‘Flexibele mobiliteit zit in ons DNA’

Esther Slootman: Niemand levert beter tijdelijke mobiliteit dan wij. (Beeld: Autohopper)

Autoverhuurder Autohopper is de afgelopen jaren hard gegroeid als leverancier van het mkb. De volgende stap is het grootzakelijk segment. ‘Ook grote bedrijven zoeken flexibele mobiliteitsoplossingen en niemand kan die beter bieden dan wij.’

Door de coronacrisis beleven veel autoverhuurders zware tijden. Door dichte winkels, gedwongen thuiswerken en wereldwijde reisbeperkingen staat een groot deel van verhuurvloten stil. “Bij Autohopper gaat het gelukkig erg goed”, zegt Esther Slootman, sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de sales bij het autoverhuurbedrijf. “We zijn een franchisebedrijf met lokale ondernemers. Daardoor zijn we niet afhankelijk van de airport business en hebben we geen hoge kosten voor huurpanden. Wij kunnen als organisatie bovendien snel op- en afschalen in vlootomvang.”

De franchisenemers hebben naast hun eigen verhuurpark ook de mogelijkheid om intern auto’s onderling uit te wisselen of ze in te huren via de centrale HQ vloot. “En we hebben korte lijnen met de importeurs”, zegt Slootman. “Onlangs kon een klant van ons door de hevige sneeuwval zijn elektrische bakfietsen niet meer gebruiken. Binnen twee uur sloten we deal voor 53 auto’s op winterbanden, voor een week. Een dag later waren ze afgeleverd. Dat is het DNA van onze organisatie: korte lijnen, snel schakelen en doorpakken. Daarmee zijn we onderscheidend, zeker ten opzichte van de grote corporate verhuurders.”

Vlootmixautohopper dna autohopper 2021

Daarmee maakt Slootman, die zelf jarenlang werkzaam was bij Sixt en Avis, in één zin duidelijk waarom het bedrijf, na de afgelopen jaren hard te zijn gegroeid in het particuliere en mkb-segment, zich nu ook wil gaan richten op de grootzakelijke markt. Die is nu nog vooral het domein van de internationale verhuur- en leasebedrijven. “Grotere bedrijven kloppen automatisch eerder aan bij grotere toeleveranciers. Sommigen beschouwen Autohopper als dat clubje dat busjes verhuurt aan particulieren. Het is aan ons om dat beeld, dat allang niet meer klopt, bij te stellen. Wij stellen hoge kwaliteitseisen aan onze franchisepartners, de processen en de vlootmix van grijs en geel.”

Slootman kan daarmee ook voor grotere bedrijven een serieuze verhuurpartner zijn. “Vrijwel alle bedrijven zoeken op dit moment naar een flexibeler invulling van hun mobiliteit. Veel leaseauto’s staan momenteel stil en als de economie na de pandemie weer aantrekt gaan organisaties eerst op zoek naar tijdelijk personeel en dus ook naar tijdelijke mobiliteitsoplossingen.”

Groei

De 110 aangesloten verhuurbedrijven zitten op locaties door het hele land en daarmee heeft Autohopper naar eigen zeggen het best dekkende netwerk van Nederland.

Dat de afstand tot een filiaal maximaal 25 kilometer bedraagt levert volgens Slootman aanzienlijke voordelen op. “Grote verhuurcorporates sluiten locaties om kosten te besparen. Wij groeien juist in aantal locaties. Als je dichter bij de klant zit kost een inzet of retour van een auto gewoon minder tijd, dus kunnen we in elk offertetraject scherp instappen.” Ook de handlingkosten voor zaken als kentekenregistratie, bekeuringen en tanken zijn binnen het franchisemodel volgens Slootman lager dan gemiddeld. “Juist doordat onze partners zelf ondernemer zijn begrijpen ze hoe grotere bedrijven ontzorgd willen worden. Dus één factuurstroom en één centraal aanspreekpunt dat er voor zorgt dat alles netjes geregeld wordt. Maar wel snel, flexibel en zonder ellenlange approval-processen.”

‘Flexibele mobiliteit zit in ons DNA’ | Fleet&Mobility

‘Flexibele mobiliteit zit in ons DNA’

Esther Slootman: Niemand levert beter tijdelijke mobiliteit dan wij. (Beeld: Autohopper)

Autoverhuurder Autohopper is de afgelopen jaren hard gegroeid als leverancier van het mkb. De volgende stap is het grootzakelijk segment. ‘Ook grote bedrijven zoeken flexibele mobiliteitsoplossingen en niemand kan die beter bieden dan wij.’

Door de coronacrisis beleven veel autoverhuurders zware tijden. Door dichte winkels, gedwongen thuiswerken en wereldwijde reisbeperkingen staat een groot deel van verhuurvloten stil. “Bij Autohopper gaat het gelukkig erg goed”, zegt Esther Slootman, sinds vorig jaar verantwoordelijk voor de sales bij het autoverhuurbedrijf. “We zijn een franchisebedrijf met lokale ondernemers. Daardoor zijn we niet afhankelijk van de airport business en hebben we geen hoge kosten voor huurpanden. Wij kunnen als organisatie bovendien snel op- en afschalen in vlootomvang.”

De franchisenemers hebben naast hun eigen verhuurpark ook de mogelijkheid om intern auto’s onderling uit te wisselen of ze in te huren via de centrale HQ vloot. “En we hebben korte lijnen met de importeurs”, zegt Slootman. “Onlangs kon een klant van ons door de hevige sneeuwval zijn elektrische bakfietsen niet meer gebruiken. Binnen twee uur sloten we deal voor 53 auto’s op winterbanden, voor een week. Een dag later waren ze afgeleverd. Dat is het DNA van onze organisatie: korte lijnen, snel schakelen en doorpakken. Daarmee zijn we onderscheidend, zeker ten opzichte van de grote corporate verhuurders.”

Vlootmixautohopper dna autohopper 2021

Daarmee maakt Slootman, die zelf jarenlang werkzaam was bij Sixt en Avis, in één zin duidelijk waarom het bedrijf, na de afgelopen jaren hard te zijn gegroeid in het particuliere en mkb-segment, zich nu ook wil gaan richten op de grootzakelijke markt. Die is nu nog vooral het domein van de internationale verhuur- en leasebedrijven. “Grotere bedrijven kloppen automatisch eerder aan bij grotere toeleveranciers. Sommigen beschouwen Autohopper als dat clubje dat busjes verhuurt aan particulieren. Het is aan ons om dat beeld, dat allang niet meer klopt, bij te stellen. Wij stellen hoge kwaliteitseisen aan onze franchisepartners, de processen en de vlootmix van grijs en geel.”

Slootman kan daarmee ook voor grotere bedrijven een serieuze verhuurpartner zijn. “Vrijwel alle bedrijven zoeken op dit moment naar een flexibeler invulling van hun mobiliteit. Veel leaseauto’s staan momenteel stil en als de economie na de pandemie weer aantrekt gaan organisaties eerst op zoek naar tijdelijk personeel en dus ook naar tijdelijke mobiliteitsoplossingen.”

Groei

De 110 aangesloten verhuurbedrijven zitten op locaties door het hele land en daarmee heeft Autohopper naar eigen zeggen het best dekkende netwerk van Nederland.

Dat de afstand tot een filiaal maximaal 25 kilometer bedraagt levert volgens Slootman aanzienlijke voordelen op. “Grote verhuurcorporates sluiten locaties om kosten te besparen. Wij groeien juist in aantal locaties. Als je dichter bij de klant zit kost een inzet of retour van een auto gewoon minder tijd, dus kunnen we in elk offertetraject scherp instappen.” Ook de handlingkosten voor zaken als kentekenregistratie, bekeuringen en tanken zijn binnen het franchisemodel volgens Slootman lager dan gemiddeld. “Juist doordat onze partners zelf ondernemer zijn begrijpen ze hoe grotere bedrijven ontzorgd willen worden. Dus één factuurstroom en één centraal aanspreekpunt dat er voor zorgt dat alles netjes geregeld wordt. Maar wel snel, flexibel en zonder ellenlange approval-processen.”