Liam Donnelly nieuwe directeur Arval Nederland
Liam Donnelly is de nieuwe algemeen directeur van Arval Nederland. Hij volgt Jeff Bolders op, die in april algemeen directeur van Arval Duitsland is geworden. Dat is zojuist bekend gemaakt tijdens de lancering van Arval Smart Experience in de Westergasfabriek in Amsterdam. Deze tool is al in gebruik in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Italië, aan het einde van het jaar is het in de hele Arval-organisatie uitgerold.
Onder leiding van de nieuwe directeur is Arval vastbesloten het wagenpark te laten groeien met de Arval Smart Experience. Donnelly, geboren in Ierland, was directeur International Business bij het internationale hoofdkantoor van Arval in Parijs. Ook was hij managing director Arval in India en salesdirecteur Arval in het Verenigd Koninkrijk. Net als Jeff Bolders komt Liam Donnelly bij Arma vandaan, waar hij tot 2004 (in dat jaar werd de leasemaatschappij door de Arval Group overgenomen) managing director in het VK was.
Focus op mkb
In de komende drie jaar is het de bedoeling het wagenpark van 30 duizend auto’s nu te laten groeien naar 33 tot 35 duizend. Arval neemt volgens de Automotive Top27 Leasemaatschappijen nu een zesde plek in Nederland in, en wil de komende jaren dus groeien naar de vijfde plek.
De focus ligt daarbij op het mkb en bedrijven met grote fleets (>100). Afgelopen april heeft de leasemaatschappij een aparte mkb-afdeling opgezet, waar Dick Bakker de directeur van is (voorheen 18 jaar lang commercieel directeur Arval Nederland).
Bij de lancering van het leaseconcept `Arval per kilometer`, waarmee gericht wordt op fleets met minder dan 20 auto’s, werd een target voor 2014 van 2.000 auto’s afgegeven. Inmiddels rijden er 950 auto’s binnen het concept `Arval per kilometer` en aan het einde van het jaar moeten dat er volgens de nieuwe mkb-directeur 1.150 zijn. “Het doel voor 2014 is 300 orders, inmiddels zijn we twee maanden bezig en hebben we 70 orders lopen. Ik heb er dan ook alle vertrouwen in dat het een haalbare doelstelling is voor dit jaar.”
Nederland als rolmodel
Ook het deelautoconcept ‘Wisselwagen’, dat in het najaar van 2013 is gelanceerd, heeft nu zo’n 30 tot 40 klanten weet Donnelly te vertellen en er rijden in totaal 80 Arval-deelauto’s rond.
De lancering van Arval Smart Experience maakt deel uit van de ‘One Arval’-strategie, dat is de nieuwe strategie om alle landen waar Arval vertegenwoordigd is (25 in totaal) dezelfde corporate identity te geven. Met Nederland als leidraad, meldt Donnelly. “Nederland heeft een volwassen leasemarkt en een unieke manier van zaken doen. Het Nederlandse businessmodel is een voorbeeld voor andere landen.”
Drie tools
De vandaag gepresenteerde Arval Smart Experience is de naam van een drietal tools, slimme oplossingen, die klanten (mobiliteitsmanagers) ondersteunen bij het wagenparkbeheer en hun werk moeten versimpelen. Arval Connect en Arval Fleet View zijn gericht op de fleetmanager en Arval Mobile+ op de berijder.
Connect is een platform waar mobiliteitsmanagers de belangrijkste ontwikkelingen van hun vloot kunnen raadplegen. Ze kunnen bijvoorbeeld hun agenda met leveringen van nieuwe auto’s of persoonlijke documenten inzien.
Fleet View biedt een totaaloverzicht van het wagenpark in de categorieën wagenpark, kosten, gebruik en mvo. In elke categorie zijn de trends en ontwikkelingen afgezet tegen het voorgaande jaar.
De berijders krijgen via de app Mobile+ persoonlijke documenten in te zien zoals bekeuringen, schadeoverzicht, onderhoudshistorie en brandstofverbruik.