Overig

Laatste update:

Veghels ‘een-tweetje’, Sligro investeert in elektrische vrachtwagens

(Foto: Sligro)

De Sligro Food Group krijgt er 25 nieuwe elektrische vrachtwagens bij. Met de investering heeft het bedrijf voor het eerst in jaren weer een eigen truck netwerk. Het Veghelse horeca groothandelbedrijf heeft de vrachtwagens gekocht bij buurman de Bas Group. 

De investering is onderdeel van Sligro’s duurzaamheidsprogramma. De verduurzaming van het transport is voor het bedrijf een belangrijk onderdeel. Het bedrijf experimenteert al jaren met verschillende elektrische voertuigen om te ontdekken welke het meest geschikt zijn voor de distributie van en naar de horeca in stedelijke omgevingen. 
De keuze is gevallen op vrachtwagens van het merk Renault. De geleverde voertuigen zijn speciaal gebouwde vrachtwagens die specifiek zijn samengesteld voor koude levering. 
“Wij wilden investeren in vrachtauto’s en daar zochten we een dealer bij. Die zit om de hoek”, vertelt Wilco Jansen, woordvoerder van Sligro Food Group. De dealer, in dit geval de Bas Group, is een allround dienstverlener en zit op hetzelfde bedrijvenpark als de Sligro. “Allebei Veghelse bedrijven. Het was dus eigenlijk een een-tweetje”, zegt Jansen.

Een grote stap

Het zijn niet de eerste elektrische voertuigen van de Sligro: “We hebben er al een aantal rijden op verschillende locaties en testen al een aantal jaren om ons type transport uit te proberen.” De volledige elektrificering van de vloot is volgens Jansen een grote stap, helemaal in het de stad Amsterdam, waar de auto’s gaan rijden.
“Amsterdam is een lastig gebied, alleen al de bruggetjes in de stad. Bij elke horecazaak waar je stopt en je die laadklep open doet krijg je een koude val. De koelte in de truck moet dan weer bijgevuld worden. Dat vraagt veel van de batterijen.” Bij dit dilemma kon de Bas Group een oplossing bieden.

Aanbieder Bas group

Na een transportpresentatie in de gemeente Veghel kwam Bas van Heertum, eigenaar van de Bas Group, in gesprek met de directeur van de Sligro Group Koen Slippens. “Toen legde hij uit dat er 800 trucks in beweging zijn voor Sligro. En dat er een heroverweging is om in eigen trucks te investeren. Van Heertum deed Slippens een voorstel voor elektrische vrachtwagens. “Daar zijn 25 Renaults uit gekomen.” 

Het zijn voor de Sligro de eerste trucks die ze in jaren in bezit hebben. “We hebben echt met hen meegedacht, over laadinfra, energie en management. Een totale business case uitgerekend versus diesel. Dat hebben we in service concept gebracht, en daar reageerde ze positief op”, vertelt Van Heertum.

Ook heeft de Bas Group de voertuigen volledig ingericht, wat de nodige uitdagingen met zich mee bracht. Volgens Van Heertum waren die uitdagingen het elektrisch koelen maar ook de energie management en het reguleren van verschillende temperaturen, waaronder vriezen. “Ook hebben we routes gesimuleerd, of ze een route kunnen behalen.”

Volgens Van Heertum kunnen de vrachtwagens twee dagen rijden: “Een dikke 200 km”. Daarna kunnen ze opgeladen worden bij het bc in Amsterdam. Volgens Van Heertum moet dit wel goed komen. “Ze hebben geïnvesteerd in zonnepanelen. Dat bij elkaar gerekend op bepaalde momenten en ook op dagen als vandaag, kwam erop uit dat er voldoende capaciteit is om te laden.”

Ook vertelt Van Heertum dat de Sligro inzicht geeft over de laadcapaciteit, en of ze het volgende adres kunnen halen. Volgens hem verandert dit iets bij het bedrijf. “Het is heel anders plannen dan vroeger”, aldus Van Heertum. 

Andere steden

Volgens woordvoerder Jansen komen er nog andere ‘historische binnensteden’ naast Amsterdam. “Amsterdam heeft ambitieuze plannen voor de binnenstad. Daar moet je je op aanpassen, anders ga je het niet redden.” Volgens hem zijn er per gemeentes verschillen. “Amsterdam heeft een duidelijk beleid. Per 1 januari 2025 gaat er veel veranderen. Dat gaat voor veel partijen problemen opleveren.” De hoofdstad gaat namelijk in 2025 eisen dat leveringen met elektrische voertuigen worden uitgevoerd. 

Volgens Jansen hangt er van de veranderingen veel af. “We kunnen niet hebben dat een bepaalde stad met een regelgeving komt, en de transporteur daar niet klaar voor is. Wij willen daar op voorbereid zijn.” Daarom investeert de Sligro volgens hem ‘fors’ in elektrische voertuigen.

Maar daarmee zijn de zorgen nog niet uit de lucht. “De grootste uitdaging die we hebben, is de energievoorziening. Met 55 trucks aan de stekker heb je veel stroom nodig.” Ondanks de berekeningen van de Bas Group, blijft dit een zorg voor de Sligro.
Het bedrijf wil graag verduurzamen. “Maar dat ga je pas doen als die accu’s geladen kunnen worden”, aldus Jansen.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Robert Smid
Veghels ‘een-tweetje’, Sligro investeert in elektrische vrachtwagens | Fleet&Mobility

Veghels ‘een-tweetje’, Sligro investeert in elektrische vrachtwagens

Robert Smid Robert Smid
• Laatste update:
(Foto: Sligro)

De investering is onderdeel van Sligro’s duurzaamheidsprogramma. De verduurzaming van het transport is voor het bedrijf een belangrijk onderdeel. Het bedrijf experimenteert al jaren met verschillende elektrische voertuigen om te ontdekken welke het meest geschikt zijn voor de distributie van en naar de horeca in stedelijke omgevingen. 
De keuze is gevallen op vrachtwagens van het merk Renault. De geleverde voertuigen zijn speciaal gebouwde vrachtwagens die specifiek zijn samengesteld voor koude levering. 
“Wij wilden investeren in vrachtauto’s en daar zochten we een dealer bij. Die zit om de hoek”, vertelt Wilco Jansen, woordvoerder van Sligro Food Group. De dealer, in dit geval de Bas Group, is een allround dienstverlener en zit op hetzelfde bedrijvenpark als de Sligro. “Allebei Veghelse bedrijven. Het was dus eigenlijk een een-tweetje”, zegt Jansen.

Een grote stap

Het zijn niet de eerste elektrische voertuigen van de Sligro: “We hebben er al een aantal rijden op verschillende locaties en testen al een aantal jaren om ons type transport uit te proberen.” De volledige elektrificering van de vloot is volgens Jansen een grote stap, helemaal in het de stad Amsterdam, waar de auto’s gaan rijden.
“Amsterdam is een lastig gebied, alleen al de bruggetjes in de stad. Bij elke horecazaak waar je stopt en je die laadklep open doet krijg je een koude val. De koelte in de truck moet dan weer bijgevuld worden. Dat vraagt veel van de batterijen.” Bij dit dilemma kon de Bas Group een oplossing bieden.

Aanbieder Bas group

Na een transportpresentatie in de gemeente Veghel kwam Bas van Heertum, eigenaar van de Bas Group, in gesprek met de directeur van de Sligro Group Koen Slippens. “Toen legde hij uit dat er 800 trucks in beweging zijn voor Sligro. En dat er een heroverweging is om in eigen trucks te investeren. Van Heertum deed Slippens een voorstel voor elektrische vrachtwagens. “Daar zijn 25 Renaults uit gekomen.” 

Het zijn voor de Sligro de eerste trucks die ze in jaren in bezit hebben. “We hebben echt met hen meegedacht, over laadinfra, energie en management. Een totale business case uitgerekend versus diesel. Dat hebben we in service concept gebracht, en daar reageerde ze positief op”, vertelt Van Heertum.

Ook heeft de Bas Group de voertuigen volledig ingericht, wat de nodige uitdagingen met zich mee bracht. Volgens Van Heertum waren die uitdagingen het elektrisch koelen maar ook de energie management en het reguleren van verschillende temperaturen, waaronder vriezen. “Ook hebben we routes gesimuleerd, of ze een route kunnen behalen.”

Volgens Van Heertum kunnen de vrachtwagens twee dagen rijden: “Een dikke 200 km”. Daarna kunnen ze opgeladen worden bij het bc in Amsterdam. Volgens Van Heertum moet dit wel goed komen. “Ze hebben geïnvesteerd in zonnepanelen. Dat bij elkaar gerekend op bepaalde momenten en ook op dagen als vandaag, kwam erop uit dat er voldoende capaciteit is om te laden.”

Ook vertelt Van Heertum dat de Sligro inzicht geeft over de laadcapaciteit, en of ze het volgende adres kunnen halen. Volgens hem verandert dit iets bij het bedrijf. “Het is heel anders plannen dan vroeger”, aldus Van Heertum. 

Andere steden

Volgens woordvoerder Jansen komen er nog andere ‘historische binnensteden’ naast Amsterdam. “Amsterdam heeft ambitieuze plannen voor de binnenstad. Daar moet je je op aanpassen, anders ga je het niet redden.” Volgens hem zijn er per gemeentes verschillen. “Amsterdam heeft een duidelijk beleid. Per 1 januari 2025 gaat er veel veranderen. Dat gaat voor veel partijen problemen opleveren.” De hoofdstad gaat namelijk in 2025 eisen dat leveringen met elektrische voertuigen worden uitgevoerd. 

Volgens Jansen hangt er van de veranderingen veel af. “We kunnen niet hebben dat een bepaalde stad met een regelgeving komt, en de transporteur daar niet klaar voor is. Wij willen daar op voorbereid zijn.” Daarom investeert de Sligro volgens hem ‘fors’ in elektrische voertuigen.

Maar daarmee zijn de zorgen nog niet uit de lucht. “De grootste uitdaging die we hebben, is de energievoorziening. Met 55 trucks aan de stekker heb je veel stroom nodig.” Ondanks de berekeningen van de Bas Group, blijft dit een zorg voor de Sligro.
Het bedrijf wil graag verduurzamen. “Maar dat ga je pas doen als die accu’s geladen kunnen worden”, aldus Jansen.