Auto en fiscus

Laatste update:

Nog steeds onzekerheid over bijtelling ev`s

Het is nog steeds onzeker wat het bijtellingspercentage wordt voor volledig elektrische voertuigen. Eerder stond in een uitgelekte versie van het Energieakkoord dat de NOS in handen had dat voor volledig elektrische auto’s een bijtellingsschaal van 3% zou worden gecreëerd en dat voor plug-in hybrides 8% zou gaan gelden. In de laatste versie waar nu over wordt onderhandeld, wordt echter met geen woord gerept over bijtelling.

Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) zegt vandaag in het AD bereid te zijn een nieuwe, lagere schaal dan de geplande 7% voor ev’s in te richten. “Daar valt over te praten, maar dan moet er iets anders voor worden geschrapt”, aldus Weekers. Op Prinsjesdag moet er meer duidelijk worden.

Budgetten en betalen voor gebruik
Volgens AMD Automotive Fiscalisten zullen de ‘ultrazuinige voertuigen’ tot en met 2018 wel fiscaal worden gestimuleerd. Daarbij wordt gekeken naar een duurzame brandstoffenmix waarin ook biobrandstoffen en aardgas/groengas worden meegenomen.

In 2014 start ook een fiscale proef met mobiliteitsbudgetten. Deze proef (die volgens het akkoord binnen de huidige kaders van de belastingvrije vergoeding van 19 eurocent per kilometer moet passen) moet ervoor zorgen dat forenzen en andere zakelijke reizigers duurzamer, minder en buiten de spits gaan reizen. Doelstelling is om in 2015 één miljoen mobiliteitspassen in gebruik te hebben en in 2020 minimaal 100.000 deelauto’s met een zeer lage CO2-uitstoot.

Ook is ‘betalen voor gebruik’ opnieuw op de agenda gezet. Het huidige kabinet zal hier geen beslissing over nemen, maar er wordt wel onderzoek gedaan naar toekomstige mogelijkheden op dit gebied.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Nog steeds onzekerheid over bijtelling ev`s | Fleet&Mobility

Nog steeds onzekerheid over bijtelling ev`s

Redactie Redactie
• Laatste update:

Staatssecretaris Frans Weekers (Financiën) zegt vandaag in het AD bereid te zijn een nieuwe, lagere schaal dan de geplande 7% voor ev’s in te richten. “Daar valt over te praten, maar dan moet er iets anders voor worden geschrapt”, aldus Weekers. Op Prinsjesdag moet er meer duidelijk worden.

Budgetten en betalen voor gebruik
Volgens AMD Automotive Fiscalisten zullen de ‘ultrazuinige voertuigen’ tot en met 2018 wel fiscaal worden gestimuleerd. Daarbij wordt gekeken naar een duurzame brandstoffenmix waarin ook biobrandstoffen en aardgas/groengas worden meegenomen.

In 2014 start ook een fiscale proef met mobiliteitsbudgetten. Deze proef (die volgens het akkoord binnen de huidige kaders van de belastingvrije vergoeding van 19 eurocent per kilometer moet passen) moet ervoor zorgen dat forenzen en andere zakelijke reizigers duurzamer, minder en buiten de spits gaan reizen. Doelstelling is om in 2015 één miljoen mobiliteitspassen in gebruik te hebben en in 2020 minimaal 100.000 deelauto’s met een zeer lage CO2-uitstoot.

Ook is ‘betalen voor gebruik’ opnieuw op de agenda gezet. Het huidige kabinet zal hier geen beslissing over nemen, maar er wordt wel onderzoek gedaan naar toekomstige mogelijkheden op dit gebied.