Mobiliteitsoplossingen

Laatste update:

Tony Seba: Einde van autobezit is in zicht

Tony Seba: wie blijft rijden met conventioneel aangedreven auto's, gaat failliet.

Al in 2021 is een elektrische auto goedkoper dan een conventioneel aangedreven exemplaar. Dat stelt de Amerikaanse ondernemer en bekende duurzaamheidsspreker, Tony Seba, gisteren tijdens zijn presentatie op het event Revolution, georganiseerd door laadpaalleverancier EV Box.

Waar Leaseplan inzet op Car as a Service (CaaS), de VNA op Mobility as a Service (MaaS), gelooft Seba in Transport as a service (TaaS). “In 2030 is 95 procent van de vervoerskilometers gemaakt via TaaS. Daarbij vervaagt de grens tussen automobiliteit en het openbaar vervoer, dat valt allemaal onder de noemer transport.” Toch is 40 procent van de auto’s dan nog in bezit van particulieren. “Het gaat om de afgelegde kilometers. De auto’s die in bezit zijn, staan gemiddeld 96 procent van de tijd stil. De auto’s die in de TaaS-vloot zitten, nog maar 60 procent.”

Al in 2022 is het gebruik van TaaS voor je mobiliteitsbehoefte vier tot tien keer goedkoper dan het bezit van een auto.

Tony Seba

Overigens gaat volgens hem TaaS alleen werken als er EV’s worden ingezet. En dat heeft alles te maken met geld. Bij Transport as a Service komen drie ontwikkelingen samen: vervoer op afroep ‘on demand’ (de Uber’s en Lyft’s van deze wereld), EV’s en zelfrijdende voertuigen. Partijen die als Uber of Lyft te werk gaan en dus vervoer op afroep faciliteren, die nog met een conventioneel aangedreven wagenpark werken, gaan failliet, stelt Seba. “Het wordt te duur om met een benzine- of dieselauto te rijden. Disruptie, exponentiële groei, maakt producten goedkoper. De batterij in een EV’s is nu nog duur, maar die prijs gaat enorm dalen. Het aantal batterijfabrieken neemt enorm toe, Samsung, Dyson, LG, Total, Apple, Nissan, VW, Daimler en nog veel meer partijen investeren hier gigantische bedragen in.” Volgens hem is een EV vanaf 2021 goedkoper dan een conventioneel aangedreven exemplaar. “En uiteindelijk worden ze zeker twee keer zo goedkoop. Al in 2022 is het gebruik van TaaS voor je mobiliteitsbehoefte vier tot tien keer goedkoper dan het bezit van een auto.”Bosch kondigde vorige week aan te stoppen met de productie van batterijen, omdat het denkt er niet aan te kunnen verdienen.

Professionele wagenparken

“In 2025 is iedere nieuw verkochte auto een EV.” Seba richt zich op de Amerikaanse markt, waar de trend van bezit naar gebruik al zichtbaar is. “In 2018 heeft 10 procent van de autobezitters al een auto ingeruild, zonder daar een auto voor terug te nemen. In Amerika leidt dit tot 80 procent minder auto’s op de weg in 2030. De auto’s die er zijn, zullen vooral beheerd worden in professionele wagenparken van onder andere ritaanbieders. Deze shift betekent dat er ook 80 procent minder parkeerplekken nodig zijn”, aldus Seba.

Ook merkt hij op dat we ons niet moeten blindstaren op merken. “De merkwaarde bij auto’s gaat helemaal verdwijnen. De markt gaat van een b2c-markt, bijvoorbeeld ‘dealer – consument’, naar een b2b2c-markt. Mensen gaan gebruik maken van platformen om hun mobiliteit in te richten, het platform en het merk wordt ondergeschikt aan het platform.”

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Floor Vink
Tony Seba: Einde van autobezit is in zicht | Fleet&Mobility

Tony Seba: Einde van autobezit is in zicht

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Tony Seba: wie blijft rijden met conventioneel aangedreven auto's, gaat failliet.

Waar Leaseplan inzet op Car as a Service (CaaS), de VNA op Mobility as a Service (MaaS), gelooft Seba in Transport as a service (TaaS). “In 2030 is 95 procent van de vervoerskilometers gemaakt via TaaS. Daarbij vervaagt de grens tussen automobiliteit en het openbaar vervoer, dat valt allemaal onder de noemer transport.” Toch is 40 procent van de auto’s dan nog in bezit van particulieren. “Het gaat om de afgelegde kilometers. De auto’s die in bezit zijn, staan gemiddeld 96 procent van de tijd stil. De auto’s die in de TaaS-vloot zitten, nog maar 60 procent.”

Al in 2022 is het gebruik van TaaS voor je mobiliteitsbehoefte vier tot tien keer goedkoper dan het bezit van een auto.

Tony Seba

Overigens gaat volgens hem TaaS alleen werken als er EV’s worden ingezet. En dat heeft alles te maken met geld. Bij Transport as a Service komen drie ontwikkelingen samen: vervoer op afroep ‘on demand’ (de Uber’s en Lyft’s van deze wereld), EV’s en zelfrijdende voertuigen. Partijen die als Uber of Lyft te werk gaan en dus vervoer op afroep faciliteren, die nog met een conventioneel aangedreven wagenpark werken, gaan failliet, stelt Seba. “Het wordt te duur om met een benzine- of dieselauto te rijden. Disruptie, exponentiële groei, maakt producten goedkoper. De batterij in een EV’s is nu nog duur, maar die prijs gaat enorm dalen. Het aantal batterijfabrieken neemt enorm toe, Samsung, Dyson, LG, Total, Apple, Nissan, VW, Daimler en nog veel meer partijen investeren hier gigantische bedragen in.” Volgens hem is een EV vanaf 2021 goedkoper dan een conventioneel aangedreven exemplaar. “En uiteindelijk worden ze zeker twee keer zo goedkoop. Al in 2022 is het gebruik van TaaS voor je mobiliteitsbehoefte vier tot tien keer goedkoper dan het bezit van een auto.”Bosch kondigde vorige week aan te stoppen met de productie van batterijen, omdat het denkt er niet aan te kunnen verdienen.

Professionele wagenparken

“In 2025 is iedere nieuw verkochte auto een EV.” Seba richt zich op de Amerikaanse markt, waar de trend van bezit naar gebruik al zichtbaar is. “In 2018 heeft 10 procent van de autobezitters al een auto ingeruild, zonder daar een auto voor terug te nemen. In Amerika leidt dit tot 80 procent minder auto’s op de weg in 2030. De auto’s die er zijn, zullen vooral beheerd worden in professionele wagenparken van onder andere ritaanbieders. Deze shift betekent dat er ook 80 procent minder parkeerplekken nodig zijn”, aldus Seba.

Ook merkt hij op dat we ons niet moeten blindstaren op merken. “De merkwaarde bij auto’s gaat helemaal verdwijnen. De markt gaat van een b2c-markt, bijvoorbeeld ‘dealer – consument’, naar een b2b2c-markt. Mensen gaan gebruik maken van platformen om hun mobiliteit in te richten, het platform en het merk wordt ondergeschikt aan het platform.”