Leasing en verhuur

Laatste update:

Belastingplan: schuiven met contracten, comeback occasionlease

De gevolgen van de belastingplannen 2016 voor fleetmanagers zijn nog moeilijk te overzien. Staatssecretaris Wiebes presenteerde gisteren zijn plannen voor dit ‘tussenjaar’ voordat Autobrief 2 van kracht wordt.

Over de gevolgen voor de restwaarde lopen de meningen uiteen, wel is de verwachting dat occasionlease een comeback zal maken.

Contracten schuiven
Ook zijn veel partijen het er over eens dat het aantrekkelijk wordt voor berijders om te schuiven met leasecontracten. “In een aantal gevallen zal het aantrekkelijk zijn voor leaserijders om hun auto eerder in te leveren. Dat zagen we ook in het verleden als de CO2-grenzen werden aangescherpt”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan. “Fleetmanagers en leaserijders moeten de afweging maken of de kosten van het eerder inleveren van een auto opwegen tegen de lagere bijtelling.”

Frank Alofs, operationeel directeur van ALD Automotive, denkt ook dat veel berijders zullen vragen om eerder van leaseauto te wisselen. “Hoewel dat toch een rekensom blijft per contract, en afhankelijk is van de werkgever. De leaserijder heeft er immers baat bij, maar het bedrijf niet.”

Alofs verwacht wel dat leaserijders ook in het regime van 2016 aan de lage bijtelling zullen blijven vasthouden. “Berijders zijn helemaal gewend om voor een lagere bijtelling te kiezen. En in het huidige economische klimaat denken we dat leaserijders toch genoegen zullen nemen met de beperkte keuze aan auto’s of voor occasionlease zullen kiezen. We geloven niet dat ze dan maar voor 25 procent bijtelling zullen gaan.”

Schaarste
Autodisk berekende dat fabrikanten in 2016 nog maar weinig modellen kunnen aanbieden in de categorieën 4, 7 of 20% bijtelling. Bekijk hier het complete merkoverzicht (pdf)

Dit heeft op de lange termijn een negatief effect op de restwaarde, verwacht Versteegen. “Veel mensen kiezen op bijtelling, er zal dus later een minder gevarieerd aanbod aan ex-leaseauto’s zijn. En dat is niet goed voor de restwaarde.” Alofs sluit zich daarbij aan: “Er komt over een paar jaar een grote hausse van allemaal dezelfde auto’s.

Remarketingexpert Gerard ten Buuren ziet dit anders: “De verkoop zal sterk naar voren worden gehaald, dus de verkoop van nieuwe auto’s zal in 2016 hard teruglopen. Daardoor is later het occasionaanbod van ex-leaseauto’s uit dat jaar schaars, wat goed is voor de restwaarde. En op korte termijn zie je dat auto’s die nu gunstig zijn in de bijtelling, de Renaults Mégane bijvoorbeeld, populair zijn om opnieuw in de lease te brengen. De restwaarde van die auto’s wordt dus ook hoger.”

Comeback voor occasionlease
Occasionlease wordt dus populairder, verwachten ook Versteegen en Alofs. “In het verleden wilden berijders alleen maar een nieuwe auto en het liefst met alles erop en eraan. Tegenwoordig is occasionlease ook geaccepteerd, ze zien dat het een groot voordeel is.

Wilbert Philipo, directeur van occasionleaseportal Leasetrader, voorziet ook een hernieuwde interesse. “Door de huidige bijtellingtarieven was die interesse gedaald, maar ik denk dat die weer zal aanwakkeren. Het verschil tussen de bijtellingtarieven van nu en in 2016 zijn zo groot dat het in veel gevallen loont om een auto na afloop van bijvoorbeeld een 36-maandencontract opnieuw in te zetten. De bijtelling geldt immers voor vijf jaar.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Belastingplan: schuiven met contracten, comeback occasionlease | Fleet&Mobility

Belastingplan: schuiven met contracten, comeback occasionlease

Redactie Redactie
• Laatste update:

Over de gevolgen voor de restwaarde lopen de meningen uiteen, wel is de verwachting dat occasionlease een comeback zal maken.

Contracten schuiven
Ook zijn veel partijen het er over eens dat het aantrekkelijk wordt voor berijders om te schuiven met leasecontracten. “In een aantal gevallen zal het aantrekkelijk zijn voor leaserijders om hun auto eerder in te leveren. Dat zagen we ook in het verleden als de CO2-grenzen werden aangescherpt”, zegt Martijn Versteegen, marketingdirecteur bij Leaseplan. “Fleetmanagers en leaserijders moeten de afweging maken of de kosten van het eerder inleveren van een auto opwegen tegen de lagere bijtelling.”

Frank Alofs, operationeel directeur van ALD Automotive, denkt ook dat veel berijders zullen vragen om eerder van leaseauto te wisselen. “Hoewel dat toch een rekensom blijft per contract, en afhankelijk is van de werkgever. De leaserijder heeft er immers baat bij, maar het bedrijf niet.”

Alofs verwacht wel dat leaserijders ook in het regime van 2016 aan de lage bijtelling zullen blijven vasthouden. “Berijders zijn helemaal gewend om voor een lagere bijtelling te kiezen. En in het huidige economische klimaat denken we dat leaserijders toch genoegen zullen nemen met de beperkte keuze aan auto’s of voor occasionlease zullen kiezen. We geloven niet dat ze dan maar voor 25 procent bijtelling zullen gaan.”

Schaarste
Autodisk berekende dat fabrikanten in 2016 nog maar weinig modellen kunnen aanbieden in de categorieën 4, 7 of 20% bijtelling. Bekijk hier het complete merkoverzicht (pdf)

Dit heeft op de lange termijn een negatief effect op de restwaarde, verwacht Versteegen. “Veel mensen kiezen op bijtelling, er zal dus later een minder gevarieerd aanbod aan ex-leaseauto’s zijn. En dat is niet goed voor de restwaarde.” Alofs sluit zich daarbij aan: “Er komt over een paar jaar een grote hausse van allemaal dezelfde auto’s.

Remarketingexpert Gerard ten Buuren ziet dit anders: “De verkoop zal sterk naar voren worden gehaald, dus de verkoop van nieuwe auto’s zal in 2016 hard teruglopen. Daardoor is later het occasionaanbod van ex-leaseauto’s uit dat jaar schaars, wat goed is voor de restwaarde. En op korte termijn zie je dat auto’s die nu gunstig zijn in de bijtelling, de Renaults Mégane bijvoorbeeld, populair zijn om opnieuw in de lease te brengen. De restwaarde van die auto’s wordt dus ook hoger.”

Comeback voor occasionlease
Occasionlease wordt dus populairder, verwachten ook Versteegen en Alofs. “In het verleden wilden berijders alleen maar een nieuwe auto en het liefst met alles erop en eraan. Tegenwoordig is occasionlease ook geaccepteerd, ze zien dat het een groot voordeel is.

Wilbert Philipo, directeur van occasionleaseportal Leasetrader, voorziet ook een hernieuwde interesse. “Door de huidige bijtellingtarieven was die interesse gedaald, maar ik denk dat die weer zal aanwakkeren. Het verschil tussen de bijtellingtarieven van nu en in 2016 zijn zo groot dat het in veel gevallen loont om een auto na afloop van bijvoorbeeld een 36-maandencontract opnieuw in te zetten. De bijtelling geldt immers voor vijf jaar.”