Personenauto's

Laatste update:

Voormalig Athlon-ceo start Fleet Collective

Hans Blink, voormalig Athlon-ceo, start een coöperatie voor fleetowners: Fleet Collective. Bedrijven kunnen in dit collectief hun zakelijke vloot tegen kostprijs exploiteren.

Kleine fleetowners die deelnemen aan de coöperatie hebben een samengestelde vloot die niet onderdoet voor die van een leasemaatschappij. “Als je volume hebt, kun je korting bedingen. Leasemaatschappijen betalen bijvoorbeeld alleen een WA-premie, omdat ze het casco-risico zelf dragen. Dat kunnen ze doen vanwege het grote aantal auto’s en dus een hoge risicospreiding. Ten opzichte van een normale cascoverzekering wordt zodoende veel bespaard, ook omdat je geen assurantiebelasting hoeft te betalen”, aldus Blink.

Ook kunnen leasemaatschappijen door het volume hogere kortingen bedingen bij schadeherstellers. “Fleetowners kunnen dit in een coöperatie ook organiseren.” Blink verwacht dat ook kleine leasemaatschappijen zich bij het collectief zullen aansluiten. Welke schadeketens er bij betrokken zijn, kan Blink nog niet zeggen. “De afspraken lopen nog. Sommige schadeketens willen zelfs onderdeel zijn van fleetcollective om invloed te krijgen op de schadesturing.”

Kostenbesparing
Fleet Collective richt zich eerst op het schade- en verzekeringscomponent. Hier kan volgens Blink tot 25 procent op de kosten worden bespaard.

Het samenwerkingsverband richt zich op bedrijven die hun vloot niet hebben ondergebracht bij een leasemaatschappij. Fleet Collective gaat met de eerste operatie van start als er een gezamenlijke vloot is gerealiseerd van 1.200 auto’s. “Dat zal niet lang op zich laten wachten. De interesse in de markt is groot”, aldus Blink. Het initiatief is naar verwachting vanaf januari operationeel.

Blink spreekt op 26 november tijdens het Fleet Event dat door Expomotion is samenwerking met Fleet&Mobility wordt georganiseerd.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Voormalig Athlon-ceo start Fleet Collective | Fleet&Mobility

Voormalig Athlon-ceo start Fleet Collective

Redactie Redactie
• Laatste update:

Kleine fleetowners die deelnemen aan de coöperatie hebben een samengestelde vloot die niet onderdoet voor die van een leasemaatschappij. “Als je volume hebt, kun je korting bedingen. Leasemaatschappijen betalen bijvoorbeeld alleen een WA-premie, omdat ze het casco-risico zelf dragen. Dat kunnen ze doen vanwege het grote aantal auto’s en dus een hoge risicospreiding. Ten opzichte van een normale cascoverzekering wordt zodoende veel bespaard, ook omdat je geen assurantiebelasting hoeft te betalen”, aldus Blink.

Ook kunnen leasemaatschappijen door het volume hogere kortingen bedingen bij schadeherstellers. “Fleetowners kunnen dit in een coöperatie ook organiseren.” Blink verwacht dat ook kleine leasemaatschappijen zich bij het collectief zullen aansluiten. Welke schadeketens er bij betrokken zijn, kan Blink nog niet zeggen. “De afspraken lopen nog. Sommige schadeketens willen zelfs onderdeel zijn van fleetcollective om invloed te krijgen op de schadesturing.”

Kostenbesparing
Fleet Collective richt zich eerst op het schade- en verzekeringscomponent. Hier kan volgens Blink tot 25 procent op de kosten worden bespaard.

Het samenwerkingsverband richt zich op bedrijven die hun vloot niet hebben ondergebracht bij een leasemaatschappij. Fleet Collective gaat met de eerste operatie van start als er een gezamenlijke vloot is gerealiseerd van 1.200 auto’s. “Dat zal niet lang op zich laten wachten. De interesse in de markt is groot”, aldus Blink. Het initiatief is naar verwachting vanaf januari operationeel.

Blink spreekt op 26 november tijdens het Fleet Event dat door Expomotion is samenwerking met Fleet&Mobility wordt georganiseerd.