Onderzoek: Installatie laadpaal leidt tot grote frustratie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De installatie van een eigen laadpaal leidt nog vaak tot frustratie. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit onderzoek van laadbedrijf Blue Current, uitgevoerd door Ruigrok Onderzoek & Advies. Het laadbedrijf was vooral benieuwd naar de ervaringen van de respondenten na aanschaf van een EV. Laden blijkt daarbij een belangrijke stressfactor, aldus het onderzoek.

Behalve de installatie van de laadpaal, zijn ook de levertijden en technische vragen een struikelblok bij veel mensen. Heldere informatie over het totale installatieproces is voor ruim een kwart van de EV-rijders een belangrijke reden om te kiezen voor een eigen laadpaal bij huis. Wat ook meespeelt is het goedkoper kunnen laden in daluren. 

Weinig

Daarbij speelt de beschikbaarheid van een laadpaal in de buurt een rol: van de zakelijk rijders vindt 19 procent dat er te weinig oplaadpunten op het werk zijn. Het niet altijd kunnen laden is dan ook de belangrijkste reden om te kiezen voor een eigen laadpaal bij huis: 44 procent van de EV-rijders wil dit het liefste.

“Voor ons is de klantbeleving van de eindgebruiker belangrijk. We doen er alles aan om klanten zo goed en helder mogelijk te informeren”, aldus Mark de Raaij, medeoprichter van Blue Current. “Wij denken aan communicatie tijdens de hele klantreis: van de installatie tot het gebruik van de laadpaal. Ook rondom zo slim mogelijk laden, zoals laden op eigen energie, geven we advies en delen we kennis.”

Het onderzoek is tijdens de afgelopen maand oktober uitgevoerd onder 1.195 deelnemers, die gebruik maken of van plan zijn om gebruik te maken van een EV of PHEV, zo meldt Blue Current.

Onderzoek: Installatie laadpaal leidt tot grote frustratie | Fleet&Mobility

Onderzoek: Installatie laadpaal leidt tot grote frustratie

Ivonne Vermeulen Ivonne Vermeulen
• Laatste update:
De installatie van een eigen laadpaal leidt nog vaak tot frustratie. (Foto: Shutterstock)

Dat blijkt uit onderzoek van laadbedrijf Blue Current, uitgevoerd door Ruigrok Onderzoek & Advies. Het laadbedrijf was vooral benieuwd naar de ervaringen van de respondenten na aanschaf van een EV. Laden blijkt daarbij een belangrijke stressfactor, aldus het onderzoek.

Behalve de installatie van de laadpaal, zijn ook de levertijden en technische vragen een struikelblok bij veel mensen. Heldere informatie over het totale installatieproces is voor ruim een kwart van de EV-rijders een belangrijke reden om te kiezen voor een eigen laadpaal bij huis. Wat ook meespeelt is het goedkoper kunnen laden in daluren. 

Weinig

Daarbij speelt de beschikbaarheid van een laadpaal in de buurt een rol: van de zakelijk rijders vindt 19 procent dat er te weinig oplaadpunten op het werk zijn. Het niet altijd kunnen laden is dan ook de belangrijkste reden om te kiezen voor een eigen laadpaal bij huis: 44 procent van de EV-rijders wil dit het liefste.

“Voor ons is de klantbeleving van de eindgebruiker belangrijk. We doen er alles aan om klanten zo goed en helder mogelijk te informeren”, aldus Mark de Raaij, medeoprichter van Blue Current. “Wij denken aan communicatie tijdens de hele klantreis: van de installatie tot het gebruik van de laadpaal. Ook rondom zo slim mogelijk laden, zoals laden op eigen energie, geven we advies en delen we kennis.”

Het onderzoek is tijdens de afgelopen maand oktober uitgevoerd onder 1.195 deelnemers, die gebruik maken of van plan zijn om gebruik te maken van een EV of PHEV, zo meldt Blue Current.