Laatste update:

‘VVD zit mobiliteitsalliantie dwars’

Barbara Visser (VVD) en Martijn van Helvert (CDA) in debat. 

De VVD, normaliter de beste vriend van de Nederlandse autobranche, is tegen de door de Mobiliteitsalliantie zo vurig gewenste kilometerheffing. 

En ook in het OV wil de VVD minder investeren dan andere partijen. Een coalitie zonder de VVD geeft de alliantie van mobiliteitsverenigingen als Bovag, RAI Vereniging en VNA de meeste kans op succes.

Dat bleek tijdens Het Nationale Mobiliteitsdebat, dat eind vorige week werd gehouden. Het debat werd georganiseerd door de Mobiliteitsalliantie, het onlangs gelanceerde samenwerkingsverband van zeventien organisaties in de mobiliteitsbranche.

De alliantie greep het debat aan om het eigen pakket aan wensen, zoals structureel een miljard euro meer voor mobiliteit, breed onder de aandacht te brengen. De standpunten van de politici bleken onveranderd: de VVD wil meer geld naar asfalt en geen kilometerheffing, de overige grote politieke partijen willen juist grotere investeringen in het OV en wel een een kilometerheffing (al wil het CDA nog even wachten op de zelfrijdende auto). De Mobiliteitsalliantie wil in de komende jaren een miljard extra voor mobiliteit, een bedrag dat alle politieke partijen –  inclusief de VVD – te hoog vinden. “Eigenlijk vragen we alleen terug wat er sinds de crisis bezuinigd is”, stelde ANWB-directeur Frits van Bruggen.

De alliantie heeft een uitgelezen kans om een rol te kunnen spelen bij de totstandkoming van het regeerakkoord, maar dan moet de VVD niet in een coalitie komen en mogen de onderlinge verschillen niet te groot worden.

Lees een uitgebreide analyse op Automotive Management.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
‘VVD zit mobiliteitsalliantie dwars’ | Fleet&Mobility

‘VVD zit mobiliteitsalliantie dwars’

Redactie Redactie
• Laatste update:
Barbara Visser (VVD) en Martijn van Helvert (CDA) in debat. 

En ook in het OV wil de VVD minder investeren dan andere partijen. Een coalitie zonder de VVD geeft de alliantie van mobiliteitsverenigingen als Bovag, RAI Vereniging en VNA de meeste kans op succes.

Dat bleek tijdens Het Nationale Mobiliteitsdebat, dat eind vorige week werd gehouden. Het debat werd georganiseerd door de Mobiliteitsalliantie, het onlangs gelanceerde samenwerkingsverband van zeventien organisaties in de mobiliteitsbranche.

De alliantie greep het debat aan om het eigen pakket aan wensen, zoals structureel een miljard euro meer voor mobiliteit, breed onder de aandacht te brengen. De standpunten van de politici bleken onveranderd: de VVD wil meer geld naar asfalt en geen kilometerheffing, de overige grote politieke partijen willen juist grotere investeringen in het OV en wel een een kilometerheffing (al wil het CDA nog even wachten op de zelfrijdende auto). De Mobiliteitsalliantie wil in de komende jaren een miljard extra voor mobiliteit, een bedrag dat alle politieke partijen –  inclusief de VVD – te hoog vinden. “Eigenlijk vragen we alleen terug wat er sinds de crisis bezuinigd is”, stelde ANWB-directeur Frits van Bruggen.

De alliantie heeft een uitgelezen kans om een rol te kunnen spelen bij de totstandkoming van het regeerakkoord, maar dan moet de VVD niet in een coalitie komen en mogen de onderlinge verschillen niet te groot worden.

Lees een uitgebreide analyse op Automotive Management.