Leasing en verhuur

Laatste update:

‘Invoering mobiliteitsbudget zorgt voor lastenverzwaring’

De inzet van mobiliteitsbudgetten in het zakelijk vervoer als alternatief voor de leaseauto stijgt gestaag, maar een definitieve doorbraak op grote schaal laat nog even op zich wachten. Dat blijkt uit een enquête onder een groep van zo’n 250 bezoekers aan het congres Project M op de Fleet Expo van 4 april.

Volgens de aanwezigen zou een meerderheid van de leaserijders gewoon de leaseauto blijven kiezen, ook als er als alternatief een mobiliteitsbudget wordt aangeboden. Ruim 75% verwacht dat hooguit een kwart van de leaserijders zou kiezen voor het mobiliteitsbudget. De respondenten verwachten wel dat het aandeel dat kiest voor een mobiliteitsbudget zal stijgen. Op de vraag ‘hoeveel van uw berijders kiezen in 2018 nog voor de leaseauto in plaats van het mobiliteitsbudget’ antwoordt 10,7% dat dit tussen de 0-5 procent is, 36,6% verwacht dat dit aandeel tussen de 5 en 25 procent ligt.

Hoewel de verschillende aanbieders van mobiliteitsconcepten er klaar voor zijn, is een groot deel van de wagenparkbeheerders nu zelf ook nog terughoudend over het overstappen op een mobiliteitsconcept. Een kwart zegt nu reeds te werken met budgetten, 37 procent gaat er de komende 24 maanden mee experimenteren. De overigen hebben er geen geloof in of moeten hun positie nog bepalen.

Van de wagenparkbeheerders zegt 60 procent dat de werkbelasting bij het beheren van mobiliteitsbugetten wel hoger zal zijn dan het beheren van leaseauto’s. Onder de leasemaatschappijen is dit 82,4 procent.

De belangrijkste belemmeringen voor het doorvoeren van een mobiliteitsbudget zijn de onduidelijkheid over kosten en baten en de fiscale onduidelijkheid. Bij dat laatste gaat het bijvoorbeeld om hoe je de berijder kunt belonen die niet zijn gehele budget opsoupeert; nu is het uitkeren van (een deel van) het niet-gebruikte budget fiscaal ongunstig.

Klik hier voor de enquêteresultaten. 

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘Invoering mobiliteitsbudget zorgt voor lastenverzwaring’ | Fleet&Mobility

‘Invoering mobiliteitsbudget zorgt voor lastenverzwaring’

Redactie Redactie
• Laatste update:

Volgens de aanwezigen zou een meerderheid van de leaserijders gewoon de leaseauto blijven kiezen, ook als er als alternatief een mobiliteitsbudget wordt aangeboden. Ruim 75% verwacht dat hooguit een kwart van de leaserijders zou kiezen voor het mobiliteitsbudget. De respondenten verwachten wel dat het aandeel dat kiest voor een mobiliteitsbudget zal stijgen. Op de vraag ‘hoeveel van uw berijders kiezen in 2018 nog voor de leaseauto in plaats van het mobiliteitsbudget’ antwoordt 10,7% dat dit tussen de 0-5 procent is, 36,6% verwacht dat dit aandeel tussen de 5 en 25 procent ligt.

Hoewel de verschillende aanbieders van mobiliteitsconcepten er klaar voor zijn, is een groot deel van de wagenparkbeheerders nu zelf ook nog terughoudend over het overstappen op een mobiliteitsconcept. Een kwart zegt nu reeds te werken met budgetten, 37 procent gaat er de komende 24 maanden mee experimenteren. De overigen hebben er geen geloof in of moeten hun positie nog bepalen.

Van de wagenparkbeheerders zegt 60 procent dat de werkbelasting bij het beheren van mobiliteitsbugetten wel hoger zal zijn dan het beheren van leaseauto’s. Onder de leasemaatschappijen is dit 82,4 procent.

De belangrijkste belemmeringen voor het doorvoeren van een mobiliteitsbudget zijn de onduidelijkheid over kosten en baten en de fiscale onduidelijkheid. Bij dat laatste gaat het bijvoorbeeld om hoe je de berijder kunt belonen die niet zijn gehele budget opsoupeert; nu is het uitkeren van (een deel van) het niet-gebruikte budget fiscaal ongunstig.

Klik hier voor de enquêteresultaten.