Toch C-rijbewijs nodig voor zware e-bestellers, branche verwacht groei bestelwagenverkoop

bestelwagens • De bestuurders van elektrische bedrijfswagens met een GVW van meer dan 3.500 kilo hebben vanaf 1 juli 2024 een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig. Dit heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) deze week besloten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De belangrijkste reden voor Harbers om een C-rijbewijs verplicht te stellen voor chauffeurs van zware e-bestellers is een nieuw advies van het Openbaar Ministerie, dat stelt dat het ‘evident onveiliger is om een (veelal jonge) bestuurder, die nog maar kort beschikt over een rijbewijs B, in een zwaar voertuig te laten rijden.’

Daarom loopt 1 juli 2024 een tijdelijke regeling af. Deze maakt het nu nog mogelijk om met alleen een B-rijbewijs in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo (in plaats van maximaal 3.500 kilo) te rijden. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. De einddatum van de vrijstelling was overigens aanvankelijk 1 januari, maar om ondernemers de tijd te geven, heeft Harbers dit met zes maanden uitgesteld.

‘Onaangenaam verrast’

Deze korte verlenging (door het OM een ‘gedoogperiode’ genoemd) is voor veel ondernemers en bedrijven een domper omdat het relatief duur is om zelf een vrachtwagenrijbewijs te halen of dit voor werknemers te betalen. Brancheverenigingen als de Bovag, de RAI Vereniging, en de VNA reageren ontstemd.

De gedoogperiode is veel te kort en onacceptabel

In een gezamenlijk statement geven zij aan ‘onaangenaam verrast’ te zijn. ‘De gedoogperiode is veel te kort en onacceptabel,’ schrijven zij. De sector hoopt op een ‘soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is.’ De transportsector doet daarvoor een beroep op de nieuwe Tweede Kamer.

Groei aantal bestelwagens

De RAI Vereniging en Bovag verwachten wel dat er komend jaar 78.000 bestelwagens worden verkocht, zo lieten de brancheverenigingen vandaag weten. Dat zijn er een kleine tienduizend meer dan dit jaar. In 2025 vervalt de vrijstelling voor de aanschafbelasting voor bestelwagens. Dat zorgt naar verwachting voor een hogere verkoop van bestelbussen in 2024.

In 2025 worden ook zero-emissiezones in steden ingevoerd. Deze zones, die overigens nog onderwerp zijn van veel discussie bij zowel de landelijke politiek als lokale overheden, jaagt de verkoop van elektrische bestelbussen aan, maar leidt vóór de invoering wellicht ook op een run op dieselbusjes die nog een aantal jaar wel de stadscentra in mogen. De verkoop van bestelwagens wordt volgend jaar ‘ongunstig beïnvloed door de geopolitieke en economische situatie’, zo concluderen de brancheverenigingen.

Toch C-rijbewijs nodig voor zware e-bestellers, branche verwacht groei bestelwagenverkoop | Fleet&Mobility

Toch C-rijbewijs nodig voor zware e-bestellers, branche verwacht groei bestelwagenverkoop

bestelwagens • De bestuurders van elektrische bedrijfswagens met een GVW van meer dan 3.500 kilo hebben vanaf 1 juli 2024 een vrachtwagenrijbewijs (rijbewijs C) nodig. Dit heeft demissionair minister Mark Harbers (Infrastructuur & Waterstaat) deze week besloten.
Redactie Redactie
• Laatste update:
(Foto: Shutterstock)

De belangrijkste reden voor Harbers om een C-rijbewijs verplicht te stellen voor chauffeurs van zware e-bestellers is een nieuw advies van het Openbaar Ministerie, dat stelt dat het ‘evident onveiliger is om een (veelal jonge) bestuurder, die nog maar kort beschikt over een rijbewijs B, in een zwaar voertuig te laten rijden.’

Daarom loopt 1 juli 2024 een tijdelijke regeling af. Deze maakt het nu nog mogelijk om met alleen een B-rijbewijs in elektrische bestelbussen tot maximaal 4.250 kilo (in plaats van maximaal 3.500 kilo) te rijden. Hiermee wilde de overheid het elektrisch rijden stimuleren. De einddatum van de vrijstelling was overigens aanvankelijk 1 januari, maar om ondernemers de tijd te geven, heeft Harbers dit met zes maanden uitgesteld.

‘Onaangenaam verrast’

Deze korte verlenging (door het OM een ‘gedoogperiode’ genoemd) is voor veel ondernemers en bedrijven een domper omdat het relatief duur is om zelf een vrachtwagenrijbewijs te halen of dit voor werknemers te betalen. Brancheverenigingen als de Bovag, de RAI Vereniging, en de VNA reageren ontstemd.

De gedoogperiode is veel te kort en onacceptabel

In een gezamenlijk statement geven zij aan ‘onaangenaam verrast’ te zijn. ‘De gedoogperiode is veel te kort en onacceptabel,’ schrijven zij. De sector hoopt op een ‘soepele verlenging van de gedoogregeling tot het moment dat er nieuwe wetgeving is.’ De transportsector doet daarvoor een beroep op de nieuwe Tweede Kamer.

Groei aantal bestelwagens

De RAI Vereniging en Bovag verwachten wel dat er komend jaar 78.000 bestelwagens worden verkocht, zo lieten de brancheverenigingen vandaag weten. Dat zijn er een kleine tienduizend meer dan dit jaar. In 2025 vervalt de vrijstelling voor de aanschafbelasting voor bestelwagens. Dat zorgt naar verwachting voor een hogere verkoop van bestelbussen in 2024.

In 2025 worden ook zero-emissiezones in steden ingevoerd. Deze zones, die overigens nog onderwerp zijn van veel discussie bij zowel de landelijke politiek als lokale overheden, jaagt de verkoop van elektrische bestelbussen aan, maar leidt vóór de invoering wellicht ook op een run op dieselbusjes die nog een aantal jaar wel de stadscentra in mogen. De verkoop van bestelwagens wordt volgend jaar ‘ongunstig beïnvloed door de geopolitieke en economische situatie’, zo concluderen de brancheverenigingen.