Personeel en mobiliteit

Laatste update:

Vragen over leasing | Blijf flexibel, ook met contracten

Barend Lambrechtsen

Door de intelligente lockdown is iedereen gewend geraakt aan thuiswerken. Als we de mobiliteit blijvend willen flexibiliseren, moet dat ook met de leasecontracten.

Alle moeite die fleetowners de laatste jaren hebben gedaan om de medewerkers meer te laten reizen met alternatieve vervoersmiddelen, lijken door de coronacrisis tevergeefs. Anderzijds lukt met de intelligente lockdown iets dat we al die jaren met goedbedoelde campagnes niet voor elkaar kregen: vanuit huis werken. De vervoerskosten zullen hierdoor dit jaar afnemen. Dan is het toch wel schrijnend dat we er in de afgelopen jaren niet in zijn geslaagd om per kilometer in te kopen, maar nog altijd afrekenen voor de ter beschikkingstelling. Als we door de ervaringen van de lockdown inderdaad meer thuis blijven werken, is het zaak om de kosten te flexibiliseren.
Tot op heden zijn we gewend om contracten af te sluiten met een maximum looptijd tot ongeveer 4 of 5 jaar. En in moeilijke tijden is het eerste wat we doen: het contract verlengen om zo de leaseprijs te verlagen. Feitelijk is er dus behoefte aan een langere looptijd naarmate het aantal gereden kilometers lager wordt. Dus waarom geen mogelijkheid om een auto te leasen voor acht jaar? Dat die auto dan misschien niet echt nieuw is fris meer is, maakt niet uit. Wellicht voor de berijder, maar ook die gaat daar – behalve in de branche met erge arbeidskrapte – coulanter mee om.
Naast die ter beschikking stelling van die auto’s zouden we een vast bedrag per kilometer willen betalen, liefst inclusief het brandstofvoorschot. Pas dan wordt het zichtbaar wat het werkelijke voordeel is van eventueel een alternatief vervoersmiddel, zoals een pedelec of OV. Omdat nu het variabele deel in de leaseovereenkomst zo laag is, is het niet voordelig om een alternatief te kiezen.

In moeilijke tijden verlengen we gelijk de contracten.

Een flexibeler leasekostenafrekening maakt bedrijven ook flexibeler als het bij hen – los van een landelijke of mondiale crisis – even wat minder gaat. Minder reizen zie je dan direct terug in de kosten. Mocht een auto dan toch veel gebruikt worden, dan zal deze toch eerder vervangen moeten worden. De kosten hiervoor zijn dan al betaald in het deel afschrijving per kilometer. Dus voor de lessee betekent dat: geen afkoop.
Hoe dat geregeld kan worden? Het begint met een andere vraagstelling aan de leasemaatschappij om anders te calculeren, met een groter variabel deel. Ik ben er zeker van dat leasing zo altijd voordeliger is voor de fleetowner, zonder dat de leasemaatschappij te kort komt. Het slimme leasen, anno 2020.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl
Vragen over leasing | Blijf flexibel, ook met contracten | Fleet&Mobility

Vragen over leasing | Blijf flexibel, ook met contracten

B.B. Lambrechtsen B.B. Lambrechtsen
• Laatste update:
Barend Lambrechtsen

Alle moeite die fleetowners de laatste jaren hebben gedaan om de medewerkers meer te laten reizen met alternatieve vervoersmiddelen, lijken door de coronacrisis tevergeefs. Anderzijds lukt met de intelligente lockdown iets dat we al die jaren met goedbedoelde campagnes niet voor elkaar kregen: vanuit huis werken. De vervoerskosten zullen hierdoor dit jaar afnemen. Dan is het toch wel schrijnend dat we er in de afgelopen jaren niet in zijn geslaagd om per kilometer in te kopen, maar nog altijd afrekenen voor de ter beschikkingstelling. Als we door de ervaringen van de lockdown inderdaad meer thuis blijven werken, is het zaak om de kosten te flexibiliseren.
Tot op heden zijn we gewend om contracten af te sluiten met een maximum looptijd tot ongeveer 4 of 5 jaar. En in moeilijke tijden is het eerste wat we doen: het contract verlengen om zo de leaseprijs te verlagen. Feitelijk is er dus behoefte aan een langere looptijd naarmate het aantal gereden kilometers lager wordt. Dus waarom geen mogelijkheid om een auto te leasen voor acht jaar? Dat die auto dan misschien niet echt nieuw is fris meer is, maakt niet uit. Wellicht voor de berijder, maar ook die gaat daar – behalve in de branche met erge arbeidskrapte – coulanter mee om.
Naast die ter beschikking stelling van die auto’s zouden we een vast bedrag per kilometer willen betalen, liefst inclusief het brandstofvoorschot. Pas dan wordt het zichtbaar wat het werkelijke voordeel is van eventueel een alternatief vervoersmiddel, zoals een pedelec of OV. Omdat nu het variabele deel in de leaseovereenkomst zo laag is, is het niet voordelig om een alternatief te kiezen.

In moeilijke tijden verlengen we gelijk de contracten.

Een flexibeler leasekostenafrekening maakt bedrijven ook flexibeler als het bij hen – los van een landelijke of mondiale crisis – even wat minder gaat. Minder reizen zie je dan direct terug in de kosten. Mocht een auto dan toch veel gebruikt worden, dan zal deze toch eerder vervangen moeten worden. De kosten hiervoor zijn dan al betaald in het deel afschrijving per kilometer. Dus voor de lessee betekent dat: geen afkoop.
Hoe dat geregeld kan worden? Het begint met een andere vraagstelling aan de leasemaatschappij om anders te calculeren, met een groter variabel deel. Ik ben er zeker van dat leasing zo altijd voordeliger is voor de fleetowner, zonder dat de leasemaatschappij te kort komt. Het slimme leasen, anno 2020.

Barend Lambrechtsen is al sinds 1983 actief in de wereld van fleet&lease. Hij heeft zijn eigen trainingsbedrijf, KPI Training, waarin hij diverse leasetrainingen aanbiedt voor wagenparkbeheerders en mobiliteitsmanagers. In Fleet&Mobility behandelt hij vragen van lezers over fleet-, lease- en mobiliteitsbeheer. Heeft u een vraag aan Barend? Mail dan naar redactie@fleet-mobility.nl