Auto en fiscus

Laatste update:

Belastingplan 2014 ongewijzigd door Tweede Kamer

Het Belastingplan 2014 is gisteren door de Tweede Kamer aangenomen. Geen verrassingen, alle maatregelen waren al gepresenteerd. De nu aangenomen wetsvoorstellen worden in de loop van december behandeld in de Eerste Kamer.

AMD Fiscalisten heeft alle wijzigingen op een rij gezet.

Bijtelling elektrisch en plug-in hybrides
Vanaf 2014 verschilt de bijtelling voor volledig elektrische auto’s (4% bijtelling) en plug-in hybride auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km (7% bijtelling). De 0%-bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km geldt alleen nog bij een tenaamstelling tot uiterlijk eind 2013.

Vrijstelling bpm
De bovengrens van de bpm-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s wordt ook per 1 januari 2014 aangescherpt. De BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot lager dan 86 gram/km bij dieselauto’s en lager dan 89 gram/km in overige gevallen. Per 2015 wordt de bpm-vrijstelling beperkt tot auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km.

MRB buitenlandse kentekens
Vanaf 2014 wordt een woonplaatsfictie ingevoerd. Wie zich inschrijft in de gemeentelijke administratie of het handelsregister moet dan in principe mrb-heffing betalen als de auto een buitenlands kenteken heeft.

MRB-vrijstelling oldtimers
De leeftijdsgrens van de mrb-vrijstelling voor oldtimers schuift per 2014 op naar 40 jaar. Voor benzineauto’s tussen de 26 en 40 jaar is een overgangsregeling gemaakt. Voor deze auto’s geldt een kwarttarief van maximaal 120 euro per jaar, tenzij zij in de maanden december, januari en februari niet worden gebruikt. Die “winterstop” geldt vanaf december 2014.

Accijnstarieven
In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over de brandstofaccijnzen. Deze zijn dan ook verwerkt in de aangenomen wetsvoorstellen. Per 2014 gaan de accijnzen – naast de gebruikelijke indexatie – met 7 cent omhoog voor een liter lpg en met 3 cent voor een liter diesel.

Eerder aangenomen wijzigingen
De aanscherping van de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtellingscategorie, de grens van de bpm-vrijstelling en de beperking van het nihil-tarief van de mrb tot auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km, zijn al eerder door het parlement aangenomen.

Deel dit item

Dit artikel is geschreven door

Redactie
Belastingplan 2014 ongewijzigd door Tweede Kamer | Fleet&Mobility

Belastingplan 2014 ongewijzigd door Tweede Kamer

Redactie Redactie
• Laatste update:

AMD Fiscalisten heeft alle wijzigingen op een rij gezet.

Bijtelling elektrisch en plug-in hybrides
Vanaf 2014 verschilt de bijtelling voor volledig elektrische auto’s (4% bijtelling) en plug-in hybride auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km (7% bijtelling). De 0%-bijtelling voor auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 gram/km geldt alleen nog bij een tenaamstelling tot uiterlijk eind 2013.

Vrijstelling bpm
De bovengrens van de bpm-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s wordt ook per 1 januari 2014 aangescherpt. De BPM-vrijstelling voor zeer zuinige auto’s is in 2014 van kracht bij een CO2-uitstoot lager dan 86 gram/km bij dieselauto’s en lager dan 89 gram/km in overige gevallen. Per 2015 wordt de bpm-vrijstelling beperkt tot auto’s met een CO2-uitstoot van 0 gram/km.

MRB buitenlandse kentekens
Vanaf 2014 wordt een woonplaatsfictie ingevoerd. Wie zich inschrijft in de gemeentelijke administratie of het handelsregister moet dan in principe mrb-heffing betalen als de auto een buitenlands kenteken heeft.

MRB-vrijstelling oldtimers
De leeftijdsgrens van de mrb-vrijstelling voor oldtimers schuift per 2014 op naar 40 jaar. Voor benzineauto’s tussen de 26 en 40 jaar is een overgangsregeling gemaakt. Voor deze auto’s geldt een kwarttarief van maximaal 120 euro per jaar, tenzij zij in de maanden december, januari en februari niet worden gebruikt. Die “winterstop” geldt vanaf december 2014.

Accijnstarieven
In het regeerakkoord zijn afspraken gemaakt over de brandstofaccijnzen. Deze zijn dan ook verwerkt in de aangenomen wetsvoorstellen. Per 2014 gaan de accijnzen – naast de gebruikelijke indexatie – met 7 cent omhoog voor een liter lpg en met 3 cent voor een liter diesel.

Eerder aangenomen wijzigingen
De aanscherping van de CO2-normen voor de 14%- en de 20%-bijtellingscategorie, de grens van de bpm-vrijstelling en de beperking van het nihil-tarief van de mrb tot auto’s met een maximale CO2-uitstoot van 50 gram/km, zijn al eerder door het parlement aangenomen.