Vooral banden bepalen straks ROB-kosten

Onderhoudskosten EV’s: vooral nattevingerwerk

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

 De kosten van reparatie, onderhoud en banden zijn al jaren stabiel. De onderhoudsarme elektrische auto gaat naar verwachting de kosten drukken. Maar die daling van de kosten kan best wel eens tegenvallen door sneller slijtende banden en hogere reparatiekosten. Leasemaatschappij Arval zag het aandeel elektrische voertuigen in de eigen vloot vorig jaar ruim verdrievoudigen tot 2.700. Marien Kreuger, directeur operations bij Arval, ziet dat de bandenkosten bij EV’s wat hoger zijn dan bij traditionele auto’s. “Maar dat verschil is niet groot, het is zeker geen verdubbeling.” Hij ziet dat EV’s uitdagen tot sportiever rijgedrag en tegelijkertijd worden banden breder en zachter. “Aan de andere kant: ik zie in het woon-werkverkeer veel EV’s op de weg, maar die trekken rustig op en rijden ook gewoon 100. Voor de meeste mensen geldt dat hard optrekken een keertje leuk is, maar niet voor elk stoplicht en elke dag.”

Een Opel-woordvoerder over de ROB-kosten voor de nieuwe Corsa-e: ‘Er zijn voorlopig geen onderhoudskosten, de Corsa-e wordt geleverd inclusief 6 jaar gratis onderhoud met apk inbegrepen. Slijtagedelen zoals banden en remmen zijn hiervan uitgesloten. Opel biedt 8 jaar/160.000 km garantie op de accu.’

Tegengestelde bewegingen

Senior consultant Arie Brundel van mobiliteitsspecialist Fleetsupport ziet twee tegengestelde bewegingen bij elektrisch rijden: “De onderhoudscomponent is duidelijk kleiner. Het gaat bij EV’s om meer basale techniek met veel minder onderdelen.” Maar hij ziet de bandenkosten snel oplopen. “Wat de EV aan onderhoudskosten bespaart, maken de kosten voor het vervangen van banden weer ongedaan”, zegt Brundel. “De onderhouds­cijfers voor EV’s dalen, de bandenkosten stijgen. Voor benzineauto’s konden we ervan uitgaan dat onderhoud grofweg twee derde van de kosten uitmaakte en de banden een derde. Bij elektrische auto’s is het zeker fifty-fifty en misschien zelfs wel twee derde banden, een derde onderhoud.” Brundel ziet dat het type en merk veel scheelt. “De ROB-kosten zijn in hun totaliteit wel wat lager dan bij een gelijkwaardige benzineauto, maar het scheelt niet veel. Met name bij Tesla’s zijn de banden duurder. Je kunt een Hyundai Kona of een Kia Niro ook als benzineauto kiezen: die modellen zitten veel dichter tegen de traditionele auto’s aan. Daar spelen de hogere bandenkosten dus minder.”

Complex

Brundel ziet twee ontwikkelingen op het gebied van onderhoudskosten. “Traditionele auto’s hebben steeds lagere onderhoudskosten doordat de onderhoudsinterval toeneemt. Die ligt nu op 30 duizend kilometer. Maar aan de andere kant: áls je naar de garage gaat, is het werk meestal complexer door de techniek die aan boord is. Een buitenspiegel is tegenwoordig meer dan alleen een spiegel. Denk ook aan veiligheidssystemen: ze voorkomen schades, maar als er herstel nodig is, is dat kostbaarder.” Feit blijft dat het onderhoud van een EV aanmerkelijk minder kost, zegt Marien Kreuger. En het Tesla-model moet de kosten verder omlaag brengen. “Onderhoud is voor veel traditionele autofabrikanten een belangrijk onderdeel van het businessmodel. Die proberen hun auto’s via het eigen dealernetwerk binnen te krijgen en regelmatig te inspecteren. Uit het oogpunt van veiligheid, maar ook voor de klantloyaliteit en om er nog wat omzet uit te halen. Aan de andere kant staat Tesla, dat zegt dat er helemaal geen onderhoud meer nodig is. Als er iets vervangen moet worden, geeft de auto dat zelf aan. Dat vind ik wel een revolutie.”

Reparaties lijken vooralsnog wel veel duurder uit te vallen, concludeert garantieverzekeraar Autotrust. Autotrust-directeur Gerben van Dam stelt dat reparaties van EV’s gemiddeld meer dan twee keer zo duur zijn. “Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur en niet alle kapotte EV-onderdelen kunnen worden gerepareerd. Fabrikanten kunnen daarbij nu nog vragen wat ze willen omdat er nu nog geen, of onvoldoende, aftermarketonderdelen zijn.” Tegelijkertijd lijkt het aantal benodigde reparaties wat lager te liggen, stelt Van Dam. “Maar door de hoge rekening is het totaalbedrag aan reparaties bij EV’s hoger.”

Weinig data

Omdat er nog te weinig statistische data voorhanden is, is onderhoud beprijzen nu nog lastig. “Wij moeten de verwachte kosten berekenen aan de hand van historische data, eigen expertise en een deel nattevingerwerk”, zegt Kreuger. “Voor een EV is een inschatting maken van de kosten over vier jaar lastig omdat historische data ontbreken. De component nattevingerwerk is nu dus nog heel groot. Maar het gaat snel: over twee jaar hebben we al meer zicht op de kosten van reparaties en banden. Dan kunnen we de tarieven al gaan bijstellen voor nieuwe contracten.” Arval zit in elk geval niet aan de ‘veilige’ kant met zijn tarieven, zegt Kreuger. “Er is een overschot aan aanbieders, dus de markt staat het niet toe. Bovendien hebben we onze eigen doelstelling om versneld te vergroenen. Daar past het inzetten op EV’s bij. We werken nu in België ook samen met een energieleverancier zodat we weten dat bij het laden ook groene energie gebruikt wordt.”

Brundel ziet grote verschillen in hoe leasemaatschappijen de kosten inschatten. “De onderlinge verschillen bedragen soms zelfs honderden euro’s per maand. De een blijft dicht bij de ervaringscijfers van benzineauto’s, de ander schat ze een stuk lager in. Een Tesla heeft een onderhoudsinterval van 100 duizend kilometer. Als je dat doorrekent, kom je een stuk lager uit. Aan de andere kant is de Tesla nog de grote onbekende. Je kunt hem niet even langs de Kwik-Fit brengen; onderhoud en reparatie vergen specialistische kennis. Daar moeten we nog ervaring mee opdoen.”

Onderdelen voor EV’s zijn soms tot wel tien keer zo duur.

Inzicht

Als fleetmanager kun je vooral een rol spelen door bij de leasemaatschappij inzicht te vragen in de kosten die worden gecalculeerd, zegt Brundel. “Stel dat we er over een jaar achter komen dat de reparatie van zo’n Tesla Model 3 toch veel duurder is, dan wil je als wagenparkbeheerder wel zien dat de leasemaatschappij zich aan de oorspronkelijke calculatie houdt. De kosten zijn het risico van de leasemaatschappij. Je wilt een scherpe deal die ook scherp blijft gedurende de looptijd van het contract. Bovendien kun je ook benchmarken als je de kostencomponent weet.”

Kortingen

Bij de grotere wagenparken wordt aan schadesturing gedaan en daar wordt vaak de afspraak gemaakt dat een deel van de korting voor schadeherstel terugvloeit naar de klant. “Maar lukt dat ook bij schades met elektrische auto’s? Sommige leasemaatschappijen nemen de elektrische auto’s niet mee in de kortingsafspraken”, zegt Arie Brundel. “En Tesla’s gaan voor herstel naar de eigen Tesla-keten. Het gaat niet om substantiële bedragen, maar daarover wordt nog niet veel nagedacht. Hetzelfde geldt voor laden. Met een Shell-pas krijg je korting op de tankkosten, maar bij elektrisch laden is dat niet van toepassing. Zulke kleine compensatieposten kunnen de kosten wat doen toenemen.”

Onderhoudskosten EV’s: vooral nattevingerwerk | Fleet&Mobility
Vooral banden bepalen straks ROB-kosten

Onderhoudskosten EV’s: vooral nattevingerwerk

Rob van de Laar Rob van de Laar
• Laatste update:
Beeld: Shutterstock

 De kosten van reparatie, onderhoud en banden zijn al jaren stabiel. De onderhoudsarme elektrische auto gaat naar verwachting de kosten drukken. Maar die daling van de kosten kan best wel eens tegenvallen door sneller slijtende banden en hogere reparatiekosten. Leasemaatschappij Arval zag het aandeel elektrische voertuigen in de eigen vloot vorig jaar ruim verdrievoudigen tot 2.700. Marien Kreuger, directeur operations bij Arval, ziet dat de bandenkosten bij EV’s wat hoger zijn dan bij traditionele auto’s. “Maar dat verschil is niet groot, het is zeker geen verdubbeling.” Hij ziet dat EV’s uitdagen tot sportiever rijgedrag en tegelijkertijd worden banden breder en zachter. “Aan de andere kant: ik zie in het woon-werkverkeer veel EV’s op de weg, maar die trekken rustig op en rijden ook gewoon 100. Voor de meeste mensen geldt dat hard optrekken een keertje leuk is, maar niet voor elk stoplicht en elke dag.”

Een Opel-woordvoerder over de ROB-kosten voor de nieuwe Corsa-e: ‘Er zijn voorlopig geen onderhoudskosten, de Corsa-e wordt geleverd inclusief 6 jaar gratis onderhoud met apk inbegrepen. Slijtagedelen zoals banden en remmen zijn hiervan uitgesloten. Opel biedt 8 jaar/160.000 km garantie op de accu.’

Tegengestelde bewegingen

Senior consultant Arie Brundel van mobiliteitsspecialist Fleetsupport ziet twee tegengestelde bewegingen bij elektrisch rijden: “De onderhoudscomponent is duidelijk kleiner. Het gaat bij EV’s om meer basale techniek met veel minder onderdelen.” Maar hij ziet de bandenkosten snel oplopen. “Wat de EV aan onderhoudskosten bespaart, maken de kosten voor het vervangen van banden weer ongedaan”, zegt Brundel. “De onderhouds­cijfers voor EV’s dalen, de bandenkosten stijgen. Voor benzineauto’s konden we ervan uitgaan dat onderhoud grofweg twee derde van de kosten uitmaakte en de banden een derde. Bij elektrische auto’s is het zeker fifty-fifty en misschien zelfs wel twee derde banden, een derde onderhoud.” Brundel ziet dat het type en merk veel scheelt. “De ROB-kosten zijn in hun totaliteit wel wat lager dan bij een gelijkwaardige benzineauto, maar het scheelt niet veel. Met name bij Tesla’s zijn de banden duurder. Je kunt een Hyundai Kona of een Kia Niro ook als benzineauto kiezen: die modellen zitten veel dichter tegen de traditionele auto’s aan. Daar spelen de hogere bandenkosten dus minder.”

Complex

Brundel ziet twee ontwikkelingen op het gebied van onderhoudskosten. “Traditionele auto’s hebben steeds lagere onderhoudskosten doordat de onderhoudsinterval toeneemt. Die ligt nu op 30 duizend kilometer. Maar aan de andere kant: áls je naar de garage gaat, is het werk meestal complexer door de techniek die aan boord is. Een buitenspiegel is tegenwoordig meer dan alleen een spiegel. Denk ook aan veiligheidssystemen: ze voorkomen schades, maar als er herstel nodig is, is dat kostbaarder.” Feit blijft dat het onderhoud van een EV aanmerkelijk minder kost, zegt Marien Kreuger. En het Tesla-model moet de kosten verder omlaag brengen. “Onderhoud is voor veel traditionele autofabrikanten een belangrijk onderdeel van het businessmodel. Die proberen hun auto’s via het eigen dealernetwerk binnen te krijgen en regelmatig te inspecteren. Uit het oogpunt van veiligheid, maar ook voor de klantloyaliteit en om er nog wat omzet uit te halen. Aan de andere kant staat Tesla, dat zegt dat er helemaal geen onderhoud meer nodig is. Als er iets vervangen moet worden, geeft de auto dat zelf aan. Dat vind ik wel een revolutie.”

Reparaties lijken vooralsnog wel veel duurder uit te vallen, concludeert garantieverzekeraar Autotrust. Autotrust-directeur Gerben van Dam stelt dat reparaties van EV’s gemiddeld meer dan twee keer zo duur zijn. “Onderdelen zijn soms tot wel tien keer zo duur en niet alle kapotte EV-onderdelen kunnen worden gerepareerd. Fabrikanten kunnen daarbij nu nog vragen wat ze willen omdat er nu nog geen, of onvoldoende, aftermarketonderdelen zijn.” Tegelijkertijd lijkt het aantal benodigde reparaties wat lager te liggen, stelt Van Dam. “Maar door de hoge rekening is het totaalbedrag aan reparaties bij EV’s hoger.”

Weinig data

Omdat er nog te weinig statistische data voorhanden is, is onderhoud beprijzen nu nog lastig. “Wij moeten de verwachte kosten berekenen aan de hand van historische data, eigen expertise en een deel nattevingerwerk”, zegt Kreuger. “Voor een EV is een inschatting maken van de kosten over vier jaar lastig omdat historische data ontbreken. De component nattevingerwerk is nu dus nog heel groot. Maar het gaat snel: over twee jaar hebben we al meer zicht op de kosten van reparaties en banden. Dan kunnen we de tarieven al gaan bijstellen voor nieuwe contracten.” Arval zit in elk geval niet aan de ‘veilige’ kant met zijn tarieven, zegt Kreuger. “Er is een overschot aan aanbieders, dus de markt staat het niet toe. Bovendien hebben we onze eigen doelstelling om versneld te vergroenen. Daar past het inzetten op EV’s bij. We werken nu in België ook samen met een energieleverancier zodat we weten dat bij het laden ook groene energie gebruikt wordt.”

Brundel ziet grote verschillen in hoe leasemaatschappijen de kosten inschatten. “De onderlinge verschillen bedragen soms zelfs honderden euro’s per maand. De een blijft dicht bij de ervaringscijfers van benzineauto’s, de ander schat ze een stuk lager in. Een Tesla heeft een onderhoudsinterval van 100 duizend kilometer. Als je dat doorrekent, kom je een stuk lager uit. Aan de andere kant is de Tesla nog de grote onbekende. Je kunt hem niet even langs de Kwik-Fit brengen; onderhoud en reparatie vergen specialistische kennis. Daar moeten we nog ervaring mee opdoen.”

Onderdelen voor EV’s zijn soms tot wel tien keer zo duur.

Inzicht

Als fleetmanager kun je vooral een rol spelen door bij de leasemaatschappij inzicht te vragen in de kosten die worden gecalculeerd, zegt Brundel. “Stel dat we er over een jaar achter komen dat de reparatie van zo’n Tesla Model 3 toch veel duurder is, dan wil je als wagenparkbeheerder wel zien dat de leasemaatschappij zich aan de oorspronkelijke calculatie houdt. De kosten zijn het risico van de leasemaatschappij. Je wilt een scherpe deal die ook scherp blijft gedurende de looptijd van het contract. Bovendien kun je ook benchmarken als je de kostencomponent weet.”

Kortingen

Bij de grotere wagenparken wordt aan schadesturing gedaan en daar wordt vaak de afspraak gemaakt dat een deel van de korting voor schadeherstel terugvloeit naar de klant. “Maar lukt dat ook bij schades met elektrische auto’s? Sommige leasemaatschappijen nemen de elektrische auto’s niet mee in de kortingsafspraken”, zegt Arie Brundel. “En Tesla’s gaan voor herstel naar de eigen Tesla-keten. Het gaat niet om substantiële bedragen, maar daarover wordt nog niet veel nagedacht. Hetzelfde geldt voor laden. Met een Shell-pas krijg je korting op de tankkosten, maar bij elektrisch laden is dat niet van toepassing. Zulke kleine compensatieposten kunnen de kosten wat doen toenemen.”