Thema brandstof | Kennis delen moet oplaadcrisis voorkomen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
E-pact wil met de juiste inzet van energievormen en het kiezen van de juiste laadmomenten overbelasting van het stroomnet voorkomen. (Beeld: Shutterstock)

Een elektrische auto heeft op het stroomnet ongeveer de energie-impact van tien huishoudens. Zolang bedrijven mondjesmaat EV’s inzetten levert dat geen problemen op. Maar zodra bedrijven er tientallen tegelijk hebben rijden, die ook tegelijkertijd laden, ontstaan er meerdere problemen. “Ons elektriciteitsnet is een van de best ontwikkelde ter wereld, maar als op het piekmoment in de ochtend veel auto’s tegelijkertijd aan de lader worden gehangen, ontstaat er een probleem”, zegt René Bastiaans, een van de initiatiefnemers van de stichting E-pact. “Bovendien zijn de meeste gebouwen in Nederland ook niet ingericht op dergelijke energiebelastingen. En de meeste installateurs komen op voor hun onbekend terrein. En zo ontstaat er dus een keten van problemen die een frictieloze uitrol van de EV verhinderen.”

Slim laden

Zolang er mondjesmaat EV’s worden ingezet, is er weinig aan de hand. De publieke laadvoorzieningen zijn in orde en bedrijven kunnen die plukjes EV’s wel aan. Maar over een jaar of vijf zal al tussen de 25 en 50 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. En die groei zit vooral bij zakelijke rijders en dus bij bedrijven. Om te voorkomen dat er dan problemen ontstaan, is kennisdeling noodzakelijk. En dat is de reden dat Bastiaans, samen met onder andere Elaad en overheden, de stichting E-pact heeft opgericht. “Slim laden is de oplossing. Door de juiste inzet van energievormen, zoals zonnepanelen en windenergie, en het kiezen van de juiste laadmomenten, kunnen veel problemen voorkomen worden. Alleen het punt is dat er nu nog heel weinig data verzameld is over hoe deze oplossingen in de praktijk werken, terwijl de producten er wel al zijn.”

Gratis advies

De stichting E-pact stelt zich als doel die data te verzamelen. Dat doet het door belangeloos advies te geven. “Wij hebben een netwerk van specialisten verzameld die bedrijven kunnen adviseren bij de grootschalige inzet van elektrische auto’s. Wij brengen partijen bij elkaar, maar daarna trekken we ons terug. Wat we daarvoor in ruil willen is toegang tot hun data. Ons doel is om in de komende jaren blauwdrukken te ontwikkelen die bedrijven kunnen gebruiken om over te schakelen en daarvoor hebben we die informatie nodig.” Bastiaans hoopt in de komende jaren 200 mkb-bedrijven en 20 corporates op het project aan te sluiten. “Dan kunnen we voor een breed scala aan bedrijven een Nationaal Stappenplan Verduurzaming Wagenparken produceren.” Dat stappenplan moet in 2023 gratis beschikbaar komen voor de BV Nederland. “Als in pakweg 2023 een bedrijf besluit om zijn hele park te elektrificeren, dan weten ze hoe ze het aan moeten pakken. Wij zullen onze kennis gratis delen.” Idealiter bestaat de stichting dan ook niet langer dan vijf jaar. “Als iedereen weet welke stappen er gezet moeten worden, zit ons werk erop.”

Kennis delen

De stichting E-pact (die zich presenteert via de website www.e-pact.org) wordt betaald vanuit publieke middelen. Onder andere de provincie Brabant geeft subsidie. Bastiaans: “Wij zijn nog met verschillende overheden in gesprek. Op alle niveaus wordt nu gewerkt aan de overgang naar elektrische mobiliteit en wordt er gezocht naar duurzame oplossingen. Het delen van kennis is het algemeen belang, ook omdat het voorkomt dat er forse investeringen in het elektriciteitsnet gedaan moeten worden.” Samen met de bedrijven die als kennispartner zijn aangesloten, zoals onder meer Royal HaskoningDHV, is een scan ontwikkeld. “Zij hebben dat inzicht en kunnen bedrijven adviseren. Voor die scan wordt een bijdrage gevraagd, om de kosten te dekken. Wij bemoeien ons daar verder niet mee, maar willen dus wel de informatie en data ontvangen om onze intelligence te kunnen ontwikkelen.”

Thema brandstof | Kennis delen moet oplaadcrisis voorkomen | Fleet&Mobility

Thema brandstof | Kennis delen moet oplaadcrisis voorkomen

Bart Kuijpers Bart Kuijpers
• Laatste update:
E-pact wil met de juiste inzet van energievormen en het kiezen van de juiste laadmomenten overbelasting van het stroomnet voorkomen. (Beeld: Shutterstock)

Een elektrische auto heeft op het stroomnet ongeveer de energie-impact van tien huishoudens. Zolang bedrijven mondjesmaat EV’s inzetten levert dat geen problemen op. Maar zodra bedrijven er tientallen tegelijk hebben rijden, die ook tegelijkertijd laden, ontstaan er meerdere problemen. “Ons elektriciteitsnet is een van de best ontwikkelde ter wereld, maar als op het piekmoment in de ochtend veel auto’s tegelijkertijd aan de lader worden gehangen, ontstaat er een probleem”, zegt René Bastiaans, een van de initiatiefnemers van de stichting E-pact. “Bovendien zijn de meeste gebouwen in Nederland ook niet ingericht op dergelijke energiebelastingen. En de meeste installateurs komen op voor hun onbekend terrein. En zo ontstaat er dus een keten van problemen die een frictieloze uitrol van de EV verhinderen.”

Slim laden

Zolang er mondjesmaat EV’s worden ingezet, is er weinig aan de hand. De publieke laadvoorzieningen zijn in orde en bedrijven kunnen die plukjes EV’s wel aan. Maar over een jaar of vijf zal al tussen de 25 en 50 procent van de nieuw verkochte auto’s elektrisch zijn. En die groei zit vooral bij zakelijke rijders en dus bij bedrijven. Om te voorkomen dat er dan problemen ontstaan, is kennisdeling noodzakelijk. En dat is de reden dat Bastiaans, samen met onder andere Elaad en overheden, de stichting E-pact heeft opgericht. “Slim laden is de oplossing. Door de juiste inzet van energievormen, zoals zonnepanelen en windenergie, en het kiezen van de juiste laadmomenten, kunnen veel problemen voorkomen worden. Alleen het punt is dat er nu nog heel weinig data verzameld is over hoe deze oplossingen in de praktijk werken, terwijl de producten er wel al zijn.”

Gratis advies

De stichting E-pact stelt zich als doel die data te verzamelen. Dat doet het door belangeloos advies te geven. “Wij hebben een netwerk van specialisten verzameld die bedrijven kunnen adviseren bij de grootschalige inzet van elektrische auto’s. Wij brengen partijen bij elkaar, maar daarna trekken we ons terug. Wat we daarvoor in ruil willen is toegang tot hun data. Ons doel is om in de komende jaren blauwdrukken te ontwikkelen die bedrijven kunnen gebruiken om over te schakelen en daarvoor hebben we die informatie nodig.” Bastiaans hoopt in de komende jaren 200 mkb-bedrijven en 20 corporates op het project aan te sluiten. “Dan kunnen we voor een breed scala aan bedrijven een Nationaal Stappenplan Verduurzaming Wagenparken produceren.” Dat stappenplan moet in 2023 gratis beschikbaar komen voor de BV Nederland. “Als in pakweg 2023 een bedrijf besluit om zijn hele park te elektrificeren, dan weten ze hoe ze het aan moeten pakken. Wij zullen onze kennis gratis delen.” Idealiter bestaat de stichting dan ook niet langer dan vijf jaar. “Als iedereen weet welke stappen er gezet moeten worden, zit ons werk erop.”

Kennis delen

De stichting E-pact (die zich presenteert via de website www.e-pact.org) wordt betaald vanuit publieke middelen. Onder andere de provincie Brabant geeft subsidie. Bastiaans: “Wij zijn nog met verschillende overheden in gesprek. Op alle niveaus wordt nu gewerkt aan de overgang naar elektrische mobiliteit en wordt er gezocht naar duurzame oplossingen. Het delen van kennis is het algemeen belang, ook omdat het voorkomt dat er forse investeringen in het elektriciteitsnet gedaan moeten worden.” Samen met de bedrijven die als kennispartner zijn aangesloten, zoals onder meer Royal HaskoningDHV, is een scan ontwikkeld. “Zij hebben dat inzicht en kunnen bedrijven adviseren. Voor die scan wordt een bijdrage gevraagd, om de kosten te dekken. Wij bemoeien ons daar verder niet mee, maar willen dus wel de informatie en data ontvangen om onze intelligence te kunnen ontwikkelen.”