Auto en fiscus

Ook bijtelling bij geen privé-gebruik

Het vandaag afgesloten akkoord over de miljardenbezuinigingen bevat voor de autobranche geen wijzigingen ten opzichte van het eerdere Catshuisakkoord. Dat betekent dat de uitzondering op bijtelling bij geen privégebruik komt te vervallen. Ook wordt de kilometervergoeding voor het zakelijk gebruik van de privéauto volledig belast.

Dat staat in het Stabiliteitsakkoord dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Er is een kamermeerderheid voor het akkoord.

Afbouw
De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij gebruik van openbaar vervoer, wordt volledig afgeschaft. Voor leaseauto’s komt de uitzondering op de bijtelling indien het privégebruik niet meer is dan 500 kilometer per jaar te vervallen.

Met de opbrengsten van beide maatregelen (naar verluidt 1,3 miljard euro) wordt een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting gerealiseerd.

Onwenselijk
De Bovag is niet onverdeeld gelukkig met het akkoord. “In het huidige klimaat is het een onwenselijke maatregel omdat het de arbeidsmobiliteit van werknemers beperkt en druk zet op bedrijven om een hogere bruto onkostenvergoedingte geven”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

De Bovag twijfelt aan de juridische houdbaarheid van het afschaffen van de vrijstelling van bijtelling. “Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé bij te hoeven tellen. Daarnaast is het onrechtvaardig en fiscaal juridisch waarschijnlijk niet houdbaar. Het is tijd om werk te maken van slim staffelen op basis van de jaarlijkse hoeveelheid prive kilometers.”

De VNA en RAI Vereniging lieten in een reactie al weten de plannen voor de bijtelling onverstandig te vinden. Ook zij pleiten voor het staffelen van de bijtelling.

Lees het Stabiliteitsakkoord hier.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Ook bijtelling bij geen privé-gebruik | Fleet&Mobility

Ook bijtelling bij geen privé-gebruik

Redactie Redactie

Dat staat in het Stabiliteitsakkoord dat vandaag naar de Tweede Kamer is gestuurd. Er is een kamermeerderheid voor het akkoord.

Afbouw
De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer of de werkelijke kosten bij gebruik van openbaar vervoer, wordt volledig afgeschaft. Voor leaseauto’s komt de uitzondering op de bijtelling indien het privégebruik niet meer is dan 500 kilometer per jaar te vervallen.

Met de opbrengsten van beide maatregelen (naar verluidt 1,3 miljard euro) wordt een permanente verlaging van de overdrachtsbelasting gerealiseerd.

Onwenselijk
De Bovag is niet onverdeeld gelukkig met het akkoord. “In het huidige klimaat is het een onwenselijke maatregel omdat het de arbeidsmobiliteit van werknemers beperkt en druk zet op bedrijven om een hogere bruto onkostenvergoedingte geven”, aldus woordvoerder Paul de Waal.

De Bovag twijfelt aan de juridische houdbaarheid van het afschaffen van de vrijstelling van bijtelling. “Er moet een mogelijkheid blijven om in het geheel niet privé bij te hoeven tellen. Daarnaast is het onrechtvaardig en fiscaal juridisch waarschijnlijk niet houdbaar. Het is tijd om werk te maken van slim staffelen op basis van de jaarlijkse hoeveelheid prive kilometers.”

De VNA en RAI Vereniging lieten in een reactie al weten de plannen voor de bijtelling onverstandig te vinden. Ook zij pleiten voor het staffelen van de bijtelling.

Lees het Stabiliteitsakkoord hier.