Onderzoek: Personeel houdt werkgever verantwoordelijk voor goede laadinfra

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Niet overal en niet snel genoeg kunnen opladen is de grootste angst van potentiële EV-kopers. (Foto: Shutterstock)

Steeds minder Nederlandse EV-rijders laden hun auto op het werk. In 2020 deed nog 56 procent dit, in 2022 is dit nog 38 procent. Ook blijkt uit het onderzoek dat 30 procent van de EV-rijders vindt dat er voldoende laadpunten beschikbaar zijn op het werk. De meeste mensen laden hun EV thuis (67%) en op het werk (38%). Behalve op het werk, is ook laden op openbare en commerciële parkeerplekken populair.

Steeds meer Nederlanders (57%) verwachten dat bedrijven een EV aanbieden als onderdeel van het bedrijfsautoplan. Daarbij verwachten de meeste ook dat de kosten voor het opladen op het werk, maar ook thuis door hun werkgever worden vergoed, aangezien bedrijven ook de brandstofkosten voor diesel- en benzineauto’s dekken, zo meldt het onderzoek.

Winst

“De resultaten laten zien dat er boven alles een goede mix moet zijn van verschillende soorten laadpalen op allerlei locaties”, aldus Daniël Geerts, directeur EVBox Benelux. “Uit het onderzoek blijkt dat er nog steeds winst valt te behalen in het verbeteren van de openbare laadinfrastructuur. Snelladers blijken een belangrijke drijfveer te zijn voor toekomstige EV-rijders.”

Slechts 34 procent van de Nederlandse EV-rijders vindt dat de laadinfrastructuur in Nederland goed ontwikkeld is. Toch geloven zeven van de tien dat de doelstelling van de Europese infrastructuur zullen worden behaald. Volgens de Europese Fit for 55 plannen zou om de 60 kilometer een laadpunt te vinden moeten zijn langs de (snel)weg. Het uitbreiden van de infrastructuur voor snelladen blijkt essentieel om potentiële EV-kopers over de streep te trekken, aldus het onderzoek. 35 procent van de mensen zegt eerder over te stappen op elektrisch rijden als er meer snelladers zouden zijn. 

De EVBox Mobility Monitor is een jaarlijks onderzoek naar de adoptie van elektrisch vervoer, uitgevoerd door bureau Ipsos. Het onderzoek is uitgevoerd in vier Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Nederland en het VK) onder ruim 4.000 respondenten.  

Onderzoek: Personeel houdt werkgever verantwoordelijk voor goede laadinfra | Fleet&Mobility

Onderzoek: Personeel houdt werkgever verantwoordelijk voor goede laadinfra

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
Niet overal en niet snel genoeg kunnen opladen is de grootste angst van potentiële EV-kopers. (Foto: Shutterstock)

Steeds minder Nederlandse EV-rijders laden hun auto op het werk. In 2020 deed nog 56 procent dit, in 2022 is dit nog 38 procent. Ook blijkt uit het onderzoek dat 30 procent van de EV-rijders vindt dat er voldoende laadpunten beschikbaar zijn op het werk. De meeste mensen laden hun EV thuis (67%) en op het werk (38%). Behalve op het werk, is ook laden op openbare en commerciële parkeerplekken populair.

Steeds meer Nederlanders (57%) verwachten dat bedrijven een EV aanbieden als onderdeel van het bedrijfsautoplan. Daarbij verwachten de meeste ook dat de kosten voor het opladen op het werk, maar ook thuis door hun werkgever worden vergoed, aangezien bedrijven ook de brandstofkosten voor diesel- en benzineauto’s dekken, zo meldt het onderzoek.

Winst

“De resultaten laten zien dat er boven alles een goede mix moet zijn van verschillende soorten laadpalen op allerlei locaties”, aldus Daniël Geerts, directeur EVBox Benelux. “Uit het onderzoek blijkt dat er nog steeds winst valt te behalen in het verbeteren van de openbare laadinfrastructuur. Snelladers blijken een belangrijke drijfveer te zijn voor toekomstige EV-rijders.”

Slechts 34 procent van de Nederlandse EV-rijders vindt dat de laadinfrastructuur in Nederland goed ontwikkeld is. Toch geloven zeven van de tien dat de doelstelling van de Europese infrastructuur zullen worden behaald. Volgens de Europese Fit for 55 plannen zou om de 60 kilometer een laadpunt te vinden moeten zijn langs de (snel)weg. Het uitbreiden van de infrastructuur voor snelladen blijkt essentieel om potentiële EV-kopers over de streep te trekken, aldus het onderzoek. 35 procent van de mensen zegt eerder over te stappen op elektrisch rijden als er meer snelladers zouden zijn. 

De EVBox Mobility Monitor is een jaarlijks onderzoek naar de adoptie van elektrisch vervoer, uitgevoerd door bureau Ipsos. Het onderzoek is uitgevoerd in vier Europese landen (Frankrijk, Duitsland, Nederland en het VK) onder ruim 4.000 respondenten.