Auto en fiscus

Laatste update:

Autobrief volgens NOS: bijtelling wordt strenger

Vanaf 2016 komt er een ‘veel strenger’ bijtellingsysteem. Dat staat volgens NOS in de Autobrief 2, die op Prinsjesdag wordt gepubliceerd maar waarvan de inhoud via bronnen bij de NOS terecht is gekomen.

Hoe de precieze invulling van de nieuwe autobelastingen eruit komt te zien, geeft de NOS in zijn berichtgeving niet. Duidelijk is wel dat de overheid het beleid van de afgelopen jaren niet rendabel genoeg vindt en dat zowel bijtelling als bpm op de schop gaan.

De hoogte van de autobelastingen was de afgelopen jaren sterk afhankelijk van de CO2-uitstoot van auto’s. Uit onderzoek van de Rekenkamer bleek dat de overheid hierdoor vijf miljard euro aan belastinginkomsten is misgelopen.

Het feit dat auto’s in de praktijk minder zuinig zijn dan autofabrikanten voorspiegelen, draagt bij aan het voornemen de autobelastingen weer los te koppelen van verbruik.

Reactie: geen reactie
“Het bericht van de NOS is geschreven door iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt”, zegt Rogier Kuin, manager politieke beleidsontwikkeling bij Bovag desgevraagd. Verder wil hij niet reageren op de berichtgeving van de NOS. De VNA is niet bereikbaar voor commentaar.  

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Autobrief volgens NOS: bijtelling wordt strenger | Fleet&Mobility

Autobrief volgens NOS: bijtelling wordt strenger

Redactie Redactie
• Laatste update:

Hoe de precieze invulling van de nieuwe autobelastingen eruit komt te zien, geeft de NOS in zijn berichtgeving niet. Duidelijk is wel dat de overheid het beleid van de afgelopen jaren niet rendabel genoeg vindt en dat zowel bijtelling als bpm op de schop gaan.

De hoogte van de autobelastingen was de afgelopen jaren sterk afhankelijk van de CO2-uitstoot van auto’s. Uit onderzoek van de Rekenkamer bleek dat de overheid hierdoor vijf miljard euro aan belastinginkomsten is misgelopen.

Het feit dat auto’s in de praktijk minder zuinig zijn dan autofabrikanten voorspiegelen, draagt bij aan het voornemen de autobelastingen weer los te koppelen van verbruik.

Reactie: geen reactie
“Het bericht van de NOS is geschreven door iemand die de klok heeft horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt”, zegt Rogier Kuin, manager politieke beleidsontwikkeling bij Bovag desgevraagd. Verder wil hij niet reageren op de berichtgeving van de NOS. De VNA is niet bereikbaar voor commentaar.