ICT

Laatste update:

Maximale efficiëntie

Leasemaatschappijen streven naar maximale efficiëntie en kostenbeheersing.  Een goede automatisering en de juiste keuze van softwareoplossingen zijn hiervoor bepalend. De meeste leasemaatschappijen maken gebruik van softwarepakketten die specifiek zijn ontwikkeld voor de autoleasebranche. Deze softwarepakketten kunnen uiteraard gekoppeld worden aan het financiële softwarepakket. Zo´n vijf softwareleveranciers hebben ongeveer 80% van alle leasemaatschappijen als klant.Grote leasemaatschappijen hebben in samenwerking automatiseringsbedrijven veelal hun eigen software ontwikkeld.
ROB-NetROB-Net is een branche communicatie systeem, dat wordt geëxploiteerd door Vereniging ROB. Het systeem ondersteunt leasemaatschappijen en hun toeleveranciers op het gebied van Reparatie, Onderhoud en Banden en het daaraan gerelateerd vervangend vervoer bij de efficiënte administratieve afwikkeling van hun onderlinge transacties.Bijna 60 leasemaatschappijen en 5.000 leveranciers van ROB/VV maken hier gebruik van. Het systeem bevat ca. 580.000 voertuigen en verwerkt jaarlijks ca. 2,6 miljoen werkopdrachten en ca. 2,5 miljoen facturen.

ESA
ESA ontwikkelt en bevordert standaarden voor een eenduidige, effectieve en geautomatiseerde communicatie- en informatiestructuur bij de schadeafwikkeling van voertuigen. Met een aantal standaardberichten wordt het hele schadeherstelproces en alles wat daaromheen speelt elektronisch geregeld. De focus van ESA ligt in eerste instantie op het berichtenverkeer tussen leasemaatschappijen en schadeherstellers. Hiervoor zijn er veertien standaardberichten gedefinieerd, waaronder schademelding, opgave van kosten en planning, goedkeuring en facturen. Maar inmiddels zijn er ook al standaardberichten gedefinieerd voor de modules Verhuur, Ruitherstel en Expertise; daarmee kan binnenkort met deze groepen leveranciers worden gecommuniceerd. Om gebruik te maken van het berichtenverkeer kunnen leasemaatschappijen kiezen voor aansluiting via het webportaal en/of een koppeling met hun backoffice.
ESA is sinds 2010 onderdeel van dataleverancier ABZ.

Centraal Justitieel Incasso Bureau
Sinds enige tijd is het CJIB in staat de bekeuringen in elektronische vorm ter beschikking te stellen aan leasebedrijven. Door een speciale software module kunnen hierdoor bekeuringen snel en bijna automatisch worden afgehandeld.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Maximale efficiëntie | Fleet&Mobility

Maximale efficiëntie

Redactie Redactie
• Laatste update:

ESA
ESA ontwikkelt en bevordert standaarden voor een eenduidige, effectieve en geautomatiseerde communicatie- en informatiestructuur bij de schadeafwikkeling van voertuigen. Met een aantal standaardberichten wordt het hele schadeherstelproces en alles wat daaromheen speelt elektronisch geregeld. De focus van ESA ligt in eerste instantie op het berichtenverkeer tussen leasemaatschappijen en schadeherstellers. Hiervoor zijn er veertien standaardberichten gedefinieerd, waaronder schademelding, opgave van kosten en planning, goedkeuring en facturen. Maar inmiddels zijn er ook al standaardberichten gedefinieerd voor de modules Verhuur, Ruitherstel en Expertise; daarmee kan binnenkort met deze groepen leveranciers worden gecommuniceerd. Om gebruik te maken van het berichtenverkeer kunnen leasemaatschappijen kiezen voor aansluiting via het webportaal en/of een koppeling met hun backoffice.
ESA is sinds 2010 onderdeel van dataleverancier ABZ.

Centraal Justitieel Incasso Bureau
Sinds enige tijd is het CJIB in staat de bekeuringen in elektronische vorm ter beschikking te stellen aan leasebedrijven. Door een speciale software module kunnen hierdoor bekeuringen snel en bijna automatisch worden afgehandeld.