Auto en fiscus

Laatste update:

Auto&Ficus | Fiscus en de fiets: complex

Heleen Elbert

Het is heel goed dat er een fiets van de zaak-regeling is, zegt fiscalist Heleen Elbert, maar hij had wel wat eenvoudiger gekund. Ze zet de belangrijkste haken en ogen op een rij.

Tweewielers, wie is er niet mee opgegroeid? Ik wel in ieder geval en dan in letterlijke zin. Ik ben bij wijze van spreken geboren en getogen in de tweewielerzaak van mijn ouders. Volgens mij bestond de e-bike toen nog niet, maar we hadden volop fietsen, snorfietsen, bromfietsen en motoren op voorraad. Gelukkig hoef ik ze nu niet meer te poetsen en hoef ik mij nu alleen nog bezig te houden met de belastingen rondom tweewielers. Dat is namelijk al ingewikkeld genoeg.

Belastinggedoe

Sinds de invoering van de bijtelling voor de fiets van de zaak, is het er alleen maar ingewikkelder op geworden. Het klinkt erg simpel: tel gewoon 7 procent bij en je bent van het belastinggedoe af. Maar ja, is dat wel zo? De eerste vraag die je je moet stellen is bijvoorbeeld de vraag wat dan precies een fiets van de zaak is? De speed pedelec is namelijk officieel een bromfiets, maar valt toch onder de regeling voor de fiets van de zaak, tenzij het een privé speed pedelec is natuurlijk. Voor de andere tweewielers van de zaak, zoals een motor, geldt niet de 7 procent bijtelling maar de hoofdregel: belastingheffing over de werkelijke privékilometers keer de werkelijke kilometerprijs van de tweewieler. In ruil daarvoor mag de zaak natuurlijk ook de afschrijving, de btw en andere belastingen op die motor aftrekken, waarbij de btw-aftrek nog beperkt is tot het btw-belaste gebruik en tot de zakelijke ritten. 

Mocht dit al ingewikkeld klinken, kijk dan eens naar de btw-regeling voor de fiets van de zaak. Ook hier heeft u recht op vooraftrek voor zover u de fiets gebruikt voor btw-belaste prestaties. Een fiets van de zaak valt voor de meeste werkgevers ook nog onder het BUA, voor de liefhebbers: het Besluit Uitsluiting Aftrek. Heel kort door de bocht betekent dit dat je als bedrijf maximaal 130 euro aan btw af mag trekken voor de fiets van de zaak. Hou tot slot rekening met de belastingregels rondom de eigen bijdrage voor het gebruik van de fiets van de zaak. Als je het goed op papier zet, kun je deze vaak van de bijtelling aftrekken, waarbij de aftrek maximaal net zo groot is als de bijtelling.

Blij

Waar ik blij van word, zijn de diverse investeringsaftrekken. Zo kun je maximaal 28 procent investeringsaftrek claimen op een tweewieler en voor de elektrische variant ligt er soms nog een milieu-investeringsaftrek in het verschiet. Als grote werkgever (honderd fte of meer) kun je met de fiets of een elektrische tweewieler bovendien punten scoren bij de toekomstige CO2-taks regeling.

Had het qua belastingen en tweewielers wat simpeler gekund? Jazeker. Is de belasting desondanks leuker dan het wekelijks poetsen van tweewielers in een motorzaak? Echt wel!

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).

Auto&Ficus | Fiscus en de fiets: complex | Fleet&Mobility

Auto&Ficus | Fiscus en de fiets: complex

William Widjaja William Widjaja
• Laatste update:
Heleen Elbert

Tweewielers, wie is er niet mee opgegroeid? Ik wel in ieder geval en dan in letterlijke zin. Ik ben bij wijze van spreken geboren en getogen in de tweewielerzaak van mijn ouders. Volgens mij bestond de e-bike toen nog niet, maar we hadden volop fietsen, snorfietsen, bromfietsen en motoren op voorraad. Gelukkig hoef ik ze nu niet meer te poetsen en hoef ik mij nu alleen nog bezig te houden met de belastingen rondom tweewielers. Dat is namelijk al ingewikkeld genoeg.

Belastinggedoe

Sinds de invoering van de bijtelling voor de fiets van de zaak, is het er alleen maar ingewikkelder op geworden. Het klinkt erg simpel: tel gewoon 7 procent bij en je bent van het belastinggedoe af. Maar ja, is dat wel zo? De eerste vraag die je je moet stellen is bijvoorbeeld de vraag wat dan precies een fiets van de zaak is? De speed pedelec is namelijk officieel een bromfiets, maar valt toch onder de regeling voor de fiets van de zaak, tenzij het een privé speed pedelec is natuurlijk. Voor de andere tweewielers van de zaak, zoals een motor, geldt niet de 7 procent bijtelling maar de hoofdregel: belastingheffing over de werkelijke privékilometers keer de werkelijke kilometerprijs van de tweewieler. In ruil daarvoor mag de zaak natuurlijk ook de afschrijving, de btw en andere belastingen op die motor aftrekken, waarbij de btw-aftrek nog beperkt is tot het btw-belaste gebruik en tot de zakelijke ritten. 

Mocht dit al ingewikkeld klinken, kijk dan eens naar de btw-regeling voor de fiets van de zaak. Ook hier heeft u recht op vooraftrek voor zover u de fiets gebruikt voor btw-belaste prestaties. Een fiets van de zaak valt voor de meeste werkgevers ook nog onder het BUA, voor de liefhebbers: het Besluit Uitsluiting Aftrek. Heel kort door de bocht betekent dit dat je als bedrijf maximaal 130 euro aan btw af mag trekken voor de fiets van de zaak. Hou tot slot rekening met de belastingregels rondom de eigen bijdrage voor het gebruik van de fiets van de zaak. Als je het goed op papier zet, kun je deze vaak van de bijtelling aftrekken, waarbij de aftrek maximaal net zo groot is als de bijtelling.

Blij

Waar ik blij van word, zijn de diverse investeringsaftrekken. Zo kun je maximaal 28 procent investeringsaftrek claimen op een tweewieler en voor de elektrische variant ligt er soms nog een milieu-investeringsaftrek in het verschiet. Als grote werkgever (honderd fte of meer) kun je met de fiets of een elektrische tweewieler bovendien punten scoren bij de toekomstige CO2-taks regeling.

Had het qua belastingen en tweewielers wat simpeler gekund? Jazeker. Is de belasting desondanks leuker dan het wekelijks poetsen van tweewielers in een motorzaak? Echt wel!

Heleen Elbert is fiscaal-jurist en oud-belasting inspecteur. Ze is als promovenda autobelastingen verbonden aan de Erasmus Universiteit. Elbert is werkzaam bij Elbert Fiscaal (www.elbertfiscaal.nl en www.autoenfiscus.nl).