts aan bij een kleine groep.

De generatie y kiest dus niet voor autoloos, maar voor auto later. 

Lees het volledige onderzoek van het Kim hier.