Auto en fiscus

Laatste update:

Bovag pleit voor meer bijtellingcategorieën

Branchevereniging Bovag voert gesprekken met het Ministerie van Financiën over het bijtellingsstelsel dat per 2016 in gaat. Daarbij pleit de vereniging ervoor dat de bijtellingscategoriën dichter bij elkaar komen te liggen of dat er in plaats van drie, bijvoorbeeld vijf categorieën worden ingesteld.

Er is een groot financieel verschil tussen de 14 procent en de 20 procent-norm voor de berijder. “Doordoor is er een sterke focus ontstaan op auto’s uit de 14 procent-categorie, wat leidt tot verstoring van de markt”, aldus Rogier Kuin, manager politieke zaken bij Bovag.

In het voorjaar van 2014 moet bekend worden hoe het bijtellingstelsel 2015-2019 eruit komt te zien.

Emissienormen 2014
Van de 69 automodellen en –uitvoeringen die nu onder de 14 procent bijtelling vallen, blijven er volgend jaar nog maar twaalf over. Dat komt doordat de emissienorm voor benzineauto’s wordt aangescherpt van 95 gram per kilometer naar 88 gram. Bij dieselauto’s gaat de norm van 88 naar 85 gram per kilometer.

De emissienorm voor de 0 procent-categorie blijft 50 gram per kilometer, maar de bijtelling wordt vanaf volgend jaar 7 procent voor deze groep auto’s. Wellicht wordt er wel onderscheid gemaakt tussen plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s waarbij voor de laatste groep minder bijtelling hoeft worden betaald.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Bovag pleit voor meer bijtellingcategorieën | Fleet&Mobility

Bovag pleit voor meer bijtellingcategorieën

Redactie Redactie
• Laatste update:

Er is een groot financieel verschil tussen de 14 procent en de 20 procent-norm voor de berijder. “Doordoor is er een sterke focus ontstaan op auto’s uit de 14 procent-categorie, wat leidt tot verstoring van de markt”, aldus Rogier Kuin, manager politieke zaken bij Bovag.

In het voorjaar van 2014 moet bekend worden hoe het bijtellingstelsel 2015-2019 eruit komt te zien.

Emissienormen 2014
Van de 69 automodellen en –uitvoeringen die nu onder de 14 procent bijtelling vallen, blijven er volgend jaar nog maar twaalf over. Dat komt doordat de emissienorm voor benzineauto’s wordt aangescherpt van 95 gram per kilometer naar 88 gram. Bij dieselauto’s gaat de norm van 88 naar 85 gram per kilometer.

De emissienorm voor de 0 procent-categorie blijft 50 gram per kilometer, maar de bijtelling wordt vanaf volgend jaar 7 procent voor deze groep auto’s. Wellicht wordt er wel onderscheid gemaakt tussen plug-in hybrides en volledig elektrische auto’s waarbij voor de laatste groep minder bijtelling hoeft worden betaald.