‘Reductie parkeerplekken haalt reizigers uit de auto’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Meindert Schut, presentator van De Nationale Autoshow was de dagvoorzitter. (Foto: Mobility FFWD)

Het was de derde keer dat het Mobility FFWD-event werd georganiseerd. In de Jaarbeurs in Utrecht draaide het voor een dag volledig om mobiliteit. Het evenement is voortgekomen uit het Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Nog steeds ligt de focus van het congres op het OV, met name de trein, maar ook daar wordt steeds meer de samenwerking gezocht met andere mobiliteitsaanbieders. Denk daarbij aan deelfietsconcepten, Mobility as a Service (MaaS)-concepten en deelauto’s.

Pijnlijk effectief

Veel aandacht was er voor de verschuiving van bezit van een auto naar gebruik van allerlei mobiliteitsdiensten. Want hoe krijg je die reiziger nou uit de auto is een van de vragen die centraal staan. Volgens professor Henk Meurs van de Radboud Universiteit zijn parkeerplekken een zeer effectief instrument om het mobiliteitsgedrag te veranderen. “Het doet even pijn, maar het is wel effectief.” Ook vindt hij dat MaaS- en smart mobility-pilots blijven hangen in regionale of lokale pilots. “Er moeten plannen komen om dat ook op grote schaal uit te rollen.”

Er worden miljoenen aan maatschappelijk geld uitgegeven aan pilots waarvan er nog niet eens één is overgebleven in de markt.

Ab Oosting, senior advisor smart mobility, Metropoolregio Eindhoven

In een paneldiscussie vindt hij veel bijval. Ab Oosting, senior advisor smart mobility van de metropoolregio Eindhoven: “Er worden miljoenen aan maatschappelijk geld uitgegeven aan pilots waarvan er nog niet eens één is overgebleven in de markt.” Volgens Peter Krumm, directeur strategie en ontwikkeling bij Transdev, denkt dat innovatieve projecten ook opgezet kunnen worden zonder overheidsgeld. “Dan moeten zij wel de randvoorwaarden opstellen en een faciliterende rol spelen.”

Bewoners staan stil

Carolien Gehrels, European Cities director bij Arcadis, denkt dat steden nog vol met auto’s staan doordat de vergunningen voor bewoners nog zo goedkoop zijn. “Voor bezoekers en toeristen is het heel normaal om een dagje Amsterdam niet meer met de auto te doen. Maar een bewoner betaalt nog steeds slechts 120 euro per half jaar. Amsterdam staat vol met geparkeerde auto’s van bewoners die ‘m nauwelijks gebruiken. Ik heb er ook een in de Pijp staan, die gebruik ik alleen om mijn moeder te bezoeken.” Zij probeert hiermee duidelijk te maken dat met de juiste prikkel gedrag aangepast kan worden.

Klaas Pieter Roemeling, vice president mobility services & retail bij Pon, stelt dat mensen drie parkeerplekken hebben. “Thuis, op het werk en bij de supermarkt. Dat kán niet meer in de toekomst met de verwachte verstedelijking. Veel nieuwbouwprojecten worden gebouwd met een beperkt aantal parkeerplekken. Maar wél met alternatieven, zoals een deelautoconcept voor bewoners. Zonder parkeerplek zullen mensen écht anders over het bezitten van een auto nadenken. De auto blijft, maar het gebruik ervan zal dalen, terwijl de mobiliteitsbehoefte stijgt. De e-bike zal steeds meer een concurrent worden van de tram, bus en metro”, aldus Roemeling.

Zombie-auto’s

De verwachting is dat parkeren in steden nog veel duurder zal worden. Ook daar zitten gevolgen aan waar op geanticipeerd moet worden, meent Gehrels. “Rijden op de weg wordt goedkoper dan stilstaan op een parkeerplek. Als de autonome voertuigen (AV’s) straks rondrijden, is de verwachting dat de zogenoemde zombie-auto opkomt. Dat is een lege auto die rondrijdt, omdat parkeren duurder is. Dat moet natuurlijk voorkomen worden. In Parijs is het plan om in de toekomst het privébezit van een AV te verbieden, om deze zombie-auto’s te voorkomen.”

‘Reductie parkeerplekken haalt reizigers uit de auto’ | Fleet&Mobility

‘Reductie parkeerplekken haalt reizigers uit de auto’

Floor Vink Floor Vink
• Laatste update:
Meindert Schut, presentator van De Nationale Autoshow was de dagvoorzitter. (Foto: Mobility FFWD)

Het was de derde keer dat het Mobility FFWD-event werd georganiseerd. In de Jaarbeurs in Utrecht draaide het voor een dag volledig om mobiliteit. Het evenement is voortgekomen uit het Nationaal Congres Openbaar Vervoer. Nog steeds ligt de focus van het congres op het OV, met name de trein, maar ook daar wordt steeds meer de samenwerking gezocht met andere mobiliteitsaanbieders. Denk daarbij aan deelfietsconcepten, Mobility as a Service (MaaS)-concepten en deelauto’s.

Pijnlijk effectief

Veel aandacht was er voor de verschuiving van bezit van een auto naar gebruik van allerlei mobiliteitsdiensten. Want hoe krijg je die reiziger nou uit de auto is een van de vragen die centraal staan. Volgens professor Henk Meurs van de Radboud Universiteit zijn parkeerplekken een zeer effectief instrument om het mobiliteitsgedrag te veranderen. “Het doet even pijn, maar het is wel effectief.” Ook vindt hij dat MaaS- en smart mobility-pilots blijven hangen in regionale of lokale pilots. “Er moeten plannen komen om dat ook op grote schaal uit te rollen.”

Er worden miljoenen aan maatschappelijk geld uitgegeven aan pilots waarvan er nog niet eens één is overgebleven in de markt.

Ab Oosting, senior advisor smart mobility, Metropoolregio Eindhoven

In een paneldiscussie vindt hij veel bijval. Ab Oosting, senior advisor smart mobility van de metropoolregio Eindhoven: “Er worden miljoenen aan maatschappelijk geld uitgegeven aan pilots waarvan er nog niet eens één is overgebleven in de markt.” Volgens Peter Krumm, directeur strategie en ontwikkeling bij Transdev, denkt dat innovatieve projecten ook opgezet kunnen worden zonder overheidsgeld. “Dan moeten zij wel de randvoorwaarden opstellen en een faciliterende rol spelen.”

Bewoners staan stil

Carolien Gehrels, European Cities director bij Arcadis, denkt dat steden nog vol met auto’s staan doordat de vergunningen voor bewoners nog zo goedkoop zijn. “Voor bezoekers en toeristen is het heel normaal om een dagje Amsterdam niet meer met de auto te doen. Maar een bewoner betaalt nog steeds slechts 120 euro per half jaar. Amsterdam staat vol met geparkeerde auto’s van bewoners die ‘m nauwelijks gebruiken. Ik heb er ook een in de Pijp staan, die gebruik ik alleen om mijn moeder te bezoeken.” Zij probeert hiermee duidelijk te maken dat met de juiste prikkel gedrag aangepast kan worden.

Klaas Pieter Roemeling, vice president mobility services & retail bij Pon, stelt dat mensen drie parkeerplekken hebben. “Thuis, op het werk en bij de supermarkt. Dat kán niet meer in de toekomst met de verwachte verstedelijking. Veel nieuwbouwprojecten worden gebouwd met een beperkt aantal parkeerplekken. Maar wél met alternatieven, zoals een deelautoconcept voor bewoners. Zonder parkeerplek zullen mensen écht anders over het bezitten van een auto nadenken. De auto blijft, maar het gebruik ervan zal dalen, terwijl de mobiliteitsbehoefte stijgt. De e-bike zal steeds meer een concurrent worden van de tram, bus en metro”, aldus Roemeling.

Zombie-auto’s

De verwachting is dat parkeren in steden nog veel duurder zal worden. Ook daar zitten gevolgen aan waar op geanticipeerd moet worden, meent Gehrels. “Rijden op de weg wordt goedkoper dan stilstaan op een parkeerplek. Als de autonome voertuigen (AV’s) straks rondrijden, is de verwachting dat de zogenoemde zombie-auto opkomt. Dat is een lege auto die rondrijdt, omdat parkeren duurder is. Dat moet natuurlijk voorkomen worden. In Parijs is het plan om in de toekomst het privébezit van een AV te verbieden, om deze zombie-auto’s te voorkomen.”