Elaad experimenteert met flexibel laden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Stichting Elaad.

In november kondigde de stichting al aan een smartlab in te richten voor smart charging. De mogelijkheden worden dan ook onderzocht om elektrische auto’s vooral te laden op de momenten dat er weinig vraag naar stroom is en veel aanbod van duurzame energie uit zon en wind.

Door een technische aanpassing van de laadpaal wordt de auto buiten piekuren zo’n 25 procent sneller geladen dan normaal. Binnen de piekuren daalt het laadvermogen tijdelijk, tot 50 procent langzamer. Technisch betekent dit dat in de piek het laadvermogen gaat van 16 Ampère naar 8 Ampère en buiten de piek van 16 Ampère naar 20 Ampère.

Prijsvoordeel
Eigenaren van een Renault Zoe, Tesla Model S, BMW i3, Nissan Leaf en Tesla Roadster komen in aanmerking voor de proef. Berijders van plug-in hybrides kunnen ook meedoen met het onderzoek, maar niet profiteren van het sneller laden. In ruil voor het laden buiten piektijd, kunnen zij kiezen voor zeventig euro cash back, een deelname in zonnedelen (zonnepanelen) of lokaal opgewekte duurzame stroom. Elaad wil met dit voordeel het prijsvoordeel simuleren dat in de toekomst kan ontstaan met flexibele energietarieven.

Met een app of tweede laadpas kunnen de EV-deelnemers tijdelijk weer gewoon laden via de ‘Charge me now’-optie.

Elaad experimenteert met flexibel laden | Fleet&Mobility

Elaad experimenteert met flexibel laden

Redactie Redactie
• Laatste update:

Dat meldt Stichting Elaad.

In november kondigde de stichting al aan een smartlab in te richten voor smart charging. De mogelijkheden worden dan ook onderzocht om elektrische auto’s vooral te laden op de momenten dat er weinig vraag naar stroom is en veel aanbod van duurzame energie uit zon en wind.

Door een technische aanpassing van de laadpaal wordt de auto buiten piekuren zo’n 25 procent sneller geladen dan normaal. Binnen de piekuren daalt het laadvermogen tijdelijk, tot 50 procent langzamer. Technisch betekent dit dat in de piek het laadvermogen gaat van 16 Ampère naar 8 Ampère en buiten de piek van 16 Ampère naar 20 Ampère.

Prijsvoordeel
Eigenaren van een Renault Zoe, Tesla Model S, BMW i3, Nissan Leaf en Tesla Roadster komen in aanmerking voor de proef. Berijders van plug-in hybrides kunnen ook meedoen met het onderzoek, maar niet profiteren van het sneller laden. In ruil voor het laden buiten piektijd, kunnen zij kiezen voor zeventig euro cash back, een deelname in zonnedelen (zonnepanelen) of lokaal opgewekte duurzame stroom. Elaad wil met dit voordeel het prijsvoordeel simuleren dat in de toekomst kan ontstaan met flexibele energietarieven.

Met een app of tweede laadpas kunnen de EV-deelnemers tijdelijk weer gewoon laden via de ‘Charge me now’-optie.