EVBox lanceert EV-platform Everon
Het platform werd gelanceerd tijdens het event rEVolution, dat dinsdag plaatsvond in de Passenger Terminal in Amsterdam. Everon is een platform-as-a-service (PaaS), dat modulair is opgebouwd, zodat koppelingen met andere systemen kunnen worden toegevoegd. Via het platform kunnen bijvoorbeeld de energiekosten voor het laden worden bijgehouden en kunnen automatisch de kosten van het thuisladen worden vergoed en teruggestort naar de berijder.
EVBox was organisator van het event en had duurzaamheidsgoeroe Tony Seba uitgenodigd om inzicht te geven in de ontwikkelingen van elektrische mobiliteit. Volgens Seba is de grote doorbraak van EV’s rond 2021, omdat volgens zijn voorspelling de tco van een EV lager dan ligt dan van een conventionele brandstofauto. Kristof Vereenooghe, ceo van EVBox, sluit zich hierbij aan, maar denkt niet dat in 2021 al de grote doorbraak van zelfrijdende EV’s zal zijn. “Ik ben voorzichtiger: het zal ergens tussen 2022 en 2025 zijn.”
Stimulering te vroeg gestopt
In vrijwel alle Europese landen nemen EV-verkopen toe, daarmee ook het aantal laadpalen van EVBox. Alleen in Nederland vallen de phev-verkopen terug, als gevolg van het stoppen van de voordelen voor hybride auto’s. “De overheid heeft het belastingvoorbeeld een jaar of twee te vroeg beëindigd. Het was net te vroeg voor autofabrikanten om met veel modellen in de juiste prijsklasse te komen. Ook voor fleetmanagers was er onvoldoende gelegenheid om hun vloot anders in te richten. Aan het einde van dit jaar wordt ook de EV-bijtelling aangepast, maar dat is naar mijn mening ook te vroeg”, aldus Vereenooghe.
We hebben een partnership met een Chinese EV-bouwer om die markt te betreden.
In zeven jaar tijd zijn er 50 duizend laadpalen door het bedrijf geplaatst. EVBox werd een jaar geleden overgenomen door het Franse energiebedrijf Engie, dat actief is in zeventig landen. “We kunnen hierdoor heel snel schakelen en harder groeien. Als een internationaal opererend bedrijf in dertig landen laadpalen bij zijn vestiging wil hebben, kunnen wij van het Engie-netwerk gebruik maken en vrijwel direct aan de slag in al die landen tegelijk”, zegt hij.
Aziatische markt
Het hoofdkantoor van EVBox is nog altijd in Amsterdam gevestigd, maar de focus wordt steeds internationaler. “De bedoeling is dit jaar in nog meer landen te vestigen, maar wel met de focus op EMEA en Amerika.” In China en India worden zeer strenge uitstootgrenzen afgedwongen, waardoor de EV-verkoop razendsnel groeit in die Aziatische landen. Veel autofabrikanten bereiden zich voor op deze groei door zich in Azië te vestigen. Ook EVBox overweegt een kantoor in Azië. “We hebben al een partnership met NIO, een Chinese EV-bouwer. We onderzoeken nu wat de beste manier is om die markt te betreden.” Om in China te vestigen is het verplicht om via een joint venture samen te werken met een lokale partij. Veel autofabrikanten hebben daarom joint ventures in het land opgezet. Voor autofabrikanten van EV’s wordt nu gewerkt aan een plan om buitenlandse autofabrikanten toe te staan EV’s te verkopen in vrijhandelszones van het land, volledig in eigen eigendom.
Of EVBox van plan is een joint venture te sluiten om zo de Chinese markt in te stappen, kan Vereenooghe niet zeggen. “We kunnen in ieder geval vrij snel die kant op als we dat willen. De laadpaalindustrie is een groeimarkt, je moeten keuzes maken en de juiste partners daarbij vinden.”