Dragintra en Verkeersveiligheid Groep Nederland coachen leaserijders

Het verbeteren van het rijgedrag levert een forse kostenbesparing op, (Beeld: Dragintra)

Werkgevers kunnen veel winnen met rijtraining voor hun medewerkers. Daarom slaan internationaal mobiliteitsmanager Dragintra en Verkeersveiligheid Groep Nederland de handen ineen voor doelgerichte rijtrainingen voor veiligheid én ­besparingen. “De berijder bepaalt tot wel 15 procent van het energieverbruik en tot 22 procent van de schadelast.”

In de wereld van wagenparkbeheer is verduurzaming trending topic. Maar gek genoeg kijken veel bedrijven nog niet verder dan ‘overstappen op elektrisch’. Terwijl dat pas stap één is, aldus Erik Wijbenga, countrymanager van Dragintra Nederland. “Want een duurzame aandrijving is één. Maar hoe rijd je daarmee zo veilig en zuinig mogelijk – en maak je écht meters in verduurzaming en kostenreductie?” Wijbenga weet waarover hij praat: Dragintra helpt al meer dan 20 jaar ­honderden organisaties in binnen- en buitenland met wagenparkbeheer en mobiliteitsmanagement. Wijbenga ziet daardoor ook van dichtbij welk soort ­­rij- coaching lease­maat­schappijen hun rijders bieden én waar de gaten vallen. “Ze doen allemaal wat anders – of helemaal niks. Zit je als bedrijf bij verschillende leasemaatschappijen, dan is het totaal versnipperd.” Wijbenga wil lijn en structuur aanbrengen in het trainen van zakelijk rijders. “Bewust en ­veilig rijgedrag is cruciaal voor goed werkgeverschap, verduurzaming en kostenbesparing. Een gemiddelde berijder bepaalt voor 15 procent het energieverbruik en rijdt 1,2 ­schades van ruim 2.000 euro per jaar. Als je het verbruik al met 10 procent kunt verlagen en het aantal schades naar 0,8 terugdringen, scheelt dat enorm in de kosten en de premies.”

Ideale partner

In Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) vond ­Dragintra de ideale partner. Wijbenga: “Samen gaan we onze klanten rijtrainingen bieden die we volledig integreren in onze dienstverlening. Met per werkgever één helder pakket inclusief online videotrainingen, kennistests én live rijtrainingen op de oefenbaan in Lelystad. Voor alle berijders, ongeacht de leasemaatschappij achter hun leaseauto.”

Tips op basis van rijgedrag

Werkgevers krijgen tegen een vast bedrag per maand toegang tot een e-Driver trainings- en coachingsapplicatie. Collin Bell, commercieel directeur bij VVGN: “Daarin krijgen medewerkers hun eigen online dashboard dat wordt gevoed met data uit hun eigen leaseauto. Daarin krijgen ze video’s, tips en online tests aangeboden, kunnen levels stijgen én krijgen ze op basis van hun rijgedrag ook specifieke oefeningen aangeboden.” De opzet is bewust speels, toegankelijk en terug­kerend. “Herhaling is belangrijk”, weet Bell. “Wij trainen jaarlijks zo’n 85.000 automobilisten van onder meer Jumbo, Albert Heijn en PostNL. Dat helpt enorm, maar het effect ebt na verloop van tijd weg. Door steeds nieuwe tips en inter­actieve spelelementen te bieden, bereik je permanente ­educatie.”

Workshops voor fleetmanagers

De twee partners werken al op kleine schaal samen voor enkele grote bedrijven die serieus werk willen maken van medewerkersveiligheid en verduurzaming. Via workshops gaan ze de komende tijd fleetmanagers over dit programma informeren en de samenwerking verder uitbreiden in Europa.

Dragintra en Verkeersveiligheid Groep Nederland coachen leaserijders | Fleet&Mobility

Dragintra en Verkeersveiligheid Groep Nederland coachen leaserijders

Het verbeteren van het rijgedrag levert een forse kostenbesparing op, (Beeld: Dragintra)

Werkgevers kunnen veel winnen met rijtraining voor hun medewerkers. Daarom slaan internationaal mobiliteitsmanager Dragintra en Verkeersveiligheid Groep Nederland de handen ineen voor doelgerichte rijtrainingen voor veiligheid én ­besparingen. “De berijder bepaalt tot wel 15 procent van het energieverbruik en tot 22 procent van de schadelast.”

In de wereld van wagenparkbeheer is verduurzaming trending topic. Maar gek genoeg kijken veel bedrijven nog niet verder dan ‘overstappen op elektrisch’. Terwijl dat pas stap één is, aldus Erik Wijbenga, countrymanager van Dragintra Nederland. “Want een duurzame aandrijving is één. Maar hoe rijd je daarmee zo veilig en zuinig mogelijk – en maak je écht meters in verduurzaming en kostenreductie?” Wijbenga weet waarover hij praat: Dragintra helpt al meer dan 20 jaar ­honderden organisaties in binnen- en buitenland met wagenparkbeheer en mobiliteitsmanagement. Wijbenga ziet daardoor ook van dichtbij welk soort ­­rij- coaching lease­maat­schappijen hun rijders bieden én waar de gaten vallen. “Ze doen allemaal wat anders – of helemaal niks. Zit je als bedrijf bij verschillende leasemaatschappijen, dan is het totaal versnipperd.” Wijbenga wil lijn en structuur aanbrengen in het trainen van zakelijk rijders. “Bewust en ­veilig rijgedrag is cruciaal voor goed werkgeverschap, verduurzaming en kostenbesparing. Een gemiddelde berijder bepaalt voor 15 procent het energieverbruik en rijdt 1,2 ­schades van ruim 2.000 euro per jaar. Als je het verbruik al met 10 procent kunt verlagen en het aantal schades naar 0,8 terugdringen, scheelt dat enorm in de kosten en de premies.”

Ideale partner

In Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) vond ­Dragintra de ideale partner. Wijbenga: “Samen gaan we onze klanten rijtrainingen bieden die we volledig integreren in onze dienstverlening. Met per werkgever één helder pakket inclusief online videotrainingen, kennistests én live rijtrainingen op de oefenbaan in Lelystad. Voor alle berijders, ongeacht de leasemaatschappij achter hun leaseauto.”

Tips op basis van rijgedrag

Werkgevers krijgen tegen een vast bedrag per maand toegang tot een e-Driver trainings- en coachingsapplicatie. Collin Bell, commercieel directeur bij VVGN: “Daarin krijgen medewerkers hun eigen online dashboard dat wordt gevoed met data uit hun eigen leaseauto. Daarin krijgen ze video’s, tips en online tests aangeboden, kunnen levels stijgen én krijgen ze op basis van hun rijgedrag ook specifieke oefeningen aangeboden.” De opzet is bewust speels, toegankelijk en terug­kerend. “Herhaling is belangrijk”, weet Bell. “Wij trainen jaarlijks zo’n 85.000 automobilisten van onder meer Jumbo, Albert Heijn en PostNL. Dat helpt enorm, maar het effect ebt na verloop van tijd weg. Door steeds nieuwe tips en inter­actieve spelelementen te bieden, bereik je permanente ­educatie.”

Workshops voor fleetmanagers

De twee partners werken al op kleine schaal samen voor enkele grote bedrijven die serieus werk willen maken van medewerkersveiligheid en verduurzaming. Via workshops gaan ze de komende tijd fleetmanagers over dit programma informeren en de samenwerking verder uitbreiden in Europa.