Laatste update:

Haarlemse ChristenUnie pleit voor kabelgoten voor elektrische auto’s

Met het toestaan van kabelgoottegels kunnen bezitters van elektrische voertuigen hun auto opladen vanuit hun eigen meterkast. (Foto: Struyk Verwo Infra)

Als het aan de Haarlemse afdeling van de ChristenUnie ligt, krijgen inwoners de mogelijkheid hun elektrische auto op te laden met de energie van eigen zonnepanelen. De partij heeft hier vorige week een initiatiefvoorstel voor ingediend bij de gemeenteraad. Dat schrijft Verkeersnet.

Het opladen van elektrische auto’s vanaf eigen terrein is volgens de huidige regelgeving in Haarlem alleen mogelijk voor inwoners en bedrijven met een eigen oprit. Laadkabels onder, over of boven de stoep zijn op dit moment namelijk niet toegestaan. Hierdoor zijn bezitters van elektrische voertuigen gedwongen gebruik te maken van publieke laadpalen. ‘Wat zonde is omdat veel mensen ook zonnepanelen hebben die overdag terugleveren aan het netwerk. Als die energie zou worden gebruikt voor het laden van auto’s dan zou het publieke netwerk minder worden belast. Bovendien is het voor de gebruikers goedkoper’, zo schrijft de ChristenUnie op hun website.

Raadslid Frank Visser voegt hier aan toe: “Het voorkomt ook dat de hele stad vol moet worden gezet met openbare laadpalen. Dit zorgt voor verrommeling van de openbare ruimte en op veel smalle stoepen is hier ook geen plek voor.”

Alternatieven

Na uitgebreid onderzoek van verschillende alternatieven pleit ChristenUnie voor het onder voorwaarden mogelijk maken van de aanleg van kabelgoten. De partij verwijst daarbij naar de gemeente Leidschendam-Voorburg die dit al mogelijk heeft gemaakt voor haar inwoners. “Als bewoner betaal je dan wel de kosten voor de aanleg van de kabelgoot maar vervolgens kun je veilig je auto opladen”, weet Visser. Ook kabelarmen zouden volgens de fractie moeten worden toegestaan. Deze zorgen ervoor dat kabels door de lucht worden geleid zodat voetgangers er veilig onderdoor kunnen lopen. Voor dit alternatief is een omgevingsvergunning nodig, die tot op heden niet is verstrekt.

“In de nota staat een uitgebreide uitwerking van alle aandachtspunten bij het laden vanuit de eigen energieaansluiting. Er komt juridisch best veel bij kijken. Maar zonder al deze argumenten zeggen deze video’s al genoeg: het is praktisch en uitvoerbaar”, aldus Visser. Het initiatiefvoorstel wordt na de zomer besproken in de gemeenteraad.

Haarlemse ChristenUnie pleit voor kabelgoten voor elektrische auto’s | Fleet&Mobility

Haarlemse ChristenUnie pleit voor kabelgoten voor elektrische auto’s

Sander van Vliet Sander van Vliet
• Laatste update:
Met het toestaan van kabelgoottegels kunnen bezitters van elektrische voertuigen hun auto opladen vanuit hun eigen meterkast. (Foto: Struyk Verwo Infra)

Het opladen van elektrische auto’s vanaf eigen terrein is volgens de huidige regelgeving in Haarlem alleen mogelijk voor inwoners en bedrijven met een eigen oprit. Laadkabels onder, over of boven de stoep zijn op dit moment namelijk niet toegestaan. Hierdoor zijn bezitters van elektrische voertuigen gedwongen gebruik te maken van publieke laadpalen. ‘Wat zonde is omdat veel mensen ook zonnepanelen hebben die overdag terugleveren aan het netwerk. Als die energie zou worden gebruikt voor het laden van auto’s dan zou het publieke netwerk minder worden belast. Bovendien is het voor de gebruikers goedkoper’, zo schrijft de ChristenUnie op hun website.

Raadslid Frank Visser voegt hier aan toe: “Het voorkomt ook dat de hele stad vol moet worden gezet met openbare laadpalen. Dit zorgt voor verrommeling van de openbare ruimte en op veel smalle stoepen is hier ook geen plek voor.”

Alternatieven

Na uitgebreid onderzoek van verschillende alternatieven pleit ChristenUnie voor het onder voorwaarden mogelijk maken van de aanleg van kabelgoten. De partij verwijst daarbij naar de gemeente Leidschendam-Voorburg die dit al mogelijk heeft gemaakt voor haar inwoners. “Als bewoner betaal je dan wel de kosten voor de aanleg van de kabelgoot maar vervolgens kun je veilig je auto opladen”, weet Visser. Ook kabelarmen zouden volgens de fractie moeten worden toegestaan. Deze zorgen ervoor dat kabels door de lucht worden geleid zodat voetgangers er veilig onderdoor kunnen lopen. Voor dit alternatief is een omgevingsvergunning nodig, die tot op heden niet is verstrekt.

“In de nota staat een uitgebreide uitwerking van alle aandachtspunten bij het laden vanuit de eigen energieaansluiting. Er komt juridisch best veel bij kijken. Maar zonder al deze argumenten zeggen deze video’s al genoeg: het is praktisch en uitvoerbaar”, aldus Visser. Het initiatiefvoorstel wordt na de zomer besproken in de gemeenteraad.