VZR: zakelijk rijders betalen onterecht eigen risico

Redactie Redactie
• Laatste update:

VZR bestudeerde meer dan twintig cases van eigen leden. Hierbij kwam naar voren dat werkgevers bij ongelukken met een leaseauto onder werktijd vaak het eigen risico doorberekenen aan de werknemer, terwijl artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat dit niet mag.

Het Algemeen Dagblad publiceerde in 2010 een artikel, waarin dit probleem al eens werd aangekaart. Verschillende juristen stelden dat VZR gelijk had: werkgevers mogen werkgevers geen eigen risico aanrekenen, wanneer zij schades rijden tijdens werktijd.

“Toch gebeurt dit wel”, aldus Jan van Delft, voorzitter van VZR. “Dit komt vooral voor bij mkb-bedrijven, waar de juridische kennis soms tekort schiet. Werkgevers hanteren oude autoregelingen, waarin de nieuwe wetgeving niet is opgenomen. Soms wordt er bij de werknemer hierdoor tot wel 750 euro per gereden schade in rekening gebracht.”

“We willen dit niet langs de juridische weg uitvechten. Ons doel is om werkgevers die zich niet aan de wet houden, wakker te schudden”, zegt Van Delft. “Pas wanneer dit niet blijkt te werken, willen we ons beraden op een eventueel proefproces.”

Privéschade
Bij een buiten werktijd gereden schade mag een werkgever het eigen risico wel doorbelasten. “Maar dit bedrag moet wel evenredig zijn aan het eigen risico wanneer de werknemer privé verzekerd zou zijn. Volgens ons mag daarom het eigen risico niet verder oplopen dan circa 300 euro per gereden schade”, stelt Van Delft.

VZR: zakelijk rijders betalen onterecht eigen risico | Fleet&Mobility

VZR: zakelijk rijders betalen onterecht eigen risico

Redactie Redactie
• Laatste update:

VZR bestudeerde meer dan twintig cases van eigen leden. Hierbij kwam naar voren dat werkgevers bij ongelukken met een leaseauto onder werktijd vaak het eigen risico doorberekenen aan de werknemer, terwijl artikel 7:661 van het Burgerlijk Wetboek bepaalt dat dit niet mag.

Het Algemeen Dagblad publiceerde in 2010 een artikel, waarin dit probleem al eens werd aangekaart. Verschillende juristen stelden dat VZR gelijk had: werkgevers mogen werkgevers geen eigen risico aanrekenen, wanneer zij schades rijden tijdens werktijd.

“Toch gebeurt dit wel”, aldus Jan van Delft, voorzitter van VZR. “Dit komt vooral voor bij mkb-bedrijven, waar de juridische kennis soms tekort schiet. Werkgevers hanteren oude autoregelingen, waarin de nieuwe wetgeving niet is opgenomen. Soms wordt er bij de werknemer hierdoor tot wel 750 euro per gereden schade in rekening gebracht.”

“We willen dit niet langs de juridische weg uitvechten. Ons doel is om werkgevers die zich niet aan de wet houden, wakker te schudden”, zegt Van Delft. “Pas wanneer dit niet blijkt te werken, willen we ons beraden op een eventueel proefproces.”

Privéschade
Bij een buiten werktijd gereden schade mag een werkgever het eigen risico wel doorbelasten. “Maar dit bedrag moet wel evenredig zijn aan het eigen risico wanneer de werknemer privé verzekerd zou zijn. Volgens ons mag daarom het eigen risico niet verder oplopen dan circa 300 euro per gereden schade”, stelt Van Delft.