Tesla’s prijsverlaging: symboolpolitiek met weinig effect op restwaarde
Tesla voerde eerder deze week een prijsverlaging in Nederland voor zijn modellen door die wel kan oplopen tot 35 procent. Branchevertegenwoordigers zijn er niet van onder de indruk.
Tesla gaat in ons land forse prijsverlagingen doorvoeren. Vooral bij de luxe uitvoeringen is de daling van de prijzen significant. De Model X Ludicrous Performance kost volgens de nieuwe prijslijst 102.700 euro, terwijl dit model voorheen 159.200 euro moest kosten. De Long Range Model X gaat 94.800 euro kosten en kostte eerst 116.800 euro. De goedkoopste Tesla (de standaard Model S) gaat nu 86 duizend euro kosten, dat is 3.110 euro minder dan voorheen.
De prijsverlaging is mogelijk door het sluiten van showrooms, aldus Tesla. Voor berijders lijkt het in ieder geval goed nieuws: Tot 50 duizend euro geldt immers een bijtelling van 4 procent, vanaf 50 duizend is er een tarief van 22 procent, de ‘Tesla-taks’. Voor de standaard Model S betekent dit dat er nu 682 euro minder bijgeteld hoeft te worden; bij de Ludicrous gaat de bijtelling zelfs 12.430 euro omlaag. Wel vervelend nieuws voor de klanten die net voor de aangekondigde prijsverlaging een Tesla hebben gekocht (er werden in de eerste twee maanden 40 Models S en X geregistreerd). Zij krijgen de mogelijkheid om autonome technologieën voor de helft van de prijs te laten installeren.
Hoge restwaarden
Voor de restwaarde zal de prijswijziging geen gevolgen hebben, is de inschatting van onder andere Mark Schreurs, eigenaar van leasemaatschappij Mister Green. “De restwaardes van deze auto zijn heel hoog: als ze terugkomen uit de lease, komen er in Europa in dezelfde periode ongeveer tienduizend de markt op. Dat is prima te absorberen. Ook het feit dat ze vijf jaar in de lease blijven scheelt. En als je ziet waar de andere marktspelers nu mee komen, is de huidige Tesla ook dan nog steeds veel beter”, stelt Schreurs, die concludeert dat Tesla met de Model S weer op terug is op het prijsniveau van 2013.
Tesla gaf tot en met december vorig jaar ook een restwaardegarantie op de Model S af, en daar hebben veel leasemaatschappijen gebruik van gemaakt. “Voor auto’s die vorig jaar zijn ingezet, geldt een buy-backregeling, dus daar ligt het restwaarderisico bij Tesla”, zegt bijvoorbeeld Paul Harms van Mobility Service Nederland. “Voor de Model 3 is de prijsverlaging voor sommige mensen goed nieuws omdat hij nu wat bereikbaarder wordt, maar ook hiervoor geldt dat het nadelig is voor de mensen die hem dit jaar al voor de prijsverlaging hebben besteld; dit jaar geldt geen buyback meer, en dus voel je de prijsverlaging dan gelijk in de restwaarde.”
Harms noemt de prijsverlaging “symboolpolitiek”. De auto’s waarvan de prijzen echt fors omlaag gaan, zoals de Ludicrous, worden in de lease vrijwel niet ingezet. “De prijsverlaging is mede ingegeven door de fiscaliteit, waarbij EV’s vanaf 50 duizend euro 22% bijtelling krijgen. Er is dit jaar door ons nog geen een Model S of X ingezet en landelijk zijn er 40 Tesla’s geregistreerd. Maar de prijsverlaging op de modellen die wel aantrekkelijk zijn, zijn niet zo groot als op de topmodellen waar nu alle aandacht naar uitgaat.”
Op Automotive online meer over het effect van de prijsverlaging van Tesla op de markt.